Umowa zawarta poza lokalem przedsiębiorcy

Kiedy mówimy o umowie zawartej poza lokalem przedsiębiorstwa. Jakie prawa ma konsument w przypadku takiej umowy oraz jakie obowiązki wynikają z przepisów prawa względem przedsiębiorcy.

Umowa zawarta poza lokalem przedsiębiorcy

 

Art 2 pkt 2 ustawy o prawach konsumenta:

umowa zawarta poza lokalem przedsiębiorstwa – oznacza umowę z konsumentem zawartą:

  1. przy jednoczesnej fizycznej obecności stron w miejscu, które nie jest lokalem przedsiębiorstwa danego przedsiębiorcy,
  2. w wyniku przyjęcia oferty złożonej przez konsumenta w okolicznościach, o których mowa w lit. a,
  3. w lokalu przedsiębiorstwa danego przedsiębiorcy lub za pomocą środków porozumiewania się na odległość bezpośrednio po tym, jak nawiązano indywidualny i osobisty kontakt z konsumentem w miejscu, które nie jest lokalem przedsiębiorstwa danego przedsiębiorcy, przy jednoczesnej fizycznej obecności stron,
  4. podczas wycieczki zorganizowanej przez przedsiębiorcę, której celem lub skutkiem jest promocja oraz zawieranie umów z konsumentami;

Przepis ten określa kilka różnych okoliczności, które jeżeli wystąpią podczas zawierania umowy z konsumentem określają uprawnienia konsumenta wynikajace z trybu zawartej umowy.

Jeżeli przykładowo mamy do czynienia z następującymi sytuacjami:

  • spotkaliśmy się z przedstawicielem przedsiębiorcy w domu lub w pracy lub w innym miejscu nie będącym miejscem, w którym przedsiębiorca prowadzi działalność i zawarliśmy umowę;
  • przedsiębiorca spotkał się z nami lub do nas zadzwonił lub wysłał do nas wiadomość e-mail i na skutek tych działań przyszliśmy do lokalu przedsiębiorstwa i zawarliśmy umowę;
  • przedsiębiorca zaprosił nas/zorganizował dla nas wycieczkę podczas, której odbywały się np. prezentacje produktów na skutek czego doszło do zawarcia umowy;

wówczas mówimy o tym, że umowa została zawarta poza lokalem przedsiębiorstwa. Należy w tym miejscu wyraźnie podkreślić kwestie bezpośredniego kontaktu przedsiębiorcy z klientem.

Jeżeli przedsiębiorca będzie emitował reklamę, czy to w TV, czy też w internecie nie jest to traktowane jako bezpośredni kontakt z klientem. Wówczas jeżeli na skutek reklamy klient przyjdzie do sklepu lub firmy i zawrze umowę, będzie ona traktowana jako umowa zawarta w lokalu przedsiębiorstwa.

Jeżeli natomiast przedsiębiorca będzie prowadził działania np. promocyjne poza lokalem swojej firmy i na skutek tego kontaktu konsument wejdzie do lokalu danego przedsiebiorcy i zawrze z nim umowę, wówczas będziemy mieli do czynienia z zawarcie umowy poza lokalem przedsiębiorstwa.

Umowa zawarta w lokalu przedsiębiorstwa będzie mimo wszystko traktowana jako zawarta poza lokalem w przypadku, gdy przedsiębiorca nawiązał bezpośredni kontakt z klientem i ten klient bezpośrednio po tym przyszedł do sklepu lub firmy i zawarł umowę.

W związku z powyższym na przedsiębiorcy będą ciążyły dodatkowe Jakie obowiązki informacyjne musi spełnić przedsiębiorca.

Ustawy nie stosuje się do umów zawieranych poza lokalem przedsiębiorstwa, jeżeli konsument jest zobowiązany do zapłaty kwoty nieprzekraczającej 50 złotych.

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami prawnymi, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!
Jeżeli podobał Ci się artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach społecznościowych - poniżej masz szybkie linki do udostępnień.

Czy ten artykuł był przydatny?

Newsletter

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślemy Ci powiadomienie o najważniejszych tematach. Dla subskrybentów newslettera przygotowujemy specjalne wydarzenia np. webinaria. Nie pożałujesz!