14 dni na odstąpienie od zakupu w internecie? Zobacz, kiedy nie możesz skorzystać z tego prawa
Możliwość odstąpienia od umowy zawartej na odległość (najczęściej dotyczy zakupów w internecie) daje nam 14 dni na to, by oddać towar. Ale jak się okazuje, takie prawo nie będzie obowiązywać zawsze.

- Natalia Ryńska
- /
- 28 lutego 2019
Co do zasady konsumentowi przysługuje prawo odstąpienia od umowy zawartej na odległość. Ustawodawca wyszedł z założenia, że skoro kupujący nie widział rzeczy „na żywo”, trzeba dać mu szansę poznania produktu i podjęcia decyzji.
Klienci sklepów internetowych szybko przyzwyczaili się do tego wygodnego procederu. Nawet część sieci wprowadziła możliwość dokonania zwrotu w stosunku do rzeczy nabytych w stacjonarnych placówkach. Jest to jednak ich dobra wola, a nie obowiązek.
Sprawdź też:
Wyjątki z odstąpienia od umowy
Czym różni się zaliczka od zadatku?
Robisz zakupy spożywcze przez internet? Sprawdź towar przy kurierze
Ustawa o ochronie konsumentów
Nie można jednak zapominać o wyjątkach od ogólnej zasady. Zostały one ujęte w artykule 38 ustawy o prawach konsumenta. Zgodnie z nim, konsument nie może odstąpić od umowy zawartej w sieci, jeśli dotyczyła:
- rzeczy, której cena zależy od wahań na rynku finansowym, nad którymi przedsiębiorca nie sprawuje kontroli i które mogą wystąpić przed upływem terminu do odstąpienia od umowy,
- rzeczy ulegającej szybkiemu zepsuciu lub mającej krótki termin przydatności do użycia,
- rzeczy dostarczonej w zapieczętowanym opakowaniu, której po otwarciu opakowania nie można zwrócić ze względu na ochronę zdrowia lub ze względów higienicznych, jeżeli opakowanie zostało otwarte po dostarczeniu,
- rzeczy, które po dostarczeniu, ze względu na swój charakter, zostają nierozłącznie połączone z innymi rzeczami,
- napojów alkoholowych, których cena została uzgodniona przy zawarciu umowy sprzedaży, a których dostarczenie może nastąpić dopiero po upływie 30 dni i których wartość zależy od wahań na rynku, nad którymi przedsiębiorca nie ma kontroli,
- rzeczy nieprefabrykowanej, wyprodukowanej według specyfikacji konsumenta lub służąca zaspokojeniu jego zindywidualizowanych potrzeb,
- nagrań dźwiękowych lub wizualnych albo programów komputerowych, dostarczonych w zapieczętowanym opakowaniu, które zostało otwarte po dostarczeniu,
- dzienników, periodyków lub czasopism,
- treści cyfrowych, zapisanych na nośniku materialnym, jeżeli spełnianie świadczenia rozpoczęło się za wyraźną zgodą konsumenta przed upływem terminu do odstąpienia od umowy i po poinformowaniu go przez przedsiębiorcę o utracie prawa odstąpienia od umowy.
Zwrot towaru kupionego przez internet
Najczęściej problemy z odmową dokonania zwrotu dotyczą produktów wykonanych na zamówienie. Jeśli klient przesyła przedsiębiorcy szczegółową specyfikację, w której doprecyzowuje parametry, a przedsiębiorca godzi się wykonać dokładnie taki produkt, o zwrocie nie może być mowy. Zapis ten ma chronić przedsiębiorców przed ponoszeniem kosztów za wyprodukowanie przedmiotu, którym nikt poza zamawiającym nie będzie zainteresowany.
Sprawdź też:
Zwolnienia lekarskie 2019. Od stycznia już tylko e-zwolnienie
Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z
informacjami prawnymi, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!
Jeżeli podobał Ci
się
artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach społecznościowych - poniżej
masz
szybkie linki do udostępnień.