Zmiany zasad zatrzymywania dowodów rejestracyjnych - przepisy wchodzą w życie już 1 czerwca
Już 1 czerwca 2024 r. zaczną obowiązywać nowe przepisy dotyczące zatrzymywania oraz zwrotu dowodu rejestracyjnego pojazdu przez diagnostów. Zgodnie z ustawą stacja kontroli pojazdów nie będzie już fizycznie zatrzymywała dowodu, tylko w sposób wirtualny. Tą samą drogą będzie on potem zwracany właścicielowi pojazdu. Zmieni się również sposób przeprowadzania badania technicznego niektórych pojazdów.

- Anna Pakaszewska-Cetera
- /
- 28 maja 2024
Zatrzymanie dowodu rejestracyjnego — jak było do tej pory?
Według dotychczas obowiązujących przepisów stacja kontroli pojazdów zatrzymuje dowód rejestracyjny w sytuacji, gdy pojazd:
- zagraża bezpieczeństwu w szczególności po wypadku drogowym, w którym zostały uszkodzone zasadnicze elementy nośne konstrukcji nadwozia, podwozia lub ramy,
- zagraża porządkowi ruchu,
- narusza wymagania ochrony środowiska.
Nie robisz regularnych przeglądów? Możesz mieć kłopot przy sprzedaży autaRedakcja dziennikprawny.pl
Po stwierdzeniu wyżej wymienionych nieprawidłowości lub zniszczenia dowodu rejestracyjnego (pozwolenia czasowego) w stopniu powodującym jego nieczytelność lub w przypadku realnego podejrzenia podrobienia lub przerobienia dowodu, dokument ten zostanie zatrzymany przez jednostkę upoważnioną do przeprowadzenia badań technicznych. Zatrzymany dokument jest następnie niezwłocznie przesyłany organowi, który go wydał. W kolejnym kroku kierowca musi naprawić uszkodzenia i ponownie stawić się na przegląd. Gdy uzyska pozytywny wynik, musi złożyć w starostwie wniosek o zwrot dowodu rejestracyjnego.
Nowe zasady zatrzymywania dowodu rejestracyjnego
1 czerwca 2024 r. zaczną obowiązywać nowe zasady zatrzymywania dowodów rejestracyjnych. Zgodnie z Ustawą z dnia 7 lipca 2023 r. o zmianie niektórych ustaw w celu ograniczania niektórych skutków kradzieży tożsamości diagnosta nie będzie już wysłał dowodu do organu wydającego. Stacja kontroli pojazdów “zatrzyma” dowód rejestracyjny elektronicznie i w ten sam sposób go “zwróci”.
Kierowcy nie stracą zatem dokumentu po zatrzymaniu, a zyskają jedynie wpis o tym w Centralnej Ewidencji Pojazdów. Wirtualny zwrot dokumentu funkcjonuje już teraz, ale tylko w przypadku zatrzymania dokumentu przez organy kontroli ruchu drogowego, czyli m.in. Straż Graniczną, policję czy Służbę Celno-Skarbową.
Zmiany w badaniach technicznych niektórych pojazdów
Nowe przepisy zakładają również zmianę sposobu przeprowadzania badań technicznych ciągnika rolniczego oraz ciągnika gąsienicowego o maksymalnej prędkości konstrukcyjnej nieprzekraczającej 40 km/h oraz przyczepy przeznaczonej do łączenia z tymi pojazdami — przeprowadzenie badania tych pojazdów będzie możliwe w innym miejscu niż stanowisko kontrolne w stacji kontroli pojazdów.
Projekt określa minimalne wymagania dla takiej infrastruktury — do przeprowadzenia badania niezbędne będzie urządzenie do podnoszenia osi pojazdu o udźwigu 115 kN, w wersji mobilnej wraz z zestawem podkładów do stabilizacji pojazdu o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 t i powyżej, w wersji mobilnej, a także ekran do oceny ustawienia świateł i miernik światłości do oceny światłości świateł pojazdu. Dane o badaniach technicznych przeprowadzonych w infrastrukturze innej, niż stacja kontroli pojazdów powinny być niezwłocznie przekazane po jego przeprowadzeniu za pomocą posiadanych certyfikatów VPN i SSL do Centralnej Ewidencji Pojazdów.
Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z
informacjami prawnymi, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!
Jeżeli podobał Ci
się
artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach społecznościowych - poniżej
masz
szybkie linki do udostępnień.