Jak otworzyć salon kosmetyczny?

Gabinety kosmetyczne to miejsca szczególnej higieny, ponieważ przeprowadzane w nich zabiegi mają wpływ na zdrowie klientów. W związku z tym każdy lokal pełniący tę funkcję musi spełniać wymogi sanitarne. Sprawdź, jakie wymogi trzeba spełniać, prowadząc salon kosmetyczny.

Jak otworzyć salon kosmetyczny?
  • Jan Wróblewski
  • /
  • 12 lutego 2021

Czym jest salon kosmetyczny?

Poprzez pojęcie salonu kosmetycznego, rozumie się zakład świadczący usługi w zakresie regeneracji, pielęgnacji i upiększania ciała.

Jak otworzyć gabinet kosmetyczny?

Procedura zakładania salonu kosmetycznego niewiele różni się od zakładania działalności gospodarczej. Należy jednak pamiętać, że usługi  z zakresu zdrowia i urody muszą spełniać określone wymogi sanitarne. Oznacza to, że działalność tego typu musi być zgodna z rozporządzeniem ministra zdrowia z dnia 17 lutego 2004 r. w sprawie szczegółowych wymagań sanitarnych w zakładach fryzjerskich, kosmetycznych, tatuażu i odnowy biologicznej.

Chcąc otworzyć salon kosmetyczny, najpierw trzeba uzyskać pozytywną opinię Powiatowej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej. W tym celu należy złożyć wniosek o wydanie orzeczenia. Jeśli wszystkie warunki higieniczne i zdrowotne dla działalności innej niż żywnościowo-żywieniowa, zostaną spełnione, Sanepid wyda zgodę na otwarcie salonu. Warto pamiętać, że procedura zgłoszenia działalności obejmuje zarówno nie tylko wniosek, i inwentaryzację z opisem technologicznym, ale również plany architektoniczne wraz z danymi pomieszczeń, oraz dokumenty rejestracyjne firmy.

Jakie są szczegółowe wymagania sanitarne dla zakładu kosmetycznego?

Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Zdrowia gabinet kosmetyczny powinien:

  • być zlokalizowany w odrębnym budynku lub lokalu albo stanowić wyodrębnioną część budynku, lub lokalu,

  • wejście do zakładu stanowiącego wyodrębnioną część budynku lub lokalu nie może prowadzić przez pomieszczenia, w których nie są świadczone usługi. 

Dodatkowo w zakładzie należy wydzielić: 

  • pomieszczenia, w których są świadczone usługi szatni i poczekalni dla osób korzystających z usług,

  • pomieszczenia sanitarnohigieniczne dla osób korzystających z usług i zatrudnionych w zakładzie,

  • pomieszczenie lub miejsce do przechowywania sprzętu do utrzymania czystości,

  • pomieszczenie lub szafy do przechowywania preparatów kosmetycznych oraz czystej i brudnej bielizny,

  • miejsce na pojemniki, w których są gromadzone odpady. 

Należy również pamiętać, że pomieszczenia w zakładzie, w których są  świadczone usługi, powinny mieć powierzchnię umożliwiającą rozmieszczenie, zainstalowanie i użytkowanie stanowiących jego wyposażenie urządzeń i sprzętu, które zapewni właściwe świadczenie usług. Co więcej, ściany przy umywalkach i zlewach w pomieszczeniach, w których są świadczone usługi, należy pokryć (do wysokości co najmniej 1,6 m) nienasiąkającym materiałem, który łatwo się zmywa i jest odporny na działanie wilgoci. 

Zgodnie z przepisami zakład powinien być przyłączony do instalacji wodociągowej i kanalizacyjnej lub korzystać z własnego ujęcia wody. Do zakładu doprowadza się ciepłą i zimną wodę lub instaluje w nim urządzenia służące do podgrzewania wody. 

Ścieki ze wszystkich urządzeń sanitarnych, do których jest doprowadzona woda, mają być odprowadzane do instalacji kanalizacyjnej. 

Czego nie wolno robić w gabinecie kosmetycznym?

W zakładzie kosmetycznym zabrania się:

  • palenia wyrobów tytoniowych poza miejscami wyraźnie wyodrębnionymi w tym celu

  • wprowadzania zwierząt do zakładu

Czy w salonie kosmetycznym trzeba wydzielić łazienkę?

W zakładach kosmetycznych, w których stosuje się preparaty kosmetyczne powodujące zewnętrzne zanieczyszczenie ciała, wydziela się łazienkę wyposażoną w natrysk, miskę ustępową oraz umywalkę, dostępną bezpośrednio z pomieszczenia, w którym są świadczone usługi.

W zakładzie, w którym są świadczone usługi w zakresie pedicure, wydziela się stanowisko o powierzchni co najmniej 6 m2, odizolowane od innych stanowisk. Wyposaża się je w brodzik do moczenia nóg z bieżącą ciepłą i zimną wodą lub przenośny brodzik do moczenia nóg. W obu przypadkach nie można zapomnieć o obowiązku umycia i zdezynfekowaniu ich po każdym umyciu. 

Należy pamiętać, że warunki świadczenia usług w zakładach działających w dniu wejścia w życie rozporządzenia zostaną dostosowane, w terminie dwóch lat od tego dnia, do wymagań określonych w rozporządzeniu.

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami prawnymi, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!
Jeżeli podobał Ci się artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach społecznościowych - poniżej masz szybkie linki do udostępnień.

Security Magazine

Czy ten artykuł był przydatny?

Jakie są kary dla pracowników?
Praca

Jakie są kary dla pracowników?

Kodek pracy reguluje m.in. kwestie kar dla pracowników od pracodawcy. Ta najlżejsza to upomnienie ustne lub pisemne. Co jeszcze może czekać niezdyscyplinowanego pracownika?...

Newsletter

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślemy Ci powiadomienie o najważniejszych tematach. Dla subskrybentów newslettera przygotowujemy specjalne wydarzenia np. webinaria. Nie pożałujesz!