Czy lista wstydu ma nadal jakieś znaczenie?

Wiele firm wycofało się z Rosji po jej ataku na Ukrainę. Czy jednak po prawie roku od wybuchu wojny legendarna „lista wstydu” ma jeszcze jakiekolwiek znaczenie?

Czy lista wstydu ma nadal jakieś znaczenie?
  • Damian Jemioło
  • /
  • 7 lutego 2023

Lista wstydu – marki, które zostały w Rosji

Z powodu rosyjskiej napaści na Ukrainę wiele firm z tzw. globalnej Północy wycofało się z tego rynku, zawiesiło swoją działalność albo sprzedało swoje spółki. Oczywiście – nie wszystkie. Dlatego powstawały listy wstydu (tworzone m.in. przez haktywistów z grupy Anonymous czy prof. Jeffreya Sonnenfelda z Uniwersytetu Yale), obejmujące marki oraz spółki, które nie wycofały się z rosyjskiego rynku.

Polska lista wstydu. Lista sankcyjna. Które firmy się na niej znalazły?Polska lista wstydu. Lista sankcyjna. Które firmy się na niej znalazły?Monika Świetlińska

Wśród nich znalazła się m.in. Association Familiale Mulliez, do której należą przede wszystkim Auchan, Decathlon, Orsay i Groupe Adeo mająca w portfolio Leroy Merlin, Bricoman itd.

Z Rosji nie wycofało się też Nestlé, które ograniczyło działalność w tym kraju dopiero po licznych naciskach społecznych i atakach ze strony Anonymous. Takich podmiotów jest jednak o wiele więcej i są w nich spółki z całego świata. 

Firmy, które wróciły do Rosji tylnymi drzwiami

Jednak po prawie roku od wybuchu wojny część organizacji postanowiła wznowić swoją działalność w Rosji albo wejść do niej ponownie – tylnymi drzwiami. Jako przykład niech posłuży polska spółka LPP S.A., do której należą m.in. Reserved, House czy Cropp. Korporacja sprzedała swoją firmę zależną RE Trading chińskiemu podmiotowi. I obecnie w Rosji można kupić owe produkty po rebrandingu. 

Przykładowo zamiast Reserved w Rosji mamy Re, a zamiast Croppa – Cr. Są to de facto te same produkty. Podobnie w Rosji działa Reebok, po prostu zmieniając nazwy swoich redystrybuowanych produktów i sprzedając sklepy tureckiej firmie. 

Jesteśmy coraz bardziej podatni na rosyjską propagandęJesteśmy coraz bardziej podatni na rosyjską propagandęJakub Stasak

 Ponadto w Rosji ciagle można kupić produkty niektórych zagranicznych marek, które są zwyczajnie wwożone tam z innych rynków. W rosyjskich sklepach sprzedawana jest np. Coca-Cola wyprodukowana na rynek afgański, czy Fanta i Sprite pochodzące z dystrybucji irańskiej. 

Zachodnie marki pojawiają się w Rosji m.in. ze względu na tzw. import równoległy, który bazuje głównie na tym, że do kraju mogą być wwożone produkty przez podmioty, które nie uzyskały na to zgody producenta. 

Czy lista wstydu ma jeszcze znaczenie?

W krajach zachodnich – w tym m.in. w Polsce – bojkotowano marki, które pozostawały w Rosji. Tak działo się m.in. z Leroy Merlin. W Polsce odbyło się kilka strajków zachęcających do bojkotu marki. Jak wygląda to obecnie w naszym kraju?

Faktycznie przez marzec i kwiecień marki takie jak np. Decathlon, Auchan czy Leroy Merlin odnotowywały spadki. Jednak z analizy np. firmy PanParagon wynika, że już w okolicy maja sytuacja zaczęła się odwracać i polscy konsumenci powoli wracali do tych sklepów.

Jednak z badań analitykó z Proxi.cloud i UCE RESEARCH wynika, że przykładowo Leroy Merlin odnotował największą stratę ze wszystkich sklepów budowlanych, bo aż 35%. Na 2. miejscu uplasowała się Jula z 32% strat, na 3. PSB Mrówka z 28,9%, na 4. OBI – 21,7% i na 5. Castorama – 16%. 

Wynika z tego, że bojkot choć nie był długotrwały i cała kategoria traciła, to jednak Leroy Merlin odnotowywał największe spadki sprzedaży. 

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami prawnymi, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!
Jeżeli podobał Ci się artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach społecznościowych - poniżej masz szybkie linki do udostępnień.

Security Magazine

Czy ten artykuł był przydatny?

Newsletter

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślemy Ci powiadomienie o najważniejszych tematach. Dla subskrybentów newslettera przygotowujemy specjalne wydarzenia np. webinaria. Nie pożałujesz!

O nas

Rzetelna Grupa

Rzetelna Grupa Sp. z o.o - firma doradztwa biznesowo-prawnego. Jest właścicielem marki dziennikprawny.pl

Wydawca

Rzetelna Grupa Sp. z o.o.
ul. Nowogrodzka 42 lok. 12
00-695 Warszawa
[email protected]
NIP: 524-261-19-51, Regon: 141022624, KRS: 0000284065
Sąd Rejonowy dla m. st. Warszawy w Warszawie
XII Wydział Gospodarczy KRS
Kapitał zakładowy: 50.000 zł
2007 - 2024 © Copyright - Rzetelna Grupa Sp. z o.o. Wszelkie prawa zastrzeżone.