150 zł od Biedronki dla klientów. Jest decyzja UOKiK!

Czy skusiła Cię promocja „Magia rabatów” w poszukiwaniu świątecznych okazji, tylko po to, by odkryć, że bonusowy voucher obejmuje jedynie wybrane kategorie produktów? Prezes UOKiK podjął decyzję zobowiązującą wobec Jeronimo Martins Polska. Konsumenci mogą liczyć na rekompensatę w wysokości 150 zł. Sprawdź, czy i Ty masz prawo do zwrotu.

150 zł od Biedronki dla klientów. Jest decyzja UOKiK!
  • Joanna Gościńska
  • /
  • 20 maja 2024

Promocja z gwiazdką

Prezes UOKiK wydał decyzję, kwestionując praktyki Jeronimo Martins Polska, właściciela sieci Biedronka, w ramach promocji „Magia Rabatów – Zabawki i Książki – Voucher od 01.12.2022 r. do 03.12.2022 r.”. W decyzji zarzucono spółce wprowadzanie klientów w błąd co do warunków promocji w materiałach reklamowych. Plakaty w sklepach nie zawierały informacji o produktach wyłączonych z możliwości zakupu za voucher.

Posiadacze aplikacji lub karty Moja Biedronka byli zachęcani do zakupu trzech produktów z kategorii książki i zabawki, za co mieli otrzymać połowę wydanej kwoty w formie vouchera drukowanego na paragonie. Voucher ten można było wykorzystać na kolejne zakupy. Jednak w reklamach sklepowych brakowało dokładnej listy produktów objętych promocją.

UOKiK: 2,7 mln złotych kary za sprzedaż na pokazachUOKiK: 2,7 mln złotych kary za sprzedaż na pokazach Anna Malinowska

Materiały marketingowe zawierały gwiazdkę, przy której drobnym drukiem informowano o ograniczeniach – promocja dotyczyła tylko wybranych artykułów przemysłowych lub tekstyliów. Skargi do Urzędu wskazywały, że konsumenci byli zaskoczeni, iż voucher nie obejmuje wielu produktów, które powszechnie uznawali za objęte promocją.

Co istotne, informacja o wykluczeniu z promocji produktów takich jak chemia gospodarcza, kosmetyki, środki czystości czy odświeżacze powietrza, była dostępna dopiero po zakupie – na wydrukowanym paragonie z voucherem. Szczegółowe informacje znajdowały się jedynie na stronie internetowej, mimo że zakupy dokonywane były stacjonarnie. Regulamin promocji nie był dostępny w sklepach w sposób umożliwiający klientom łatwe zapoznanie się z jego treścią przed zakupami.

Prezes UOKiK wydał decyzję, zobowiązując Jeronimo Martins Polska do przyznania środków finansowych klientom, którzy nie mogli wykorzystać voucherów.

Warunki promocji powinny być jasne

Warunki promocji powinny być jasne dla konsumenta, bez haczyków czy gwiazdek, wyjątków zapisanych małą czcionką. Nie można organizować akcji, które nie spełniają podstawowych kryteriów przejrzystej komunikacji, ani nie umożliwiają realnego i swobodnego zapoznania się z regulaminem promocji bezpośrednio w sklepie, podczas robienia zakupów. Grudniowa promocja w sklepach Biedronka zamiast miłym, przedświątecznym bonusem, stała się dla konsumentów kłopotliwym doświadczeniem powiedział Tomasz Chróstny, prezes UOKiK.

W ramach zobowiązania do zmiany praktyk Jeronimo Martins Polska dostarczy nowe vouchery dla poszkodowanych klientów o wartości 150 złotych. Zachęcam wszystkich, którzy wzięli udział w akcji promocyjnej „Magia rabatów”, do skorzystania z rozwiązań wynikających z wydanej decyzji – dodał.

UOKiK: Astronomiczna kary dla BiedronkiUOKiK: Astronomiczna kary dla BiedronkiMikołaj Frączak

Klienci sieci Biedronka, którzy uczestniczyli w akcji promocyjnej „Magia Rabatów” w dniach 1-3 grudnia 2022 r., otrzymali promocyjny voucher, ale go nie zrealizowali i nadal są w programie lojalnościowym, mogą liczyć na benefity. Osoby spełniające te kryteria automatycznie otrzymają bon o wartości 150 zł za każdy niewykorzystany voucher.

Bon na karcie Moja Biedronka

Bon zostanie przyznany na kartę Moja Biedronka w ciągu 14 dni od uprawomocnienia się decyzji. Będzie można nim zapłacić za wszystkie produkty dostępne w sklepach Biedronka, z wyjątkiem napojów alkoholowych, wyrobów tytoniowych, preparatów początkowego żywienia niemowląt oraz usług i doładowań. Bon nie podlega wymianie na gotówkę i będzie ważny przez rok od wydania.

Informacja o decyzji Prezesa UOKiK zostanie przekazana konsumentom za pośrednictwem różnych kanałów komunikacji marki Biedronka: tablic ogłoszeniowych w sklepach, strony internetowej www.biedronka.pl, SMS-ów (o ile klienci wyrazili zgodę na kontakt w celach reklamowych), aplikacji mobilnej Biedronka oraz profilu firmy na Facebooku.

Klientom, którzy po zakończeniu akcji promocyjnej zrezygnowali z programu lojalnościowego Moja Biedronka, Jeronimo Martins przyzna e-kod o wartości 150 zł za każdy niewykorzystany voucher. Aby otrzymać e-kod, należy skontaktować się z Biurem Obsługi Klienta Biedronki mailowo na adres [email protected] lub telefonicznie pod numerami 800 080 010 lub 22 205 33 00.

 

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami prawnymi, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!
Jeżeli podobał Ci się artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach społecznościowych - poniżej masz szybkie linki do udostępnień.

Security Magazine

Czy ten artykuł był przydatny?

Newsletter

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślemy Ci powiadomienie o najważniejszych tematach. Dla subskrybentów newslettera przygotowujemy specjalne wydarzenia np. webinaria. Nie pożałujesz!