Seksualizacja w reklamie Devil Energy Drink – stwierdziła Komisja Etyki Reklamy
Do Komisji Etyki Reklamy trafiła skarga konsumenta w sprawie napoju Devil Energy Drink. Zajęto się zbadaniem zgodności przekazu reklamowego z powszechnie przyjętymi normami. Komisja uznała, iż reklama nie była prowadzona w poczuciu odpowiedzialności społecznej i nie jest zgodna z powszechnie przyjętymi zasadami etyki.

- Rafał Stępniewski
- /
- 19 grudnia 2018
22 listopada 2018 r. Komisja Etyki Reklamy (KER) rozpatrzyła zgłoszenie wnioskodawcy dotyczące internetowego spotu firmy Waterius Sp. z o.o. z siedzibą w Jaworze, promującej napój energetyczny marki Devil Energy. Badano ewentualne naruszenie norm Kodeksu Etyki Reklamy.
Skarżący konsument napisał:
Reklama ukazuje kobietę w bieliźnie oraz nagiego mężczyznę, w pozie jednoznacznie nawiązującej do stosunku seksualnego. Postacie pokazane są od pasa w górę. Mężczyzna stoi za pochyloną kobietą i przytrzymuje ją za rękę, którą kobieta wygina do tyłu. Podniesiona głowa mężczyzny oraz opuszczona głowa i pochylone ciało kobiety, a także tekst na reklamie «DEVIL DOBRZE WCHODZI W...», są oczywistymi odniesieniami do seksu. Zapewne producent przewidział drugą odsłonę kampanii, w której okaże się, iż chodzi o coś innego niż seks. Nie ma to jednak znaczenia dla oceny samej reklamy w jej obecnym kształcie.
Według opinii KER, zaskarżona reklama:
- nie była prowadzona w poczuciu odpowiedzialności społecznej;
- nie jest zgodna z powszechnie przyjętymi zasadami etyki, sformułowanymi w Kodeksie.
Komisja uzasadnia:
Oceniany przekaz reklamowy narusza dobre obyczaje, a nadto nie dochowano w nim wymaganej w takich przypadkach należytej staranności. Zespół Orzekający przy tym uznał, że reklama nie była prowadzona w poczuciu odpowiedzialności społecznej i zawiera treści, które w sposób przedmiotowy wykorzystują wizerunek mężczyzny i kobiety.
Oceniono, że reklama jest jaskrawym przykładem seksualizacji i przedmiotowego wykorzystania wizerunków kobiety i mężczyzny.
Zjawisko seksualizacji ma negatywny wpływ na rozwój dzieci i młodzieży, o czym świadczą liczne badania naukowe. Postacie roznegliżowanej kobiety i mężczyzny nie mają żadnego związku z reklamowanym produktem i jej wykorzystanie nie jest niczym uzasadnione — pełni jedynie rolę elementu przyciągającego uwagę. Wykorzystanie seksualności w reklamie, bez związku z produktem, było uznane we wcześniejszych uchwałach Komisji Etyki Reklamy jako niezgodne z Kodeksem. Reklama nie jest w związku z tym zgodna z dobrymi obyczajami i tym samym narusza również art. 2 KER – czytamy w uzasadnieniu.
Stwierdzono, że reklama utrwala negatywne stereotypy, zaś wykorzystanie wizerunku mężczyzny i kobiety w seksualnej pozie oraz hasła „devil dobrze wchodzi w" skutkuje nieobyczajnością przekazu.
Komisja Etyki Reklamy oznajmiła jednocześnie, że nie jest organem właściwym do oceny zgodności z przepisami prawa. Przypomniała wcześniejszą swoją uchwałę w rozpatrywanej sprawie i wyrok sądu, nakładający na firmę sankcję w postaci przeprosin i zapłaty na cele społeczne 60.000 zł, do czego Waterius się nie dostosowała.
Poinstruowała wnioskującego konsumenta o możliwości zwrócenia się do właściwych organów, w celu dokładnego zbadania oraz dokonania wiążącej oceny przekazu reklamowego pod kątem jego zgodności z prawem.
Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z
informacjami prawnymi, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!
Jeżeli podobał Ci
się
artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach społecznościowych - poniżej
masz
szybkie linki do udostępnień.