Zwrot uiszczonej płatności

Prawo konsumenta do zwrotu zapłaconej przez niego dodatkowej kwoty, w przypadku, gdy nie wraził zgody na dodatkową płatność.

Zwrot pieniędzy w gotówce

Art. 10 ustawy o prawach konsumenta

2. Jeżeli przedsiębiorca nie otrzymał wyraźnej zgody konsumenta, lecz założył jej istnienie przez zastosowanie domyślnych opcji, które konsument musi odrzucić w celu uniknięcia dodatkowej płatności, konsument ma prawo do zwrotu uiszczonej płatności dodatkowej

Przepis ten reguluje kwestię dodatkowych płatności do jakich sprzedawca chciałby zobowiązać klienta. Przykładem sytuacji, do której odnosi się przepis jest zamówienie sprzętu elektornicznego wraz z dodatkowymi usługami tj. przedłużona bądź rozszerzeona gwarancja. Jeżeli konsument zawiera umowę z przedsiębiorcą, wszystkie dodatkowe usługi powinny być wybierane przy pełnej świadomości ze strony konsumenta.

Zgoda konsumenta na każdą dodatkową płatność musi być wyraźna i jednoznaczna. Nie może być ona zatem dorozumiana i wynikać np. z oświadczeń innej treści.

Wykluczone jest automatyczne zaznaczanie pół w formularzu, których zakreślenie powinno być uzależnione od decyzji konsumenta. W wypadku, gdy przedsiębiorca nie otrzymał zgody klienta na dodatkową płatność i w wyniku takiego działania konsument poniósłby dodatkowe koszty, może on wówczas dochodzić ich zwrotu.

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami prawnymi, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!
Jeżeli podobał Ci się artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach społecznościowych - poniżej masz szybkie linki do udostępnień.

Czy ten artykuł był przydatny?

Newsletter

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślemy Ci powiadomienie o najważniejszych tematach. Dla subskrybentów newslettera przygotowujemy specjalne wydarzenia np. webinaria. Nie pożałujesz!