Jak otworzyć salon kosmetyczny?
Gabinety kosmetyczne to miejsca szczególnej higieny, ponieważ przeprowadzane w nich zabiegi mają wpływ na zdrowie klientów. W związku z tym każdy lokal pełniący tę funkcję musi spełniać wymogi sanitarne. Sprawdź, jakie wymogi trzeba spełniać, prowadząc salon kosmetyczny.
- Jan Wróblewski
- /
- 12 lutego 2021
Czym jest salon kosmetyczny?
Poprzez pojęcie salonu kosmetycznego, rozumie się zakład świadczący usługi w zakresie regeneracji, pielęgnacji i upiększania ciała.
Jak otworzyć gabinet kosmetyczny?
Procedura zakładania salonu kosmetycznego niewiele różni się od zakładania działalności gospodarczej. Należy jednak pamiętać, że usługi z zakresu zdrowia i urody muszą spełniać określone wymogi sanitarne. Oznacza to, że działalność tego typu musi być zgodna z rozporządzeniem ministra zdrowia z dnia 17 lutego 2004 r. w sprawie szczegółowych wymagań sanitarnych w zakładach fryzjerskich, kosmetycznych, tatuażu i odnowy biologicznej.
Chcąc otworzyć salon kosmetyczny, najpierw trzeba uzyskać pozytywną opinię Powiatowej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej. W tym celu należy złożyć wniosek o wydanie orzeczenia. Jeśli wszystkie warunki higieniczne i zdrowotne dla działalności innej niż żywnościowo-żywieniowa, zostaną spełnione, Sanepid wyda zgodę na otwarcie salonu. Warto pamiętać, że procedura zgłoszenia działalności obejmuje zarówno nie tylko wniosek, i inwentaryzację z opisem technologicznym, ale również plany architektoniczne wraz z danymi pomieszczeń, oraz dokumenty rejestracyjne firmy.
Jakie są szczegółowe wymagania sanitarne dla zakładu kosmetycznego?
Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Zdrowia gabinet kosmetyczny powinien:
być zlokalizowany w odrębnym budynku lub lokalu albo stanowić wyodrębnioną część budynku, lub lokalu,
wejście do zakładu stanowiącego wyodrębnioną część budynku lub lokalu nie może prowadzić przez pomieszczenia, w których nie są świadczone usługi.
Dodatkowo w zakładzie należy wydzielić:
pomieszczenia, w których są świadczone usługi szatni i poczekalni dla osób korzystających z usług,
pomieszczenia sanitarnohigieniczne dla osób korzystających z usług i zatrudnionych w zakładzie,
pomieszczenie lub miejsce do przechowywania sprzętu do utrzymania czystości,
pomieszczenie lub szafy do przechowywania preparatów kosmetycznych oraz czystej i brudnej bielizny,
miejsce na pojemniki, w których są gromadzone odpady.
Należy również pamiętać, że pomieszczenia w zakładzie, w których są świadczone usługi, powinny mieć powierzchnię umożliwiającą rozmieszczenie, zainstalowanie i użytkowanie stanowiących jego wyposażenie urządzeń i sprzętu, które zapewni właściwe świadczenie usług. Co więcej, ściany przy umywalkach i zlewach w pomieszczeniach, w których są świadczone usługi, należy pokryć (do wysokości co najmniej 1,6 m) nienasiąkającym materiałem, który łatwo się zmywa i jest odporny na działanie wilgoci.
Zgodnie z przepisami zakład powinien być przyłączony do instalacji wodociągowej i kanalizacyjnej lub korzystać z własnego ujęcia wody. Do zakładu doprowadza się ciepłą i zimną wodę lub instaluje w nim urządzenia służące do podgrzewania wody.
Ścieki ze wszystkich urządzeń sanitarnych, do których jest doprowadzona woda, mają być odprowadzane do instalacji kanalizacyjnej.
Czego nie wolno robić w gabinecie kosmetycznym?
W zakładzie kosmetycznym zabrania się:
palenia wyrobów tytoniowych poza miejscami wyraźnie wyodrębnionymi w tym celu
wprowadzania zwierząt do zakładu
Czy w salonie kosmetycznym trzeba wydzielić łazienkę?
W zakładach kosmetycznych, w których stosuje się preparaty kosmetyczne powodujące zewnętrzne zanieczyszczenie ciała, wydziela się łazienkę wyposażoną w natrysk, miskę ustępową oraz umywalkę, dostępną bezpośrednio z pomieszczenia, w którym są świadczone usługi.
W zakładzie, w którym są świadczone usługi w zakresie pedicure, wydziela się stanowisko o powierzchni co najmniej 6 m2, odizolowane od innych stanowisk. Wyposaża się je w brodzik do moczenia nóg z bieżącą ciepłą i zimną wodą lub przenośny brodzik do moczenia nóg. W obu przypadkach nie można zapomnieć o obowiązku umycia i zdezynfekowaniu ich po każdym umyciu.
Należy pamiętać, że warunki świadczenia usług w zakładach działających w dniu wejścia w życie rozporządzenia zostaną dostosowane, w terminie dwóch lat od tego dnia, do wymagań określonych w rozporządzeniu.
Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z
informacjami prawnymi, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!
Jeżeli podobał Ci
się
artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach społecznościowych - poniżej
masz
szybkie linki do udostępnień.