Policjant ostrzega Cię przed utratą oszczędności? Nie wierz mu

... chyba, że naprawdę chcesz zgromadzone na koncie pieniądze stracić na zawsze. Policjanci nigdy nie zadzwonią do Ciebie, by ostrzec Cię przed czymś, co nie nastąpiło, a tym bardziej nie będą od Ciebie wymagać, by przelewać na inne "bezpieczne" konto oszczędności życia.

Policjant ostrzega Cię przed utratą oszczędności? Nie wierz mu
  • Monika Świetlińska
  • /
  • 1 lipca 2022

"Na policjanta" 2.0

Sposób działania przestępców posługujących się metodą „na policjanta” w ostatnim czasie uległ modyfikacji.

"Na amerykańskiego żołnierza". Nie daj się usidlić! [FILM]"Na amerykańskiego żołnierza". Nie daj się usidlić! [FILM]Monika Świetlińska

- Już nie tylko oszuści dzwonią do starszych osób i podają się za policjantów przekonując, że krewny znalazł się w trudnej sytuacji. Przestępcy zawsze żądają dużych sum, zwykle kilkudziesięciu tysięcy złotych, często też wypytują o posiadane oszczędności czy kosztowności. Nowa metoda przestępców to podawanie się za policjanta, który „ostrzega” że nasze pieniądze na koncie w banku są zagrożone i trzeba je „zabezpieczyć”, przesyłając na niezagrożone konto — przekazuje podinspektor Małgorzata Barska z Komendy Miejskiej Policji w Zielonej Górze.

Pech w Zielonej Górze

W taki sposób został oszukany zielonogórzanin, który przez niemal 3 godziny był namawiany przez oszustów.

- Pierwszy telefon pokrzywdzony odebrał z nieznanego numeru telefonu. Mężczyzna podawał się za pracownika banku i prosił o podanie danych. Pytał, czy pokrzywdzony chce wziąć kredyt, ale rozmowę prowadził dość nieudolnie i rozłączył się. Za chwilę z numeru przypisanego do centrali banku (bo to sprawdził pokrzywdzony) zadzwonił inny mężczyzna, który przedstawił się z imienia i nazwiska mówiąc, że jest z „departamentu bezpieczeństwa” banku. Poinformował, że konto pokrzywdzonego jest zagrożone, oszuści właśnie próbowali się na nie włamać i będzie wszczęte policyjne śledztwo — informuje podinspektor Małgorzata Barska.

Oszust powiedział pokrzywdzonemu, że za chwilę zadzwoni do niego policjant z komendy stołecznej. Po chwili pokrzywdzony odebrał kolejny telefon od fałszywego policjanta, który przedstawił się jako „naczelnik wydziału cyberprzestępczości” i potwierdził że prowadzone jest śledztwo we współpracy z „departamentem bezpieczeństwa” banku.

Oszustwo na… Clinta Eastwooda. Straciła 600 tys. zł !!!!Oszustwo na… Clinta Eastwooda. Straciła 600 tys. zł !!!!Michał Górecki

- Fałszywy „policjant” powiedział też, że pokrzywdzony, żeby zabezpieczyć swoje pieniądze powinien „współpracować” z pracownikiem banku. Po chwili po raz kolejny zadzwonił pracownik „departamentu bezpieczeństwa” i poinformował pokrzywdzonego, że w związku z wszczętym śledztwem jego konto zostanie zablokowane i nie będzie mógł z niego korzystać przez około dwa lata. Przekonał też pokrzywdzonego, żeby skorzystał z możliwości przelania pieniędzy na „konto techniczne”, z którego później będzie mógł korzystać - relacjonuje policjantka z KMP w Zielonej Górze.

Naiwność, 15 minut i wyczyszczone konto

Oszust przekonał też pokrzywdzonego, że najszybciej będzie, wypłacając pieniądze z bankomatu, a potem wpłacając do wpłatomatu i wpisując specjalne kody transferowe podawane przez oszusta.

- Pokrzywdzony był „zapewniany”, że w ciągu 15 minut otrzyma sms z danymi dostępowymi do „konta technicznego”. Oczywiście taki sms do pokrzywdzonego nie dotarł, a numeru telefonu nikt nie odbierał — przekazuje podinspektor Małgorzata Barska.

Policja ostrzega

  • Policjanci nie odbierają NIGDY ŻADNYCH PIENIĘDZY od nikogo:
  • Policjanci nie przyjmują pieniędzy na przechowanie i nie zabezpieczają ich na specjalnych kontach;

Oszustwo na rumuńską walutę. Uważaj na parkingach i stacjach benzynowych!Oszustwo na rumuńską walutę. Uważaj na parkingach i stacjach benzynowych!Martyna Kowalska

  • Nie należy ufać w telefoniczne zapewnienia, że ktoś jest „pracownikiem banku” czy „policjantem”;
  • Numer telefonu lub nazwa, który widzimy jako dzwoniący do nas może być sfałszowany przez przestępców

Jak nie paść ofiarą oszustwa telefonicznego? 

  1. Bądź ostrożny w kontakcie z nieznajomymi;
  2. Nigdy nie przekazuj pieniędzy osobom, których nie znasz. Nie ufaj osobom, które telefonicznie podają się za krewnych, przyjaciół, policjantów, pracowników banku;
  3. Zawsze potwierdzaj „prośbę o pomoc”, kontaktując się osobiście: wykonaj telefon lub skontaktuj się bezpośrednio;
  4. NIGDY NIE PRZELEWAJ PIENIĘDZY NA OBCE KONTA podane w rozmowie telefonicznej;
  5. Nie działaj w pośpiechu, zastanów się dlaczego ktoś chce twoich pieniędzy;
  6. Gdy ktoś dzwoni w takiej sprawie i pojawia się jakiekolwiek podejrzenie, że to może być oszustwo koniecznie powiadom Policję — nr tel. 112, 47 7952411.

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami prawnymi, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!
Jeżeli podobał Ci się artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach społecznościowych - poniżej masz szybkie linki do udostępnień.

Security Magazine

Czy ten artykuł był przydatny?

Newsletter

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślemy Ci powiadomienie o najważniejszych tematach. Dla subskrybentów newslettera przygotowujemy specjalne wydarzenia np. webinaria. Nie pożałujesz!