Nie obrałem zamówienia. Co mi grozi?

Czy klient, który zamówił towar i częściowo za niego zapłacił, może nie odebrać produktu?  

Nie obrałem zamówienia. Co mi grozi?
  • Anna Malinowska
  • /
  • 17 czerwca 2020

Jedna z klientek prawakonsumenckiego kilka dni temu zamówiła blat kuchenny. Zapłaciła 100 zł, a produkty miały być gotowe po 4 dniach. Jednak dwa dni później znalazła lepszą ofertę w konkurencyjnym sklepie. Zastanawia się czy musi odebrać towar?

Problem naszej klientki jest dość często spotykany w przypadku zamawiania produktów w stacjonarnych punktach sprzedaży. Widzimy produkt, który nam się podoba, zamawiamy go ale po jakimś czasie znajdujemy gdzie indziej rzecz lepiej do nas pasującą. I zastanawiamy się, czy możemy nie odebrać tego produktu. Sytuacja taka może być kłopotliwa szczególnie wtedy, gdy mamy do czynienia z produktami przygotowanymi specjalnie dla nas, na specjalne zamówienie.

CZYTAJ TEŻCzy muszę mieć zgodę na założenie paneli fotowoltaicznych?

Umowa ustna i jej skutki

Dla zabezpieczenia interesów obu stron warto jest sporządzić na piśmie dokument, który potwierdzi zamówienie. Gdy ustalenia będą dokonane ustnie, znacznie trudniej będzie dochodzić swoich praw.

Umowa taka rodzi konkretne zobowiązanie. Sklep (producent) ma obowiązek dostarczyć określony produkt, a klient zapłacić za niego i odebrać. Zobowiązanie jest wzajemne. Znaczy to tyle, że świadczenie jednej strony jest odpowiednikiem świadczenia drugiej strony. Zgodnie z tym, każda ze stron umowy jest jednocześnie wierzycielem ale i dłużnikiem. Sklep (producent) jest wierzycielem w zakresie otrzymania zapłaty za towar, a dłużnikiem w związku z obowiązkiem dostarczenia produktu. Klient staje się wierzycielem w stosunku do sklepu, który ma dostarczyć towar, a dłużnikiem bo musi za niego zapłacić. Warto o tym pamiętać bo powoduje to określone konsekwencje.

Zgodnie z art. 491 § 1 kodeksu cywilnego, jeśli jedna ze stron umowy wzajemnej nie wywiąże się ze świadczenia albo też spowoduje zwłokę w wykonaniu zobowiązania, druga strona może albo wyznaczyć dodatkowy termin z zastrzeżeniem, że jeśli tego nie spełni, to odstąpi od umowy, albo zażądać wykonania zobowiązania i naprawienia szkody

Odstąpienie od umowy skutkuje obowiązkiem zwrotu świadczeń już spełnionych przez obie strony umowy. Dodatkowo można zażądać naprawienia szkody wynikłej z niewykonania zobowiązania. Szkodą może być rzeczywista strata ale też utracone korzyści. Szkoda rzeczywista sprzedawcy to konieczność poniesienia wydatków na koszt wytworzenia produktu i jego przechowania. Utracone korzyści to stracony zarobek.

CZYTAJ TEŻ Jakie prawa ma pacjent, który jest nieprzytomny?

Obowiązek naprawienia szkody

Jeśli klient nie odbierze towaru, sprzedawca może wezwać na piśmie klienta do odebrania zamówionego towaru i zapłaty ceny. Jeśli klient nie wykona żądania, można sprawę skierować do sądu.

W przypadku produktów zamówionych przez internet, gdy są to produkty wykonane na specjalne zamówienie, klient też jest zobowiązany do ich odebrania. Nie mamy w tym przypadku możliwości skorzystania z opcji odstąpienia od umowy w ciągu 14 dni bez podania przyczyny. Właśnie dlatego, że produkt został wykonany na specjalne zamówienie. W przypadku gdy klient nie odbiera produktu „masowego”, który zamówił przez internet, to sam fakt nieodebrania produktu nie oznacza odstąpienia od umowy. Żeby to było skuteczne, klient musi złożyć oświadczenie o odstąpieniu od umowy. W rzeczywistości jednak część sklepów nie podejmuje w takiej sytuacji działań w stosunku do klienta wliczając po prostu nieodebrany towar w straty

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami konsumenckimi, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!

Czy ten artykuł był przydatny?

Najnowsze promocje

REKLAMA / WSPÓŁPRACA

Newsletter dla konsumenta

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślemy Ci powiadomienie o najważniejszych tematach konsumenckich. Dla subskrybentów newslettera przygotowujemy specjalne wydarzenia np. webinaria. Nie pożałujesz!

Komentarze