Polacy wysyłają 2 mln przesyłek kurierskich dziennie
Dwa miliony przesyłek kurierskich każdego dnia wysyłali Polacy w 2021 roku – wynika z raportu na temat rynku pocztowego opublikowanego przez Urząd Komunikacji Elektronicznej. To absolutny rekord, wywołany m.in. pandemią.

- Martyna Kowalska
- /
- 3 czerwca 2022
Pandemia sprzyjała firmom kurierskim
Choć pandemia, która rozpoczęła się w marcu 2020 roku, stanowiła poważne uderzenie dla polskiej gospodarki, istnieją branże, które mogą mówić o pozytywnym „pandemicznym impulsie”. W tym wypadku mowa przede wszystkim o polskim rynku usług pocztowych, a przede wszystkim przesyłek kurierskich. Zdaniem UKE trzeba uznać, że ostatnie dwa lata to pod względem wzrostu wolumenu dostarczonych przesyłek boom nienotowany od 2013 roku, czyli momentu liberalizacji rynku.
Regulator ocenia, że „operatorzy pocztowi sprawnie i dynamicznie dostosowali się do pandemicznych wymogów i restrykcji, wdrażając lub rozwijając na szerszą skalę procesy dostaw do punktów poza adresem zamieszkania odbiorcy, bezkontaktowych dostaw pod drzwi, bezdotykowego potwierdzania odbioru czy bezdotykowej płatności przy odbiorze”.
Kondycja rynku przesyłek kurierskich
2021 roku upłynął pod znakiem utrzymywanych obostrzeń pandemicznych. To sprawiło, że operatorzy, którym nie zabrakło konsekwencji w rozwijaniu sposobów dostarczania przesyłek oraz rozbudowywali sieć punktów odbioru, mogli mówić o kolejnych miesiącach świetnej koniunktury. Wyniki finansowe osiągnięte przez firmy kurierskie w 2021 roku były tylko nieznacznie poniżej poziomów wyznaczonych przez rekordy 2020 roku. To 1,4 mld wzrostu przychodów względem 1,6 mld rok wcześniej.
Z kolei wolumen dostarczanych przesyłek w 2021 roku wzrósł o prawie 141 mln sztuk w stosunku do roku poprzedniego. Mowa o poziomie 770 mln sztuk. Taki wynik oznacza, że w 2021 roku każdego dnia polscy konsumenci odbierali około 2 mln paczek. Warto wspomnieć, że poprzednia „okrągła bariera” 1 mln sztuk dziennie, została osiągnięta całkiem niedawno, bo w 2018 roku.
Czy pośpiech kuriera to agresywna praktyka rynkowa?Rafał Stępniewski
Konkurencja na rynku przesyłek kurierskich
Patrząc na oficjalne dane, nie ma wątpliwości, że konkurencja na rynku przesyłek kurierskich stale wzrasta. Widać to choćby patrząc na przewagę dynamiki wzrostu liczby przesłanych paczek nad dynamiką wzrostu przychodów. To oznacza, że kwota średniego przychodu z dostarczonej przesyłki kurierskiej znacząco spadła. Taka sytuacja wskazuje na to, że segment przesyłek kurierskich w Polsce jest mocno konkurencyjny, a ceny detaliczne stabilne.
Perspektywy dla branży kurierskiej
Wzrost popytu na usługi to jedno, jednak sen z powiek zarządzających firmami kurierskimi może spędzać nie tylko walka konkurencyjna, ale także coraz trudniejsze środowisko makroekonomiczne. Dość powiedzieć o wzroście cen paliw, a także konieczność podnoszenia wynagrodzeń.
Mimo tego firmy w tej branży nie rezygnują z kolejnych inwestycji. Mimo kilku niepokojących czynników Urząd Komunikacji Elektronicznej ocenia, że „dalszy rozwój sieci (punktów obsługi – red.) będzie niewątpliwie jednym z najważniejszych trendów na rynku usług pocztowych”.
Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z
informacjami prawnymi, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!
Jeżeli podobał Ci
się
artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach społecznościowych - poniżej
masz
szybkie linki do udostępnień.