Umowy o naprawę lub konserwację

Jakie informacje należy przekazać w przypadku wykonywania usług naprawy lub konserwacji? Czy wystarczy ustne poinformowanie?

Rozmowa transakcyjna

Art 16 ustawy o prawach konsumenta

1. W przypadku zawarcia umowy poza lokalem przedsiębiorstwa, gdy ustalone w umowie wynagrodzenie nie przekracza sześciuset złotych, konsument zażądał wykonania usługi przez przedsiębiorcę w celu naprawy lub konserwacji, a przedsiębiorca i konsument natychmiast wykonują swoje zobowiązania, przedsiębiorca jest zobowiązany:

1) udzielić konsumentowi informacji, o których mowa w art. 12 ust. 1 pkt 2 i 3, oraz informacji dotyczących wynagrodzenia i sposobu, w jaki ma być obliczane;

2) przedstawić łączny kosztorys utrwalony na papierze lub, za zgodą konsumenta, na innym trwałym nośniku;

3) udzielić informacji, o których mowa w art. 12 ust. 1 pkt 1, 9 i 12, z tym że jeżeli konsument wyrazi na to zgodę, nie muszą być one utrwalone na papierze lub innym trwałym nośniku.

2. Dokument umowy lub potwierdzenie jej zawarcia, które przedsiębiorca zobowiązany jest wydać konsumentowi zgodnie z art. 15 ust. 1, obejmuje informacje wskazane w art. 12.

 

Omawiany przepis dotyczy sytuacji, gdy wynagrodzenie za wykonanie usługi nie przekracza 600 PLN, konsument żądał wykonania usługi w celu naprawy lub konserwacji a przedsiębiorca i konsument natychmiast wykonują swoje zobowiązania.

W takim wypadku, tj. gdy przedsiębiorca natychmiast wykonuje usługę, którą klient zamówił, klientowi nie przysługuje prawo do odstąpienia od umowy.

Jeśli jednak przy okazji takiej naprawy lub konserwacji przedsiębiorca świadczy dodatkowo inne usługi — klientowi przysługuje prawo do odstąpienia od umowy co do tych dodatkowych usług.

Przedsiębiorca powinien poinformować konsumenta o swoich danych identyfikujących, Może tego dokonać np. przez wręczenie wizytówki.

Konsument musi być poinformowany o wysokości wynagrodzenia oraz sposobie w jaki jest ono wyliczane. Nie wystarczy tylko samo pokazanie tego kosztorysu konsumentowi np. na tablecie, ale należy go również konsumentowi doręczyć a zatem przekazać w formie papierowej lub na innym nośniku ( w postaci e-maila) gdy konsument wyraża na to zgodę. Co do zasady ustna informacja nie wystarczy.

Tylko wyjatkowo, jeżeli konsument wyrazi na to zgodę, informacje te nie muszą być utrwalone na papierze lub innym trwałym nośniku, czyli mogą byc przekazane ustnie.

Przedsiębiorca musi wydać również konsumentowi dokument umowy lub potwierdzenie jej zawarcia (jeśli wzór umowy był przygotowany wcześniej). Może być ona na papierze lub innym trwałym nosniku.

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami prawnymi, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!
Jeżeli podobał Ci się artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach społecznościowych - poniżej masz szybkie linki do udostępnień.

Czy ten artykuł był przydatny?

Newsletter

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślemy Ci powiadomienie o najważniejszych tematach. Dla subskrybentów newslettera przygotowujemy specjalne wydarzenia np. webinaria. Nie pożałujesz!