Ustawa wzmacniająca pozycję konsumenta na rynku energii: co się zmienia?
Nowe przepisy znacząco wpłyną na sposób, w jaki funkcjonują odbiorcy końcowi na rynku energii. Ich pozycja będzie silniejsza, m.in. jeśli chodzi o możliwość negocjacji cen. Oprócz tego powstanie szereg udogodnień dla konsumentów. Jakich? Sprawdźmy.

- Rafał Stępniewski
- /
- 21 października 2021
Inteligentne liczniki i centralna baza danych
Do końca 2028 roku u co najmniej 80% odbiorców zostaną zamontowane inteligentne liczniki energii. Dzięki nim dowiemy się nie tylko, w jakich godzinach wykorzystujemy najwięcej prądu, ale także, które ze sprzętów i systemów odpowiadają za największe zużycie. Inteligentne liczniki umożliwią też zdalny odczyt przed sprzedawcę energii i w konsekwencji wystawianie rachunków za wykorzystany prąd na bieżąco, a nie na podstawie prognoz.
Kolejna ze zmian to stopniowa digitalizacja polskiej energetyki. Powstanie Centralny System Informacji o Rynku Energii przechowujący dane pozyskane od końcowych odbiorców energii elektrycznej. Dane będą przekazywane m.in. przez liczniki zdalnego odczytu.
Czytelny rachunek za prąd i przejrzysta umowa
Znowelizowana ustawa to przede wszystkim szereg rozwiązań, dzięki którym odbiorca końcowy energii elektrycznej stanie się bardziej świadomym, a jednocześnie aktywnym uczestnikiem rynku. Każdy etap współpracy pomiędzy nim a sprzedawcą energii zostanie maksymalnie uproszczony, tak aby odbiorca nie miał żadnych wątpliwości odnośnie procedur czy płatności.
Dotyczy to m.in. rachunków za prąd. Według unijnych przepisów powinny być one jasne i czytelne dla konsumenta. W związku z tym na rachunku znajdą się nowe pozycje:
- porównanie bieżącego zużycia oraz zużycia w analogicznym okresie poprzedniego roku, przedstawione w formie graficznej,
- komunikat dotyczący możliwości zmiany sprzedawcy oraz korzyści płynących z decyzji,
- sekcja dotycząca praw konsumenta związanych z pozasądowym rozwiązywaniem sporów,
- komunikat dotyczący planowanych zmian związanych z produktem, ceną, rabatem, zawierający datę obowiązywania zmian.
Czytelniejsza i bardziej przejrzysta ma być również umowa. Według nowych przepisów sprzedawcy mają obowiązek jasnego przekazywania informacji dotyczących kosztów, korzyści, ale i ryzyka związanego z podpisaniem kontraktu.
Porównywarka ofert sprzedawców
Ministerstwo Klimatu i Środowiska pracuje nad przygotowaniem porównywarki z ofertami sprzedawców energii elektrycznej. Dzięki niej konsument będzie miał dostęp do informacji dotyczących cen i usług – zebranych w jednym miejscu i przedstawionych w przejrzysty sposób. Ułatwi to wybór nowego sprzedawcy oferującego najkorzystniejsze warunki współpracy.
Zmiana sprzedawcy energii elektrycznej w 24 godziny
Kiedy już znajdziemy atrakcyjną ofertę oraz zdecydujemy się na zmianę sprzedawcy, możemy rozpocząć procedurę. Dzięki Centralnemu Systemowi Informacji o Rynku Energii będzie ona prostsza i znacznie szybsza. Na czym będzie to polegać? Sprzedawca energii, np. innogy Polska, zgłosi w nim zmianę w imieniu konsumenta. Zgłoszenie zostanie automatycznie zweryfikowane. Na kolejnym etapie nastąpi zarejestrowanie i przydzielenie nowego sprzedawcy do danego punktu pomiarowego, czyli adresu odbiorcy. Ma to potrwać maksymalnie dobę.
Zwiększona ochrona konsumentów
Sprzedawca prądu będzie miał obowiązek informowania odbiorcy o zagrożeniu odłączeniem energii elektrycznej z powodu zalegania z opłatami. Jednocześnie powinien przekazać informacje o alternatywnych rozwiązaniach, np. możliwości wdrożenia systemu przedpłatowego czy też usług doradczych z zakresu zarządzania długiem itp.
Kolejna nowość: obywatelskie społeczności energetyczne
Kluczowym elementem wzmacniania roli konsumenta oraz wspierania jego aktywnego uczestnictwa w rynku będą obywatelskie społeczności energetyczne (OSE). Idea OSE, złożonych np. z gospodarstw domowych, które dobrowolnie zgłoszą chęć uczestnictwa, zakłada bezpośredni udział konsumentów w produkcji prądu, a także obrocie czy magazynowaniu energii. Społeczeństwa energetyczne będą mogły negocjować ceny prądu lub zmniejszać koszty jego produkcji m.in. dzięki wykorzystaniu instalacji fotowoltaicznych, a oprócz tego świadczyć usługi ładowania pojazdów elektrycznych.
Pośrednik w sprzedaży energii
Na rynku pojawi się też nowa jednostka, a mianowicie agregator, pośrednik w sprzedaży energii (lub świadczeniu innych usług) pomiędzy odbiorcami a wytwórcami czy prosumentami i właścicielami magazynów energii. Konsument będzie mógł nie tylko zużywać wyprodukowaną przez siebie energię, ale także z zyskiem sprzedawać prąd agregatorowi.
Wprowadzone zmiany zostały pozytywnie ocenione przez branżę. Zdaniem prezesa Urzędu Regulacji Energetyki nowelizacja ustawy poprawi transparentność i jednocześnie konkurencyjność rynku oraz stworzy większe szanse na rozwój przedsiębiorczości wśród odbiorców końcowych. Zwiększy się też świadomość konsumentów oraz ich zaangażowanie w funkcjonowanie tego segmentu gospodarki.
Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z
informacjami prawnymi, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!
Jeżeli podobał Ci
się
artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach społecznościowych - poniżej
masz
szybkie linki do udostępnień.