Oświadczenie gwarancyjne
W jaki sposób powinno być sformowane oświadczenie gwaranta? W jakim języku powinno być ono sporządzone — czy może być ono po angielsku? Dowiedz się więcej o dokumencie gwarancyjnym.

- Rafał Stępniewski
- /
- 3 września 2019
Art. 5771 kodeksu cywilnego
§ 1. Gwarant formułuje oświadczenie gwarancyjne w sposób jasny i zrozumiały, a gdy rodzaj informacji na to pozwala – w powszechnie zrozumiałej formie graficznej. Jeżeli rzecz jest wprowadzana do obrotu w Rzeczypospolitej Polskiej, oświadczenie gwarancyjne sporządza się w języku polskim. Wymagania używania języka polskiego nie stosuje się do nazw własnych, znaków towarowych, nazw handlowych, oznaczeń pochodzenia towarów oraz zwyczajowo stosowanej terminologii naukowej i technicznej.
§ 2. Oświadczenie gwarancyjne zawiera podstawowe informacje potrzebne do wykonywania uprawnień z gwarancji, w szczególności nazwę i adres gwaranta lub jego przedstawiciela w Rzeczypospolitej Polskiej, czas trwania i terytorialny zasięg ochrony gwarancyjnej, uprawnienia przysługujące w razie stwierdzenia wady, a także stwierdzenie, że gwarancja nie wyłącza, nie ogranicza ani nie zawiesza uprawnień kupującego wynikających z przepisów o rękojmi za wady rzeczy sprzedanej.
§ 3. Uchybienie wymaganiom określonym w § 1 i 2 nie wpływa na ważność oświadczenia gwarancyjnego i nie pozbawia wynikających z niego uprawnień.
Przepis określa minimalne wymogi, jakie musi spełniać dokument gwarancyjny.
Wymogi dokumnetu gwarancyjnego
Dokument gwarancyjny musi spełniać następujące wymogi:
- być czytelny, jasny i zrozumiały,
- być sporządzony języku polskim (z wyjątkiem nazw własnych, znaków towarowych, nazw handlowych, oznaczeń pochodzenia towarów oraz zwyczajowo stosowanej terminologii naukowej i technicznej),
- zawierać nazwę i adres gwaranta lub jego przedstawiciela w Polsce,
- zawierać czas trwania ochrony gwaranycjnej,
- oznaczyć terytorialny zasięg ochrony gwarancyjnej,
- określać uprawnienia przysługujące w razie stwierdzenia wady,
- zawierać stwierdzenie, że gwarancja nie wyłącza, nie ogranicza ani nie zawiesza uprawnień kupującego wynikających z przepisów o rękojmi za wady rzeczy sprzedanej.
Takie wytyczne dokumentu gwarancyjnego mają zapobiec wprowadzaniu kupującego w błąd co do przysługujących mu uprawnień.
Uchybienia w zakresie treści i formy gwarancji
Uchybienia wymaganiom co do treści i formy dokumentu gwarancyjnego nie wpływa na jego ważność i nie pozbawia kupującego niewynikających z niego uprawnień.
W praktyce, jeżeli gwarant, którym z reguły jest producent lub dystrybutor na terenie kraju, zapewnia np. w reklamie o zakresie świadczeń gwarancyjnych, to mimo, że w dokumencie gwarancyjnym nie zostaną określone warunki opisane jako uprawnienie konsumenta, gwarant musi je spełnić w stosunku do konsumenta.
Przykładowo, jeżeli producent zapewnia publicznie, że udziela np. 5 letniej gwarancji w zakresie naprawy sprzętu i zobowiązuje się do odebrania towaru, który uległ awarii od konsumenta z domu, wówczas nawet jeżeli w przypadku, gdy w postanowieniach warunków gwarancji nie jest to określone, producent ma obowiązek wywiązania się ze złożonych zobowiązań. Podobnym przykładem jest deklaracja dożywotniej gwarancji na określony zakres przydatności danego towaru. Jeżeli nawet w dokumencie gwarancyjnym nie jest ta kwestia uregulowana, konsumentowi przysługują prawa wynikające z publicznych zapewnień producenta.
Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z
informacjami prawnymi, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!
Jeżeli podobał Ci
się
artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach społecznościowych - poniżej
masz
szybkie linki do udostępnień.