Interwencja UOKiK. Groupon zwróci klientom niewykorzystane przez nich środki.

Po skargach, jakie złożyli do UOKiK-u klienci Groupona, firma zobowiązała się ułatwić zwrot niewykorzystanych środków. Zwrot ma nastąpić domyślnie, dokładnie w taki sam sposób, w jaki klient zasilił swoje konto w serwisie.

Interwencja UOKiK. Groupon zwróci klientom niewykorzystane przez nich środki.
  • Jan Wróblewski
  • /
  • 23 października 2020

Gdzie trafiały niewykorzystane środki z Groupona?

Przez prawie rok firma Groupon korzystała z sytuacji, polegającej na tym, że jeśli klient w elektronicznym formularzu odstąpienia od umowy nie odznaczył opcji „preferuję zwrot środków Groupon, by móc szybciej dokonać zakupu”, to niewykorzystane przez niego środki trafiały na konto, z którego można korzystać jedynie w ramach platformy. Co więcej, można je było wykorzystać tylko w ciągu 12 miesięcy od zakupu innego kuponu.

Jakie działania w tej sprawie podjął UOKiK?

Otrzymaliśmy sygnały od konsumentów w sprawie praktyki zwrotów serwisu Groupon. W przypadku odstąpienia od umowy zwrot środków powinien nastąpić w taki sam sposób, jakiego wcześniej kupujący użył do opłacenia kuponu, chyba że wyraził on zgodę na inną formę. Wiele osób mogło nie zauważyć małego okienka i nieświadomie wybrać opcję pozostawienia środków w systemie. Wystąpiłem w tej sprawie do przedsiębiorcy o odstąpienie od tej praktyki oraz usunięcie jej skutków. Spółka dokonała korzystnych zmian, poprawiając także komunikację z konsumentami. Cieszy szybka i pozytywna reakcja ze strony tego przedsiębiorcy – mówi prezes UOKiK Tomasz Chróstny, w komunikacie prasowym zamieszczonym na stronie www.uokik.gov.pl.

Jakie zmiany wprowadzono w związku z interwencją?

W związku z interwencją serwis Groupon został zmuszony dostosować mechanizm zwrotu środków do obowiązujących przepisów prawa. Oznacza to, że użytkownicy, których dotyczyła praktyka domyślnej formy zwrotu na platformę, otrzymali możliwość zamiany ich na przelew do banku lub zwrot na kartę. Środki pochodzące ze zwrotu, będą przekazywane w oryginalnej metodzie płatności, chyba że klient postanowi inaczej.

Czy będzie kara dla Groupona?

Z informacji udzielonych przez UOKiK wynika, że w tej sytuacji, urząd ten wystosował tzw. Wystąpienie miękkie. W praktyce oznacza to, że Prezes Urzędu zwrócił się do przedsiębiorcy, by ten zaniechał stosowania obecnej praktyki, bez konieczności wszczynania postępowania. W takiej sytuacji, gdy przedsiębiorca współpracuje z UOKiK, ma on możliwość uniknięcia wielomiesięcznego postępowania, a przede wszystkim ewentualnej kary. Jest to najkorzystniejsze wyjście dla samego konsumenta, ponieważ wiąże się z szybkim wyeliminowaniem zaskarżonej praktyki.

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami prawnymi, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!
Jeżeli podobał Ci się artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach społecznościowych - poniżej masz szybkie linki do udostępnień.

Security Magazine

Czy ten artykuł był przydatny?

Newsletter

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślemy Ci powiadomienie o najważniejszych tematach. Dla subskrybentów newslettera przygotowujemy specjalne wydarzenia np. webinaria. Nie pożałujesz!