Fiskus narzeka na rzetelność płatników. Wpisują same dziewiątki zamiast numeru PESEL

Ministerstwo Finansów przypomina płatnikom o konieczności wpisywania prawidłowego identyfikatora podatkowego (NIP lub PESEL) pracownika w dokumentach PIT. Zdarzają się bowiem błędy polegające na wpisywaniu całego ciągu tych samych cyfr np. samych dziewiątek lub jedynek (!).

Fiskus narzeka na rzetelność płatników. Wpisują same dziewiątki zamiast numeru PESEL
  • Mikołaj Frączak
  • /
  • 21 października 2021

Obowiązek wpisywania prawidłowego identyfikatora podatkowego

Obowiązek wpisywania prawidłowego identyfikatora podatkowego wynika z art. 11 ust. 3 ustawy z dnia 13 października 1995 r. o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników (Dz. U z 2020 r., poz. 170 z późn. zm.).

Czy można zmienić numer PESEL?Czy można zmienić numer PESEL?Michał Górecki


Jednoznaczna identyfikacja pracownika

Ministerstwo przypomina, że tylko prawidłowe wpisanie danych w informacjach, jakie są przekazywane do urzędu skarbowego, pozwala na prawidłową i jednoznaczną identyfikację pracownika. Dzięki temu możliwe jest późniejsze wygenerowanie oraz udostępnienie pracownikowi zeznania podatkowego przez właściwy urząd skarbowy. Mowa m.in. o usłudze e-PIT, która działa w ramach strony podatki.gov.pl.

Ponadto pracownik będzie mógł bez problemów zalogować się do usługi Twój e-PIT oraz złożyć zeznanie podatkowe poprzez bezpłatne narzędzie e-deklaracje. 

Nieprawidłowy identyfikator generuje problemy

Warto pamiętać, że dzięki rzetelnemu wypełnieniu identyfikatora pracownika, będzie mógł on skorzystać z ulg i odliczeń, jakie mu przysługują, a także ze zwrotu nadpłaty podatku. „Brak właściwego PESEL lub NIP w przekazywanych informacjach podatkowych uniemożliwi bądź utrudni pracownikowi wywiązanie się z jego obowiązków podatkowych w PIT” – informuje ministerstwo finansów w opublikowanym na stronie internetowej apelu.

Numer PESEL dla cudzoziemców

Przy tej okazji MF przypomina o nowym prawie, na mocy którego już od 1.06.2021 roku urzędy gmin mogą nadawać numer PESEL cudzoziemcom do celów podatkowych oraz na ich wniosek. 

Umożliwia to zmiana ustawy zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników (obowiązujący tekst jednolity pod linkiem). „Dzięki zmianom płatnicy mogą wywiązać się z obowiązku wskazywania prawidłowego identyfikatora podatkowego swoich pracowników. To natomiast daje urzędom skarbowym możliwość jednoznacznej identyfikacji podatnika i udostępnienia mu zeznania podatkowego, np. w usłudze Twój e-PIT” – wyjaśnia resort finansów. Więcej na temat nr PESEL dla cudzoziemców pisaliśmy w Dzienniku Prawnym tutaj.

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami prawnymi, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!
Jeżeli podobał Ci się artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach społecznościowych - poniżej masz szybkie linki do udostępnień.

Czy ten artykuł był przydatny?

Newsletter

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślemy Ci powiadomienie o najważniejszych tematach. Dla subskrybentów newslettera przygotowujemy specjalne wydarzenia np. webinaria. Nie pożałujesz!