Zwrot towaru. Jak liczyć terminy, by ich nie przeoczyć?
Masz prawo w terminie 14 dni odstąpić od umowy zawartej ze sprzedawcą internetowym. Nie musisz podawać przyczyny zwrotu i ponosić kosztów.
- Anna Stępniewska
- /
- 11 lutego 2019
Masz prawo w terminie 14 dni odstąpić od umowy zawartej ze sprzedawcą internetowym. Nie musisz podawać przyczyny zwrotu i ponosić kosztów.
Wbrew pozorom omawiany przepis ustawy o prawach konsumenta w praktyce powoduje wiele wątpliwości u kupujących w sklepach on-line. Warto dobrze poznać obowiązujące zasady, przede wszystkim, aby nie dopuścić do sytuacji przeoczenia upływu terminu.
Oto kilka pytań, które najczęściej nasuwają się konsumentom w momencie decyzji o zwrocie:
Od kiedy liczymy 14-dniowy termin odstąpienia od umowy sprzedaży?
Znaczenie będzie miał tutaj dzień otrzymania towaru. Otrzymanie towaru jest zdarzeniem, od którego liczymy termin do odstąpienia od umowy. Tego dnia nie bierzemy jednak pod uwagę w wyliczeniach. Przykładowo: zamówiłeś spodnie 8 lipca, przesyłka dotarła do Ciebie 10 lipca, a więc od kolejnego dnia – 11 lipca biegnie termin do odstąpienia od umowy. Oznacza to, że ostatnim dniem na złożenie oświadczenie o odstąpieniu od umowy będzie 24 lipca.
Od kiedy biegnie termin odstąpienia w sytuacji, kiedy zamówienie przychodzi partiami lub w częściach?
Zdarzają się sytuacje, kiedy mimo złożenia jednego zamówienia zostaje ono wysłane w więcej niż jednej przesyłce. Przykładowo – zamówienie obejmuje kilka rzeczy, które wysyłane są z magazynów położonych w różnych miastach i jedna rzecz dostarczona zostaje w poniedziałek, a druga w środę. W takich przypadkach, termin na realizację prawa konsumenckiego do odstąpienia od umowy biegnie od otrzymania ostatniej części zamówienia.
Kiedy należy odstąpić od umowy polegającej na regularnym dostarczaniu rzeczy przez oznaczony czas?
Ta zasada znajduje zastosowanie przede wszystkim do umów o prenumeratę albo regularną dostawę, np. otrzymywanie co miesiąc pudełek z nowościami kosmetycznymi. Jeżeli zawarłeś umowę dotyczącą periodycznego dostarczania towarów, możesz od niej odstąpić w ciągu 14 dni od otrzymania pierwszej rzeczy, np. pierwszego numeru czasopisma w ramach opłaconej prenumeraty.
CZYTAJ TEŻ Formularz odstąpienia
Jak liczyć termin odstąpienia od innych umów niż umowa sprzedaży zawieranych przez internet?
Jeżeli zawarta umowa nie wiąże się z dostarczeniem towaru, to 14-dniowy termin na poinformowanie przedsiębiorcy o odstąpieniu od umowy biegnie od dnia zawarcia umowy. Zasada ta znajdzie zastosowanie do różnego rodzaju usług, które możesz zamówić on-line. Przykładowo: jeżeli zawarcie umowy nastąpiło dnia 10 lipca, od 11 lipca liczymy czas na złożenie oświadczenia o odstąpieniu. Ostatnim dniem na złożenie takiego oświadczenia będzie 24 lipca.
Czy mam 14 dni kalendarzowych czy roboczych?
W ustawie nie wskazano wprost, że termin do odstąpienia liczymy według dni roboczych, dlatego liczymy go według dni kalendarzowych. Pamiętaj: obliczając kiedy wypada ostatni dzień na odstąpienie od umowy, nie pomijaj sobót, niedziel i dni ustawowo wolnych od pracy. W 14 dni wliczamy wszystkie dni wolne, z tym jednak wyjątkiem, że jeżeli koniec terminu przypada na dzień uznany ustawowo za wolny od pracy (niedzielę i tzw. „święta państwowe”) lub na sobotę, termin upływa następnego dnia, który nie jest dniem wolnym od pracy, ani sobotą. Przykładowo: jeżeli 14 dzień wypada w sobotę, to ostatnim dniem na złożenie oświadczenia o odstąpieniu będzie poniedziałek.
Czy trzeba odesłać towar w ciągu 14 dni?
Tak, trzeba odesłać towar w ciągu 14 dni, ale… od złożenia oświadczenia o odstąpieniu. Masz zatem 14 dni na złożenie oświadczenia o odstąpieniu i 14 dni od złożenia oświadczenia na odesłanie towaru. Obrazując, jak rozłożona w czasie może być procedura zwrotu towaru: jeżeli otrzymałeś towar 10 lipca, możesz powiadomić sprzedawcę o chęci odstąpienia od umowy maksymalnie 24 lipca. Jeżeli oświadczenie złożysz tego ostatniego dnia, 25 lipca będzie pierwszym dniem biegu terminu odesłania towaru. Towar musisz wysłać najpóźniej 7 sierpnia. Oczywiście nie musisz tyle czekać, możesz przed upływem 14 dni na złożenie oświadczenia odesłać towar, dołączając do niego wydruk wzoru formularza odstąpienia. Możesz także przesłać przedsiębiorcy informację o dokonanym zwrocie mailowo. Pamiętaj: przedsiębiorca nie może narzucić Ci formy, w jakiej masz złożyć oświadczenie o odstąpieniu od umowy.
Kiedy otrzymam pieniądze za zwrócony towar?
Złożenie oświadczenia o odstąpieniu od umowy rozpoczyna nie tylko bieg terminu do odesłania towaru. Od złożenia tego oświadczenia liczony jest także termin dokonania zwrotu płatności przez przedsiębiorcę. Powinien on zwrócić konsumentowi dokonane płatności niezwłocznie, nie później jednak niż w terminie 14 dni od dnia otrzymania oświadczenia konsumenta. Warto mieć tę zasadę na uwadze, szczególnie w wypadku wysyłania oświadczenia pocztą, kiedy to termin złożenia oświadczenia nie będzie równoznaczny z terminem jego otrzymania przez przedsiębiorcę.
Przykładowo: odesłałeś do sprzedawcy towar wraz z formularzem odstąpienia dnia 24 lipca, przesyłka dotarła do sprzedawcy 27 lipca, 14-dniowy termin na zwrot płatności biegnie więc od 28 lipca, a ostatnim dniem na dokonanie przez sprzedawcę zwrotu płatności będzie dzień 10 sierpnia.
>>>> CZYTAJ TEŻ: Prawo odstąpienia od umowy — nowy przywilej również dla wybranych przedsiębiorców już od 2020 roku
>>>> CZYTAJ TEŻ: Rękojmia
>>>> CZYTAJ TEŻ: Reklamacja z tytułu gwarancji
>>>> CZYTAJ TEŻ: Terminy rękojmi za wady fizyczne
Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z
informacjami prawnymi, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!
Jeżeli podobał Ci
się
artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach społecznościowych - poniżej
masz
szybkie linki do udostępnień.