GDDiKA weryfikuje oznakowanie drogowe
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych weryfikuje znaki drogowe na dogach krajowych. Pod lupą m.in. ograniczenie i prędkości do 50 km/h i zakaz wyprzedzania. Można zgłaszać również swoje uwagi związane z nadmiarem lub brakiem znaków.
- Joanna Gościńska
- /
- 27 czerwca 2023
Rusza weryfikacja znaków
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad w 2023 roku rozpocznie weryfikację oznakowania na drogach krajowych, której celem będzie ocena zasadności obowiązywania niektórych znaków. W szczególności w warunkach zmieniającego się otoczenia drogi i warunków ruchu.
„Weryfikacja oznakowania będzie przeprowadzona na całej sieci dróg krajowych i dotyczyć będzie obowiązywania m.in. znaku dotyczącego ograniczenia prędkości do 50 km/h czy zakaz wyprzedzania” – przekazuje GDDKiA.
"Weryfikacja ta będzie przeprowadzona z naciskiem na ograniczenie liczby występującego na drogach nadmiaru oznakowania, dodatkowego „podkreślenia” czy przypomnienia kierowcom znaczenia poprzedniego znaku itp. W związku z powyższym liczymy na głos samych użytkowników dróg krajowych i zapraszamy do zgłaszania uwag ws. nadmiarowych znaków ze wskazanej listy. Swoje spostrzeżenia można przesłać do nas poprzez formularz dostępny na stronie internetowej" – dodało GDDKiA.
Po co są znaki?
Głównym celem oznakowania dróg jest usprawnienie ruchu pojazdów, zapewnienie bezpieczeństwa jego uczestnikom i osobom postronnym oraz ułatwienie korzystania z drogi. Znaki pionowe mają przede wszystkim wpłynąć na kierowcę poprzez nakazywanie mu określonych zachowań (np. nakaz jazdy prosto) lub ich zakazywanie (np. zakaz zawracania, ograniczenie prędkości).
Polskie drogi w budowie. Podsumowanie 2022 roku w GDDKiAJakub Stasak
Przekazują również informacje o sytuacji na drodze, kierunkach, do których można nią dojechać i ostrzegają o ewentualnych zagrożeniach. Informują także o urządzeniach i obiektach znajdujących się przy drodze oraz zabytkach i atrakcjach turystycznych zlokalizowanych w jej pobliżu. Znaki kierunku i miejscowości mają barwę niebieską na drogach klasy A oraz zieloną na pozostałych klasach dróg.
Jak dzielimy znaki?
Znaki pionowe można podzielić na konwencjonalne wykonane z blachy pokrytej folią odblaskową o różnych parametrach odblaskowości i znaki o zmiennej treści. Te drugie różnią się sposobem przekazywania treści. Znaki pryzmatyczne, tzw. PVMS, przypominają zwykłe znaki drogowe i mogą pokazywać jedną z trzech ustalonych wcześniej treści. Zmiana nadawanego znaku może być realizowana poprzez obrót elementów ruchomych w postaci graniastosłupów o podstawie trójkątnej, tzw. pryzm. W przypadku tzw. VMS rysunki znaków i komunikaty wyświetlane są za pomocą diod LED.
Lista najważniejszych dróg, jakie powstaną w 2022 roku (LISTA)Michał Górecki
Niestety problemem bywa niedostateczna znajomość znaków drogowych przez kierujących. Ten fakt oraz duże nagromadzenie znaków na drogach krajowych, których stosowanie wynika z obowiązujących przepisów prawa, może niekiedy prowadzić do ignorowania ich zaleceń przez kierowców. Jednocześnie pojawiają się też postulaty zwiększenia liczby znaków, szczególnie informacyjnych i turystycznych.
Na DK mamy blisko 2 tys. znaków!
Na drogach krajowych znajduje się ok. 196 700 znaków pionowych. Na tę liczbę składa się 60 tys. znaków informacyjnych (typu D), 53,5 tys. znaków ostrzegawczych (typu A), 32,5 tys. znaków kierunku i miejscowości (typu E), 26,5 tys. znaków zakazu (typu B), 13 tys. znaków nakazu (typu C), 9,2 tys. znaków uzupełniających (typu F) oraz 2 tys. tabliczek do znaków drogowych (typu T). Dodatkowo na drogach krajowych znajduje się także 10,2 tys. tablic znaków zmiennej treści i oznakowania punktów poboru opłat oraz viaTOLL.
Znaki poziome z kolei służą lepszemu wykorzystaniu powierzchni drogi, określeniu jej geometrii oraz organizacji ruchu pojazdów, pieszych i rowerzystów. Wskazują także miejsca postojowe na drogach i parkingach, zwiększają również poziom bezpieczeństwa. Warto podkreślić, że niektóre oznaczenia sygnalizowane są zarówno przez znaki poziome jak i przez odpowiednie znaki pionowe. Można podzielić je na wykonane technologią grubowarstwową (w tym strukturalną) i rzadziej stosowaną cienkowarstwową.
Jest też sygnalizacja
Do oznakowania i przekazywania informacji na drogach wykorzystywane są także świetlne sygnały drogowe oraz urządzenia BRD, takie jak np. drogowe bariery ochronne czy poduszki zderzeniowe. Urządzenia BRD służą określeniu i fizycznemu zabezpieczeniu miejsc potencjalnie niebezpiecznych i ludzi pracujących na drodze.
W połowie września 2020 r. Ministerstwo Infrastruktury rozpoczęło prace legislacyjne nad nowelizacją rozporządzeń w sprawie znaków i sygnałów drogowych oraz w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach.
Zmiany te wpłyną m.in. na sposób i zakres informacji przekazywanych kierującym pojazdami, a w konsekwencji przyczynią się do wzrostu bezpieczeństwa uczestników ruchu drogowego oraz komfortu podróżowania. Rozporządzenia MI wprowadzą także nowe tablice wskaźnikowe, znane z autostrad, informujące o zbliżaniu się do początku pasa prowadzącego do wyjazdu z drogi ekspresowej. Tablice, które już obecnie zobaczyć można na niektórych odcinkach ekspresówek, funkcjonują na razie jako element oznakowania eksperymentalnego. Szczegółowy komunikat na temat oznakowania eksperymentalnego opublikujemy na naszej stronie internetowej w najbliższych dniach.
Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z
informacjami prawnymi, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!
Jeżeli podobał Ci
się
artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach społecznościowych - poniżej
masz
szybkie linki do udostępnień.