Fikcyjne promocje na garnki i wyciskarki do soków. Wysoka kara dla Topmed Plus z Poznania

UOKiK nałożył karę w wysokości 614 tys. zł na spółkę Topmed z Poznania za wprowadzanie konsumentów w błąd. Firma sprzedawała swoje produktów podczas pokazów handlowych z dużym rabatem. Super promocje okazały się jednak oszustwem.

Fikcyjne promocje na garnki i wyciskarki do soków. Wysoka kara dla Topmed Plus z Poznania
  • Dorota Kraskowska
  • /
  • 18 czerwca 2020

Klientami firmy byli przede wszystkim seniorzy. Podczas pokazów można było kupić garnki, maty masujące, materace, wyciskarki do soków. Handlowcy wprowadzali klientów w błąd sugerując, że oferowane produkty można kupić w bardzo korzystnych cenach. “Rabaty” sięgały nawet 70 procent, klienci wierzyli więc, że kupując produkt podczas pokazu korzystają z wyjątkowej oferty. W rzeczywistości spółka wprowadzała konsumentów w błąd, ponieważ super promocyjna cena była standardową ofertą Topmed Plus wynikającą ze stosowanego cennika.

Jak podaje UOKiK, firma przedstawiała cenę wyjściową zestawu produktów na 7990 zł. Po atrakcyjnym rabacie sięgającym 65 procent zestaw można było kupić za jedyne 2790 zł. Klient kupując produkt wierzył, że „zaoszczędził” aż 5200 zł, podczas gdy kwota 2790 zł była standardową ceną tego produktu widniejącą w cenniku. Z analizy setek umów sprzedaży przeprowadzonej przez kontrolerów UOKiK wynika, że rzekome „rabaty” wynosiły od 800 do nawet 30 400 zł!

UOKiK nakazał natychmiast zaniechać nieuczciwej praktyki i nałożył na firmę karę finansową w wysokości 614 548 zł za wprowadzanie konsumentów w błąd. Ze względu na ważny interes konsumentów, na Topmed Plus nałożono rygor natychmiastowej wykonalności co oznacza, że spółka musi się zastosować do nakazu bez względu na to, czy odwoła się od decyzji do sądu.

- Sugerowanie konsumentom fikcyjnej korzyści cenowej to nieuczciwa praktyka rynkowa. Z ankiet, które przeprowadziliśmy wśród klientów Topmed Plus wynika, że ponad 90 procent z nich zdecydowało się na zakup właśnie ze względu na oferowany upust. Ponad 80 procent klientów potwierdziło, że sprzedawca przekonywał ich, że rabat obowiązuje tylko w dniu pokazu. W ten sposób spółka oszukiwała konsumentów – mówi Tomasz Chróstny, prezes UOKiK.

Dodatkowo spółka musi wysłać powiadomienie o wydanej decyzji UOKiK wszystkim klientom, z którymi zawarła umowy sprzedaży podczas pokazów po 1 lipca 2017 roku.  Dzięki temu klienci dowiedzą się o naruszeniu prawa przez Topmed Plus i będą mogli podjąć decyzję o dochodzeniu swoich roszczeń wobec spółki.

CZYTAJ TEŻ 3 województwa z najgorszą jakością paliwa

Na co zwrócić uwagę kupując produkty podczas pokazów handlowych?

UOKiK przypomina, aby ostrożnie podchodzić do zaproszeń na bezpłatne wykłady czy badania opinii i sprawdzać, czy tego typu spotkania nie są połączone ze sprzedażą produktów. Przed zakupem należy dokładnie zapoznać się z umową i wszystkimi załącznikami do umowy i nie podejmować decyzji pod presją czasu. Lepiej spokojnie zastanowić się, czy oferta jest w na pewno jest atrakcyjna i porównać ją z ofertami innych przedsiębiorców. 

Często handlowcy słysząc argument klienta dotyczący nieposiadania wystarczającej kwoty na zakup produktu oferują pomoc w udzieleniu atrakcyjnej pożyczki. UOKiK radzi, aby nie korzystać z tego typu ofert i nigdy nie brać pożyczek na zakup sprzętu na pokazie. Nigdy nie należy udostępniać handlowcom swojego dowodu osobistego. Konsumenci, którzy zdecydowali się na zakup produktu podczas pokazu mają prawo odstąpienia od umowy w ciągu 14 dni.

Pomoc konsumencka

Infolinia: tel. 801 440 220 lub 22 290 89 16 

[email protected]

Regionalne Ośrodki Konsumenckie: 22 299 60 90 

Na postawie materiałów UOKiK

CZYTAJ TEŻ Fatalna jakość rowerów dla dzieci i fotelików rowerowych

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami prawnymi, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!
Jeżeli podobał Ci się artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach społecznościowych - poniżej masz szybkie linki do udostępnień.

Czy ten artykuł był przydatny?

REKLAMA / WSPÓŁPRACA

Newsletter

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślemy Ci powiadomienie o najważniejszych tematach. Dla subskrybentów newslettera przygotowujemy specjalne wydarzenia np. webinaria. Nie pożałujesz!