Jak uzyskać kod kreskowy na swój produkt?

Charakterystyczne piszczenie przy kasie w sklepie to dźwięk, który na stałe zadomowił się w polskim handlu detalicznym. Jak podaje organizacja GS1, każdego dnia, na całym świecie rozbrzmiewa ono aż… 6 miliardów razy (!) Aż trudno sobie wyobrazić jak długie byłyby kolejki z wózkami w markecie, gdyby nie system, który błyskawicznie identyfikuje produkt i „nabija” przypisaną mu cenę. Chcąc na serio wejść ze swoim wyrobem na rynek warto pomyśleć o własnym kodzie kreskowym. Jak go uzyskać? Podpowiadamy

Jak uzyskać kod kreskowy na swój produkt?
  • Mikołaj Frączak
  • /
  • 20 lipca 2020

Długa historia kodu kreskowego

Od chwili, w której pierwszy raz zastanawiano się nad sposobami szybkiego odczytu a także kontroli cen produktów w handlu do pierwszego, oficjalnego „piknięcia” przy kasie minęło wiele dekad. Problematykę automatycznych punktów kasowych na poziomie uniwersyteckim rozważano w USA już w latach trzydziestych w czasach wielkiego kryzysu. Na przełomie lat czterdziestych i pięćdziesiątych powstawały pierwsze patenty związane z tym zagadnieniem. Krokiem milowym był rok 1970 kiedy przedsiębiorcy ze Stanów Zjednoczonych i Kanady stworzyli pierwszą organizację, która miała zajmować się porządkowaniem kwestii związanych z kodowaniem konkretnych produktów. W ciągu kolejnych trzech lat powstał kod Universal Product Code (UPC). Dopiero latem 1974 roku, przez czytnik w domu towarowym w Troy koło Dayton (Ohio), „przeciągnięto” pierwszy produkt, którego cenę, właśnie w ten sposób doliczono do rachunku. Jeśli wierzyć powtarzanej legendzie, była to duża paczka popularnych, owocowych gum do żucia. W tym samym czasie, nad podobnym rozwiązaniem zaczęto zastanawiać się w Europie, gdzie do 1976 roku opracowano własny system kodowania EAN. „Kreskowy świat” po obu stronach oceanu żył własnym życiem. W 1990 roku w grupie krajów stosujących EAN znalazła się Polska za sprawą poznańskiego Centrum Kodów Kreskowych w Instytucie Logistyki i Magazynowania.

Systemy z Ameryki i Europy ostatecznie zostały scalone decyzją z 1998 roku. Od 2005 roku działa Forum GS1 o zasięgu światowym. Również w Polsce Centrum Kodów Kreskowych zostało zmienione na GS1 Polska, przez które przejdzie nasz wniosek dotyczący dla produkowanego przez nas towaru.

Jak uzyskać kod kreskowy?

Aby nie wchodzić w zawiłości terminologiczne, które w tym temacie są ogromne – sprowadźmy odpowiedź na to pytanie do prostego przykładu. Pani Anna jest od niedawna właścicielką firmy produkującej makarony. Aby wejść szeroko na rynek i planować podbój supermarketów, musi pomyśleć o „zakodowaniu” swojego produktu, aby umożliwić jego identyfikację i przypisanie ceny przy kasie.

Upraszczając, aby uzyskać kod EAN, który będzie identyfikował nasz produkt, należy zgłosić się do międzynarodowej organizacji GS1. Jej główna siedziba znajduje się w Brukseli, jednak nasz kontakt ograniczy się do polskiej organizacji krajowej GS1 Polska z siedzibą w Poznaniu. Oczywiście, zgodnie z duchem czasu wszystko dzieje się online. Stosowny wniosek wypełniamy tutaj i w ciągu 3 dni otrzymamy unikalny kod naszego produktu (lub pulę kodów, jeśli takie mamy potrzeby). Szczegółowy cennik usługi (opłaty rejestracyjne i roczne) dostępny jest również na stronie GS1 Polska.

Jaki numer na kodzie kreskowym mają polskie produkty?

W trzynastocyfrowym kodzie EAN-13 (GTIN-13), prefiks 590 oznacza, że dany produkt zarejestrowano w GS1 w Polsce. Wcale nie oznacza to jednak, że musiał być on wyprodukowany na terenie naszego kraju. Równie dobrze mógł zostać wytworzony za granicą ale z pewnością jego dystrybutorem jest polska firma. Stąd nie powinno nas dziwić jeśli np. elektroniczny gadżet posiada etykietkę „Made in China” a jego kod zaczyna się od 590.

Jako ciekawostkę można przytoczyć nazwę znanego kongresu gospodarczego, którego cztery edycje miały miejsce w województwie podkarpackim. „Kongres 590” — bo o nim mowa, zaczerpnął swoją nazwę właśnie z polskiego prefiksu na kodach kreskowych.

Nie tylko produkty w markecie mają kody kreskowe

Aby opisać każdy rodzaj kodu kreskowego funkcjonujący w gospodarce, potrzebny byłby dużo obszerniejszy tekst, jeśli nie podręcznik. Warto pamiętać, że kody kreskowe pozwalające na szybkie odczytanie zakodowanych informacji są stosowane właściwie wszędzie – w logistyce, na kartach lojalnościowych czy podarunkowych, w przesyłkach kurierskich, na receptach, w rejestrach majątku trwałego w firmie oraz wszędzie tam gdzie potrzebna jest precyzyjna identyfikacja w systemie.

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami prawnymi, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!

Czy ten artykuł był przydatny?

Tagi: firma

Najnowsze promocje

REKLAMA / WSPÓŁPRACA

Newsletter dla konsumenta

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślemy Ci powiadomienie o najważniejszych tematach. Dla subskrybentów newslettera przygotowujemy specjalne wydarzenia np. webinaria. Nie pożałujesz!

Komentarze