Co to jest pełna księgowość?
Pełna księgowość to określenie najbardziej zaawansowanej wersji prowadzenia ksiąg rachunkowych.
- Anna Malinowska
- /
- 16 lipca 2020
Księgowość może być prowadzona na różne sposoby. Najmniejsze firmy rozliczające się ryczałtem praktycznie w ogóle nie muszą prowadzić rachunków. Najczęściej stosuje się rozliczenie Księgą przychodów i Rozchodów. Wykorzystywana jest to rozliczeń jednoosobowych działalności, a także firm, które nie mają zbyt wysokich obrotów. Największe firmy, a także te, które prowadzą skomplikowane rozliczenia, będą prowadziły księgi handlowe.
Kto musi prowadzić pełną księgowość?
Pełna księgowość jest skomplikowaną formą rozliczeń. Zwykle zleca się ją profesjonalnym podmiotom. I choć mogłoby się wydawać, że jeśli prowadzimy firmę o niewielkich rozmiarach łatwo nam będzie z takiej formy rozliczeń zrezygnować. Nic bardziej mylnego. Ustawa o rachunkowości określa, że konkretne rodzaje firm obowiązkowo muszą prowadzić księgi handlowe. Są to przede wszystkim spółki (z ograniczoną odpowiedzialnością, akcyjna, komandytowo-akcyjna). Osoby fizyczne, a także spółki osobowe są zobowiązane do pełnej księgowości gdy przekroczą określony poziom obrotów w poprzednim roku podatkowym. Obecnie jest to obrót o równowartości 2 mln euro.
Nie oznacza to, że jeśli mamy mniejsze obroty to z pełnej księgowości nie możemy korzystać. Dla zapewnienia przejrzystości rachunków, możemy w każdym momencie zdecydować się na przejście na pełną księgowość.
Na czym polega pełna księgowość?
W przypadku pełnej księgowości bardzo dokładnie prowadzimy wszystkie rozliczenia. Oprócz dokumentów kupna i sprzedaży, musimy szczególnie rzetelnie rozliczyć przelewy przychodzące i wychodzące, a także operacje magazynowe. Innymi słowy, pełna księgowość pozwala precyzyjnie rozliczyć wszystkie transakcje finansowe podejmowane w firmie. Księgi handlowe umożliwiają dość łatwe określenie kondycji finansowej danej spółki. Pełna księgowość pozwala też na przygotowanie zestawienia zysków i strat, co jest podstawą podejmowania wielu decyzji finansowych i planowania inwestycji. W ramach pełnej księgowości dokładnie ewidencjonuje się majątek firmy i to w jaki sposób jest on finansowany.
Pełna księgowość pozwala też dość łatwo skontrolować w jaki sposób zarządzany jest majątek firmowy. W ramach pełnej księgowości prowadzi się kilka rozliczeń:
· Dziennik;
· Konta księgi głównej;
· Konta księgi pomocniczej;
· Zestawienie obrotów a także sald umieszczonych w księdze głównej;
· Zestawienie sald na kontach pomocniczych;
· Wykaz składników pasywów i aktywów.
Zdecydowanie prostszą formą rozliczeń jest księga przychodów i rozchodów. Niestety, jak już wcześniej wspominaliśmy, nie zawsze można skorzystać z takiej formy rozliczania. Warto też pamiętać, że pełna księgowość wymaga współpracy z doświadczonym księgowym albo bardzo rzetelnym biurem rachunkowym.
Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z
informacjami prawnymi, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!
Jeżeli podobał Ci
się
artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach społecznościowych - poniżej
masz
szybkie linki do udostępnień.