Zwrot uiszczonej płatności
Prawo konsumenta do zwrotu zapłaconej przez niego dodatkowej kwoty, w przypadku, gdy nie wraził zgody na dodatkową płatność.

Art. 10 ustawy o prawach konsumenta
2. Jeżeli przedsiębiorca nie otrzymał wyraźnej zgody konsumenta, lecz założył jej istnienie przez zastosowanie domyślnych opcji, które konsument musi odrzucić w celu uniknięcia dodatkowej płatności, konsument ma prawo do zwrotu uiszczonej płatności dodatkowej
Przepis ten reguluje kwestię dodatkowych płatności do jakich sprzedawca chciałby zobowiązać klienta. Przykładem sytuacji, do której odnosi się przepis jest zamówienie sprzętu elektornicznego wraz z dodatkowymi usługami tj. przedłużona bądź rozszerzeona gwarancja. Jeżeli konsument zawiera umowę z przedsiębiorcą, wszystkie dodatkowe usługi powinny być wybierane przy pełnej świadomości ze strony konsumenta.
Zgoda konsumenta na każdą dodatkową płatność musi być wyraźna i jednoznaczna. Nie może być ona zatem dorozumiana i wynikać np. z oświadczeń innej treści.
Wykluczone jest automatyczne zaznaczanie pół w formularzu, których zakreślenie powinno być uzależnione od decyzji konsumenta. W wypadku, gdy przedsiębiorca nie otrzymał zgody klienta na dodatkową płatność i w wyniku takiego działania konsument poniósłby dodatkowe koszty, może on wówczas dochodzić ich zwrotu.
Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z
informacjami prawnymi, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!
Jeżeli podobał Ci się
artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach społecznościowych - poniżej masz
szybkie linki do udostępnień.