Czy mogę legalnie postawić znak informujący o wjeździe do firmy?

Może się zdarzyć, że dojazd do naszej firmy może sprawiać wiele trudności dla kontrahentów. Nie musi wynikać to jedynie ze skomplikowanej topografii miasta. Wśród innych powodów można wymienić czasowe zmiany organizacji ruchu czy trwała zmiana siatki ulic  wynikająca z inwestycji drogowych (np. poprzez wybudowanie nowych rond czy obwodnic). Niezależnie od powodów warto zadbać, by nasi klienci i dostawcy bez problemu dotarli na miejsce.

Czy mogę legalnie postawić znak informujący o wjeździe do firmy?
  • Martyna Kowalska
  • /
  • 22 lipca 2020

Mapka dojazdu na ulotce lub stronie internetowej

Powszechnym i najprostszym sposobem „nawigacji” do naszej firmy jest drukowanie lub zamieszczanie na stronach www mapach dojazdu. Przeglądając „twórczość” przedsiębiorców w tym zakresie, łatwo można zauważyć, że bywa z tym różnie. Czasem przypominają narysowane odręcznie schematy, innym razem są profesjonalnymi i dobrze przygotowanymi planami. Ważniejsza od designu jest tutaj użyteczność grafiki, która w przejrzysty sposób powinna obrazować dojazd uwzględniając nie tylko nazwy ulic, ale także charakterystyczne punkty topograficzne.

Po wprowadzeniu takiej mapy warto dopytać gościa naszej firmy, z czym (lub w którym miejscu) miał największe problemy lub czy nasza mapa pomogła mu w orientacji w terenie. Czasem coś, co wydaje nam się oczywiste, bowiem mieszkamy w danym mieście od lat, może być nie lada problemem dla osoby, która pokonała setki kilometrów by dotrzeć do nas na miejsce. W ten sposób zaoszczędzimy niepotrzebnego stresu, a czasem nawet rozdrażnienia  naszego kontrahenta, co jest istotne np. z punktu widzenia prowadzonych rozmów biznesowych.

Prawa autorskie map

Warto pamiętać, że mapy dostępne na rynku objęte są prawami autorskimi. Zeskanowanie fragmentu mapy miasta i jej lekka obróbka graficzna w celu publikacji na stronie lub zamieszczenia na ulotce będzie złamaniem prawa i podstawą słusznych roszczeń wydawcy oryginalnego planu. W tym celu, dużo bezpieczniej jest skorzystać z map z „wolną licencją” np. OpenStreetMap, które są rodzajem „geograficznej wikipedii”. Trzeba przyznać, że w wielu miejscach, są one naprawdę świetnie zrobione i często aktualizowane. W niektórych przypadkach konieczne jest graficzne opracowanie własnej mapy, szczególnie wtedy, gdy jej publikacja ma związek z remontem dróg w okolicy i problematyczną zmianą organizacji ruchu.

POI – czyli oznacz się na mapach

Innym sposobem jest oznaczenie się na różnego rodzaju platformach mapowych jako POI czyli „Point of Interest”. Im więcej map z informacją o naszej firmie, tym większe prawdopodobieństwo, że zauważy je nasz klient (lub potencjalny klient). Ważne aby zrobić to solidnie, właściwie wybierając kategorie np. handel, noclegi, stacje paliw, warsztaty, punkty usługowe itp.

Dobrze jest także aby nasza firma znalazła się na mapach Google, które są najczęściej stosowaną aplikacją nawigacyjną na świecie. Dodanie firmy do ich zasobów jest naprawdę dziecinnie proste. Oprócz danych o firmie można zamieścić także zdjęcia i opis, co jest dodatkowym walorem marketingowym dla naszego przedsiębiorstwa.

Oznakowanie w terenie

Czasem opracowanie nawet najlepszych map dojazdu to za mało i wskazane jest dodatkowe oznakowanie dojazdu w terenie. Należy pamiętać, że nie ma tutaj miejsca na samowolne działanie. Każdy znak ułatwiający dotarcie do naszej firmy musi stanąć w porozumieniu z zarządcą drogi, co wiąże się z pewnymi opłatami np. rocznymi. Ważne aby taki drogowskaz był czytelny i nie utrudniał odczytu innych znaków i sygnałów drogowych. Nie ma tutaj także miejsca na ograniczanie widoczności np. skrzyżowania czy chodnika w pobliżu przejścia dla pieszych. Każde tego typu przedsięwzięcie powinno być przemyślane i uzgodnione z zarządcą.

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami prawnymi, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!

Czy ten artykuł był przydatny?

Tagi: firma

Najnowsze promocje

REKLAMA / WSPÓŁPRACA

Newsletter dla konsumenta

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślemy Ci powiadomienie o najważniejszych tematach. Dla subskrybentów newslettera przygotowujemy specjalne wydarzenia np. webinaria. Nie pożałujesz!

Komentarze