Reklamacja u fryzjera. Czy można zareklamować złą fryzurę?

Wybierasz się do fryzjera z planem na nową fryzurę. Niezależnie od tego, czy zostaniesz przy swojej wizji, czy też zaufasz talentowi mistrza nożyczek, włosy i tak będą najczęściej skrócone, a czasami ich kolor zmieniony. Co jeśli ostateczny efekt nie będzie ci odpowiadał? Czy można zareklamować usługę fryzjerską?

Reklamacja u fryzjera. Czy można zareklamować złą fryzurę?
  • Michał Górecki
  • /
  • 29 marca 2019

Korzystając z usług fryzjera oddajesz się w ręce profesjonalisty. Tak oficjalnie podchodzi do tego prawo. Ty  jesteś konsumentem i w większości przypadków masz więcej praw niż przedsiębiorca. Idziesz do fryzjera. aby obciąć włosy i zgodnie z wykładnią prawa zawierasz ustną umowę o dzieło. W związku z tym masz prawo zareklamować usługę u fryzjera. A niewielu konsumentów o tym wie.

Co to jest rękojmia?

Rękojmia w przypadku zakupu psa. Czy można zareklamować chore zwierzę?

Kiedy można zareklamować fryzurę u fryzjera

Chociaż konsumenci stoją często na uprzywilejowanej pozycji niż przedsiębiorcy, to nie jest tak, że zawsze reklamacja będzie musiała być uwzględniona. Znaczy to dokładnie tyle, że jeśli fryzura nie odpowiada Ci „bo tak”, albo nie pasuje po prostu do owalu twarzy, nie będzie to podlegało reklamacji. Dlaczego? Nie jest to istotna wada. Ewentualnie można spróbować wynegocjować w takiej sytuacji niższą cenę.

W przypadku usługi fryzjerskiej, istotną wadą będzie np. to, gdy jako posiadacz/posiadaczka włosów do pasa poprosisz o delikatne podcięcie końcówek, a fryzjer wykona cięcie do ramion. Podobnie gdy np. zaszkodzi Ci zastosowana farba do włosów.

Jak zareklamować usługę fryzjerską

Jeśli pokazujemy fryzjerowi zdjęcie fryzury ulubionej gwiazdy filmowej i chcemy mieć włosy takie jak ona, a fryzjer zgodzi się taką fryzurę wykonać, to jak już powiedzieliśmy, zawieramy umowę o dzieło. Gdy fryzura będzie całkiem nieudana, a chcemy ją zareklamować, trzeba będzie złożyć reklamację. Najlepiej reklamację złożyć w formie pisemnej. Będziemy przy okazji korzystać z rękojmi. To rodzaj odpowiedzialności sprzedawcy lub usługodawcy wobec konsumenta za wady dzieła. Czego możemy zażądać? Przede wszystkim naprawienia fryzury. Jeśli nie jest to możliwe, bo np. włosy zostały ścięte zbyt mocno, fryzjer będzie musiał oddać całą kwotę zapłaconą za usługę. I najczęściej zrobi to bez dyskusji, jeśli nie chce stracić klienta.

Warto pamiętać, że klientowi przysługuje też odszkodowanie, jeśli w wyniku skorzystania z jego usług lub produktów odniosłeś/aś szkodę.

Takie prawo daje art. 471 Kodeksu cywilnego:

Dłużnik obowiązany jest do naprawienia szkody wynikłej z niewykonania lub nienależytego wykonania zobowiązania, chyba że niewykonanie lub nienależyte wykonanie jest następstwem okoliczności, za które dłużnik odpowiedzialności nie ponosi.

Z prawa do odszkodowania najczęściej będziemy korzystać przy okazji nieudanej fryzury, np. na wyjątkową uroczystość, np. ślub.

A czy Ty masz jakieś nieprzyjemne przeżycia związane z wizytą u fryzjera? Podziel się w komentarzach.

Czym różni się zaliczka od zadatku? Sprawdź na naszych przykładach

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami prawnymi, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!
Jeżeli podobał Ci się artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach społecznościowych - poniżej masz szybkie linki do udostępnień.

Security Magazine

Czy ten artykuł był przydatny?

Newsletter

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślemy Ci powiadomienie o najważniejszych tematach. Dla subskrybentów newslettera przygotowujemy specjalne wydarzenia np. webinaria. Nie pożałujesz!