Uważaj na nieodebrane połączenia. Możesz stracić pieniądze!

Charakterystyczny piktogram nieodebranego połączenia na wyświetlaczu telefonu u wielu z nas wywołuje naturalną reakcję – oddzwaniamy! To błąd, który może nas wiele kosztować. Na własnej skórze odczuli to abonenci, którzy przekonani, że dzwonią na numer stacjonarny w Warszawie, dodzwonili się do położonego w zachodniej Afryce Mali. Minuta połączenia kosztowała ich prawie 8 złotych!

Uważaj na nieodebrane połączenia. Możesz stracić pieniądze!
  • Martyna Kowalska
  • /
  • 10 czerwca 2020

Połączenie nieodebrane – na co zwrócić uwagę?

Co ma wspólnego Warszawa z krajami położonymi w zachodniej części Afryki? Jak przekonali się niektórzy użytkownicy komórek nad Wisłą – dwie cyfry. Numer kierunkowy do największego miasta w Polsce to „22”, z kolei międzynarodowy kod telekomunikacyjny do kilku zachodnioafrykańskich krajów również zaczyna się na +22. W przypadku Mali to „+22 3”. To właśnie to podobieństwo wykorzystują oszuści zarabiający na osobach, które odruchowo odpowiadają na nieodebrane połączenia klikając „oddzwoń”. Jak widać, nawet przy tak prozaicznej czynności pośpiech i rutyna mogą nas sporo kosztować.

Kolejne przykłady takich oszustw odnotowało w ostatnim czasie Centrum Informacji Konsumenckiej Urzędu Komunikacji Elektronicznej.

Na jakie numery uważać?

W ostatnim czasie uaktywnili się oszuści, którzy posiadają numer zarejestrowany w Mali. Wśród odnotowanych przykładów znajdują się numery o strukturze +223665*****, +223675***** oraz +223986*****. Wybierając numer zaczynający się na +22 możemy dodzwonić się także do Mauretanii (+22 2), Senegalu (+22 1), Gambii (+22 0), Gwinei (+22 4), Wybrzeża Kości Słoniowej (+22 5), Burkina Faso (+22 6), Nigru (+22 7), Togo (+22 8) oraz Beninu (+22 9). W każdym przypadku za minutę rozmowy słono zapłacimy. Koszt wg taryf polskich operatorów może dochodzić bowiem do ośmiu złotych. Oszuści najpewniej zdają sobie sprawę, że oddzwaniający szybko się rozłączy. Nie liczą na długą pogawędkę, ale wykorzystują efekt skali. Każdego dnia mogą tym sposobem złowić „na kierunkowy” wiele osób. Ofiarami procederu mogą padać często seniorzy lub dzieci.

Wcześniej raportowano już podobne przypadki oszustw na numery zaczynające się na +24. Przestępcy wykorzystywali podobieństwo do kierunkowego do Płocka, faktycznie łączyły z telefonami zarejestrowanymi w jednym z krajów położonych w centralnej Afryce.

Jak nie dać się złapać na oszustwa telefoniczne?

KUPON RABATOWY

Pamiętajmy, że znak „+” zawsze poprzedza międzynarodowy numer kierunkowy. W przypadku Polski jest to zawsze „+48” dopiero po nim następuje pozostała część. W przypadku Warszawy będzie to +4822 *******. Jeżeli wyświetla nam się skrócony numer, przed kierunkowym 22 nie powinien znajdować się +. Inna sprawa to długość numeru. W Polsce po prefiksie +48 następuje zazwyczaj ciąg 9 liczb łącznie z dwucyfrowym numerem dawnych stref numeracyjnych, czyli np. telefon stacjonarny zarejestrowany w Krakowie będzie miał strukturę (+48) i dalej 12*******. Każdy dłuższy ciąg liczb powinien wydać się na podejrzany i nie powinniśmy na taki numer oddzwaniać.

W przypadku zauważenia nieodebranego połączenia z podejrzanego numeru, wystarczy na niego nie oddzwaniać. Najlepiej skasujmy go z listy połączeń, a w przypadku powtarzających się prób nawiązania kontaktu zablokujmy go z poziomu telefonu. Sam fakt, że ktoś próbował się z nami połączyć z egzotycznego kraju, nie będzie generował po naszej stronie kosztów. Na utratę pieniędzy narazimy się dopiero wtedy, gdy nawiążemy połączenie i zostanie ono po drugiej stronie odebrane.

Centrum Informacji Konsumenckiej Urzędu Komunikacji Elektronicznej apeluje, by wszelkie pytania i wątpliwości w tym zakresie kierować pod numer 22 330 40 00 od poniedziałku do piątku w godz. od 10 do 14. W tym przypadku możemy być pewni, że za połączenie zapłacimy zgodnie z krajowym cennikiem naszego operatora.  

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami konsumenckimi, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!

Czy ten artykuł był przydatny?

Najnowsze promocje

REKLAMA / WSPÓŁPRACA

Newsletter dla konsumenta

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślemy Ci powiadomienie o najważniejszych tematach konsumenckich. Dla subskrybentów newslettera przygotowujemy specjalne wydarzenia np. webinaria. Nie pożałujesz!

Komentarze