Skutki niepoinformowania klienta o opłatach

Dlaczego tak ważne jest poinformowanie klienta o obowiązku poniesienia kosztów dodatkowych lub kosztów zwrotu rzeczy?

Pracownik w biurze

Art. 23 ustawy o prawach konsumenta

Jeżeli przedsiębiorca nie spełnił obowiązków informacyjnych dotyczących opłat dodatkowych lub innych kosztów, o których mowa w art. 12 ust. 1 pkt 5, lub kosztów zwrotu rzeczy, o których mowa w art. 12 ust. 1 pkt 10, konsument nie ponosi tych opłat i kosztów.

Przepis ten jest istotny ze względu na interesy przedsiębiorcy, a jego niewypełnienie może być kosztowne. Zapis ma na celu uniemożliwić przedsiębiorcom zatajanie informacji na temat rzeczywistych kosztów ponoszonych przez konsumenta i mobilizować ich do wypełniania najistotniejszych spośród obowiązków informacyjnych. Jeśli przedsiębiorca nie poinformował konsumenta o tym, że będą od niego wymagane jakiekolwiek dodatkowe koszty w ramach zapłaty za towar, albo nie poinformował konsumenta o tym, że w wypadku odstąpienia zwraca on towar na własny koszt:

nie może później wymagać od konsumenta pokrycia tych kosztów.

Podsumowanie zamówienia

Przedsiębiorca w ramach spełniania obowiązku informacyjncyjnego nr. 5 musi podać pełne koszty jakie będzie musiał ponieść konsument. Jeżeli tego nie zrobi wówczas konsument nie ma obowiązku ponoszenia dodatkowych kosztów.

Przykładem takiej sytuacji jest brak informacji o kosztach dostawy. Jeżeli przedsiębiorca nie doliczy tego kosztu lub nie poinformuje konsumenta o tym, będzie musiał ponieść ten koszt samodzielnie.

Koszt odesłania towaru

Przedsiębiorca w ramach obowiązków informacyjnego nr. 10 musi poinformować klienta o tym, że w przypadku gdy konsument będzie chciał odstąpić od umowy będzie musiał ponieść koszt odesłania towaru. Jeżeli tego nie zrobi wówczas koszty odesłania towaru będzie na koszt przedsiębiorcy.

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami prawnymi, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!
Jeżeli podobał Ci się artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach społecznościowych - poniżej masz szybkie linki do udostępnień.

Czy ten artykuł był przydatny?

Newsletter

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślemy Ci powiadomienie o najważniejszych tematach. Dla subskrybentów newslettera przygotowujemy specjalne wydarzenia np. webinaria. Nie pożałujesz!