Potwierdzenie warunków umowy

W jakiej formie i o jakiej treści powinno być potwierdzenie zawarcia umowy na odległość. Kiedy należy to potwierdzenie konsumentowi wydać?

Potwierdzenie warunków umowy

 Art. 21 ustawy o prawach konsumenta

1. Przedsiębiorca ma obowiązek przekazać konsumentowi potwierdzenie zawarcia umowy na odległość na trwałym nośniku w rozsądnym czasie po jej zawarciu, najpóźniej w chwili dostarczenia rzeczy lub przed rozpoczęciem świadczenia usługi. Potwierdzenie obejmuje:

Jeśli przedsiębiorca zawarł z konsumentem umowę za pośrednictwem środków porozumiewania się na odległość, a więc na przykład poprzez e-mail czy stronę internetową sklepu, powinien przekazać konsumentowi potwierdzenie jej zawarcia na trwałym nośniku (np. dokument na papierze czy e-mail).

Przekazanie potwierdzenia powinno nastąpić w „rozsądnym” czasie, czyli bez niepotrzebnej zwłoki, tak szybko jak to możliwe przy normalnym działaniu przedsiębiorcy.

Przepis zaznacza jednak, że granicznym momentem do którego powinno nastąpić potwierdzenie zawarcia umowy jest chwila dostarczenia rzeczy lub chwila przed rozpoczęciem świadczenia usługi.

Przykładowo, jeśli klient zamówił w sklepie internetowym sprzęt elektroniczny – potwierdzenie zawarcia umowy może zostać przesłane e-mailem bezpośrednio po zawarciu umowy lub na papierze wraz z towarem.

Jeśli klient zawarł umowę na świadczenie usługi naprawy drzwi w garażu, potwierdzenie może zostać przesłane e-maile bezpośrednio po zawarciu umowy lub przekazane przez pracownika przedsiębiorcy bezpośrednio przed rozpoczęciem prac. Takie potwierdzenie zwarcia umowy ma zapewnić klientowi możliwość swobodnego, dokładnego zapoznania się z treścią zwartej umowy, zwłaszcza że ma on możliwość odstąpienia od umowy, a taką decyzje może podjąć po dokładnym zapoznaniu się z postanowieniami umowy.

1) informacje, o których mowa w art. 12 ust. 1, chyba że przedsiębiorca dostarczył konsumentowi te informacje na trwałym nośniku przed zawarciem umowy;

Wskazane w niniejszym przepisie potwierdzenie powinno spełniać wszystkie obowiązki informacyjne wskazane w art. 12 ust. 1, chyba, że przedsiębiorca już spełnił ten obowiązek. Odnosi się to np. do sytuacji, gdy przedsiębiorca dołącza potwierdzenie zawarcia umowy do towaru, jednak obowiązki informacyjne wypełnił już poprzez wysłanie do konsumenta stosownego maila.

2) informację o udzielonej przez konsumenta zgodzie na dostarczenie treści cyfrowych w okolicznościach powodujących utratę prawa odstąpienia od umowy.

Razem z dokumentem potwierdzającym zawarcie umowy, powinna znaleźć się informacja o udzieleniu przez konsumenta zgody na dostarczanie mu treści cyfrowych (a więc np. dostarczenia plików elektronicznych na podany przez niego adres e-mail), jeśli powoduje to utratę prawa do odstąpienia od umowy.

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami prawnymi, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!
Jeżeli podobał Ci się artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach społecznościowych - poniżej masz szybkie linki do udostępnień.

Czy ten artykuł był przydatny?

Newsletter

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślemy Ci powiadomienie o najważniejszych tematach. Dla subskrybentów newslettera przygotowujemy specjalne wydarzenia np. webinaria. Nie pożałujesz!