Co to jest pełna księgowość?

Pełna księgowość to określenie najbardziej zaawansowanej wersji prowadzenia ksiąg rachunkowych.

Co to jest pełna księgowość?
  • Anna Malinowska
  • /
  • 16 lipca 2020

Księgowość może być prowadzona na różne sposoby. Najmniejsze firmy rozliczające się ryczałtem praktycznie w ogóle nie muszą prowadzić rachunków. Najczęściej stosuje się rozliczenie Księgą przychodów i Rozchodów. Wykorzystywana jest to rozliczeń jednoosobowych działalności, a także firm, które nie mają zbyt wysokich obrotów. Największe firmy, a także te, które prowadzą skomplikowane rozliczenia, będą prowadziły księgi handlowe.

Kto musi prowadzić pełną księgowość?

Pełna księgowość jest skomplikowaną formą rozliczeń. Zwykle zleca się ją profesjonalnym podmiotom. I choć mogłoby się wydawać, że jeśli prowadzimy firmę o niewielkich rozmiarach łatwo nam będzie z takiej formy rozliczeń zrezygnować. Nic bardziej mylnego. Ustawa o rachunkowości określa, że konkretne rodzaje firm obowiązkowo muszą prowadzić księgi handlowe. Są to przede wszystkim spółki (z ograniczoną odpowiedzialnością, akcyjna, komandytowo-akcyjna). Osoby fizyczne, a także spółki osobowe są zobowiązane do pełnej księgowości gdy przekroczą określony poziom obrotów w poprzednim roku podatkowym. Obecnie jest to obrót o równowartości 2 mln euro.

Nie oznacza to, że jeśli mamy mniejsze obroty to z pełnej księgowości nie możemy korzystać. Dla zapewnienia przejrzystości rachunków, możemy w każdym momencie zdecydować się na przejście na pełną księgowość.

Na czym polega pełna księgowość?

W przypadku pełnej księgowości bardzo dokładnie prowadzimy wszystkie rozliczenia. Oprócz dokumentów kupna i sprzedaży, musimy szczególnie rzetelnie rozliczyć przelewy przychodzące i wychodzące, a także operacje magazynowe. Innymi słowy, pełna księgowość pozwala precyzyjnie rozliczyć wszystkie transakcje finansowe podejmowane w firmie. Księgi handlowe umożliwiają dość łatwe określenie kondycji finansowej danej spółki. Pełna księgowość pozwala też na przygotowanie zestawienia zysków i strat, co jest podstawą podejmowania wielu decyzji finansowych i planowania inwestycji. W ramach pełnej księgowości dokładnie ewidencjonuje się majątek firmy i to w jaki sposób jest on finansowany.

Pełna księgowość pozwala też dość łatwo skontrolować w jaki sposób zarządzany jest majątek firmowy. W ramach pełnej księgowości prowadzi się kilka rozliczeń:

·       Dziennik;

·       Konta księgi głównej;

·       Konta księgi pomocniczej;

·       Zestawienie obrotów a także sald umieszczonych w księdze głównej;

·       Zestawienie sald na kontach pomocniczych;

·       Wykaz składników pasywów i aktywów.

Zdecydowanie prostszą formą rozliczeń jest księga przychodów i rozchodów. Niestety, jak już wcześniej wspominaliśmy, nie zawsze można skorzystać z takiej formy rozliczania. Warto też pamiętać, że pełna księgowość wymaga współpracy z doświadczonym księgowym albo bardzo rzetelnym biurem rachunkowym.

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami prawnymi, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!
Jeżeli podobał Ci się artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach społecznościowych - poniżej masz szybkie linki do udostępnień.

Security Magazine

Czy ten artykuł był przydatny?

Odkryj nowinki ze świata technologicznego!
firma

Odkryj nowinki ze świata technologicznego!

Postęp technologiczny pędzi niezwykle szybko, co powoduje niemałe komplikacje. Trudno jest bowiem podążać za wszystkimi przemianami w tej dziedzinie. Niemniej jednak nie da się zaprzeczyć, że...

Newsletter

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślemy Ci powiadomienie o najważniejszych tematach. Dla subskrybentów newslettera przygotowujemy specjalne wydarzenia np. webinaria. Nie pożałujesz!