114 tys. zł kary za wykonywanie bezwartościowych badań medycznych

UOKiK nałożył na firmę Quantumlive karę w wysokości 114 tysięcy złotych. Spółka zapraszała konsumentów na badania, które w rzeczywistości nie miały żadnej wartości medycznej. Spotkania okazywały się pokazami handlowymi, podczas których oferowano klientom drogie zestawy do domowych zabiegów fizjoterapeutycznych.

114 tys. zł kary za wykonywanie bezwartościowych badań medycznych
  • Dorota Kraskowska
  • /
  • 24 lipca 2020

Spółka oferuje zestawy do domowej rehabilitacji magnetoterapią za ponad 9 tys. zł. Na stronie internetowej firmy można znaleźć informację, że produkty firmy były nagradzane wieloma nagrodami, a zestaw otrzymał statuetkę Luksusowej Marki Roku 2016. 

Firma zapraszała potencjalnych klientów na spotkania, podczas których odbywały się bezpłatne badania diagnostyczne z wykorzystaniem urządzeń AM Scan lub metodą R. Volla. jak podaje UOKiK, urządzenia AM Scan nie są wyrobem medycznym przeznaczonym do oceny stanu zdrowia pacjenta, a osoby wykonujące badania nie miały uprawnień do przeprowadzania tego typu diagnostyki. Klienci co prawda byli informowani, że wynik nie może odzwierciedlać rzeczywistego stanu zdrowia i nie zastępuje badań medycznych, ale otrzymywali taką informację dopiero po badaniu. Prawdziwym celem spotkań była sprzedaż drogich zestawów do magnetoterapii. 

Magnetoterapia to zabieg rehabilitacyjny stosowany w leczeniu różnego rodzaju chorób stawów, skóry, kości, kręgosłupa, a także w osteoporozie i nadciśnieniu tętniczym. Ma działanie przeciwbólowe i przeciwzapalne. Jego lecznicze działanie polega na oddziaływaniu na komórki polem magnetycznym, które przyspiesza proces gojenia tkanek. Idealnymi klientami na zakup zestawów do magnetoterapii byli starsi konsumenci. To głównie do nich skierowana była oferta handlowa i cały przekaz marketingowy bazujący na obietnicach poprawy stanu zdrowia w krótkim czasie.

- Na pokazy handlowe, które są organizowane pod pretekstem bezpłatnych badań medycznych, przychodzą często osoby starsze, o złym stanie zdrowia. Łatwo nimi manipulować i namawiać je do zakupu produktów, które rzekomo miałyby im pomóc. Niedopuszczalne jest zapraszanie konsumentów na pseudobadania, które w rzeczywistości nie mają żadnej wartości diagnostycznej. To już kolejna decyzja dotycząca nieuczciwych pokazów handlowych. Będziemy nadal przyglądać się takim praktykom i karać nieuczciwe firmy – mówi Tomasz Chróstny, prezes UOKiK.

CZYTAJ TEŻ Nie daj się nabrać lub oszukać! Rusza kampania „Sprawdzaj, czytaj, pytaj!”

Prezes UOKiK uznał, że firma Quantumlive naruszyła zbiorowe interesy konsumentów, wprowadzając ich w błąd w telefonicznych zaproszeniach. Nałożył na firmę karę w wysokości 114 087 zł, a także nakazał zaniechać kwestionowanej praktyki. 

UOKiK radzi, na co powinni uważać konsumenci przyjmujący zaproszenia na pokazy handlowe: 

  • Prawdziwym cele pokazów handlowych jest sprzedaż produktów, a nie wykonywanie bezpłatnych badań. 

  • Nie podejmuj decyzji o zakupie pod presją czasu, jeśli słyszysz, że wyjątkowa oferta i cena promocyjna obowiązują tylko w dniu pokazu, najprawdopodobniej zostaniesz oszukany. 

  • Nie udostępniaj nikomu dowodu osobistego.

  • Jeśli podejmiesz decyzję o zakupie produktu, zawsze czytaj umowę przed podpisaniem, najlepiej skonsultuj ją z kimś bliskim. 

  • Uważaj na “korzystne” oferty pożyczki na zakup oferowanych podczas pokazó produktów. Nie bierz żadnych pożyczek na pokazach i nie zgadzaj się na wizytę w banku z handlowcem.

  • Jeśli już podpisałeś umowę na zakup produktu podczas pokazu, pamiętaj, że masz prawo odstąpienia od umowy zawartej poza lokalem w ciągu 14 dni.

  • W razie jakichkolwiek problemów zgłoś się do rzecznika konsumentów — Regionalne Ośrodki Konsumenckie: tel. 22 299 60 90 – Dlakonsumenta.pl

Na podstawie materiału UOKiK

CZYTAJ TEŻ Uważaj na nieodebrane połączenia. Możesz stracić pieniądze!

 

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami prawnymi, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!

Czy ten artykuł był przydatny?

Najnowsze promocje

REKLAMA / WSPÓŁPRACA

Newsletter dla konsumenta

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślemy Ci powiadomienie o najważniejszych tematach. Dla subskrybentów newslettera przygotowujemy specjalne wydarzenia np. webinaria. Nie pożałujesz!

Komentarze