Prezes UOKiK zdecydował - gigantyczna kara dla Canal+
Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów nałożył ponad 46 milionów złotych kary na Canal+, zobowiązał także operatora do zwrotu środków klientom, których konsultanci spółki wprowadzili w błąd co do celu rozmowy telefonicznej. Zamiast przyznania bezpłatnego pakietu kanałów było nim podpisanie równoległej umowy.
- Jakub Stasak
- /
- 30 stycznia 2024
Skargi abonentów
Podstawą wydanej przez Prezesa UOKiK decyzji stały się wpływające do Urzędu skargi konsumentów.
Podczas prowadzonych przez konsultantów Canal+ telefonicznych rozmów sprzedażowych sugerowano mi, że otrzymają bezpłatny prezent, w rzeczywistości chodziło jednak o podpisanie równoległej umowy.
W toku przeprowadzonego postępowania wyjaśniającego przeanalizowano kilkaset nagrań rozmów.
Jak codziennie oszczędzać na energii?Katarzyna Leszczak
Przedstawiciele spółki dzwonili do abonentów z informacją o przyznaniu im dodatkowego pakietu kanałów telewizyjnych lub bezpłatnego prezentu (na przykład dodatkowego dekodera), co ostatecznie okazywało się jednak tylko swego rodzaju „przynętą” do zawarcia nowej umowy długoterminowej.
Wspomniana usługa udostępniana była bez dodatkowych opłat jedynie przez kilka miesięcy, po ich upływie konsument nie miał możliwości rezygnacji, a co za tym idzie, musiał ponosić koszty wynikające z obydwu umów.
Oferty limitowane i zawyżone ceny wyjściowe
Z ustaleń Prezesa UOKiK Tomasza Chróstnego wynika ponadto, iż aby skłonić swoich rozmówców do podjęcia natychmiastowej decyzji, konsultanci używali argumentów mających dodatkowo podkreślić wyjątkowość zaistniałych właśnie okoliczności.
Przedstawiali się oni jako pracownicy działu wyróżnień oraz informowali o ściśle limitowanej liczbie dostępnych pakietów.
Niebagatelny wpływ na atrakcyjność prezentowanej w rozmowie telefonicznej oferty miała także praktyka polegająca na znacznym zawyżaniu w jej trakcie cen podobnych pakietów oferowanych dla nowych abonentów Canal+ (nawet o 50%).
Czy znasz swoje prawa jako konsument w 2024 roku?Katarzyna Leszczak
Odnosząc się do zaistniałej sytuacji, Prezes Chróstny podkreślał:
„Konsument powinien mieć zapewnioną transparentną i uczciwą obsługę ze strony przedsiębiorcy, pozwalającą mu na w pełni świadome zawarcie umowy. Konstruowanie skryptów rozmów sprzedażowych w taki sposób, by ukrywały realny cel rozmowy telefonicznej sprzedawcy z klientem oraz faktyczne koszty, z jakimi wiąże się oferta, jest niedozwolone. Podkreślam, że wszystkie kluczowe elementy wpływające na decyzję konsumenta muszą być jawne i uczciwie przedstawione”.
Naruszenie zbiorowych interesów konsumentów
Precyzyjna informacja o celu kontaktu podana już na początku rozmowy stanowi fundament uczciwej sprzedaży na odległość, ponieważ pozwala konsumentowi w pełni świadomie zdecydować, czy jest zainteresowany daną ofertą.
Za naruszenie zbiorowych interesów konsumentów Prezes UOKiK nałożył na Canal+ karę finansową w wysokości ponad 46 milionów złotych (46 557 853 złote).
Postanowieniem niniejszej decyzji spółka zobowiązana została również do zwrotu środków klientom, którzy od 10 października 2019 roku do 23 kwietnia 2022 roku zawarli umowę w ramach akcji promocyjnej.
Cyfrowy Polsat zapłaci swoim abonentom rekompensatę — decyzja UOKiKJakub Stasak
Szczegółowe informacje dotyczące analizowanego rozstrzygnięcia mają trafić do poszkodowanych abonentów za pośrednictwem korespondencji pocztowej oraz mailowej, zostać umieszczone na stronie internetowej przedsiębiorcy i w jego mediach społecznościowych.
Wydana decyzja jest nieprawomocna, objętemu nią podmiotowi przysługuje prawo odwołania do sądu.
Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z
informacjami prawnymi, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!
Jeżeli podobał Ci
się
artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach społecznościowych - poniżej
masz
szybkie linki do udostępnień.