Jak skorzystać z rządowego programu “Czyste powietrze”?

Do kiedy program czyste powietrze działa? Jakie warunki trzeba spełnić do programu czyste powietrze? Gdzie składać wniosek? Dofinansowanie do wymiany pieca, do fotowoltaiki, do pompy ciepła — poznaj pełną listę możliwości.

Jak skorzystać z rządowego programu “Czyste powietrze”?
  • Jan Wróblewski
  • /
  • 2 lutego 2021

Co to jest program czyste powietrze?

„Czyste Powietrze”, to pierwszy ogólnopolski program, który daje możliwość uzyskania dopłat na wymianę starych pieców oraz docieplenie domów jednorodzinnych. Program skierowany jest do właścicieli i współwłaścicieli domów jednorodzinnych, a jego celem jest walka ze smogiem.

Na czym polega program “Czyste powietrze”?

Program polega na dofinansowaniu przez rząd, wymiany starych i nieefektywnych źródeł ciepła na nowoczesne, które spełniają najwyższe normy. Oprócz tego w ramach programu można otrzymać dotację na przeprowadzenie niezbędnych prac termomodernizacyjnych.

Program “Czyste powietrze”, kto może skorzystać?

Z programu może skorzystać osoba fizyczna, która:

  • jest właścicielem lub współwłaścicielem domu jednorodzinnegolub

  • wydzielonego w takim domu lokalu mieszkalnego z wyodrębnioną księgą wieczystą

  • ma roczne zarobki (dochód roczny) do 100 000 zł– wtedy możesz starać się o podstawowe dofinansowanielub

  • ma miesięczne łączne zarobki jej i osób z nią mieszkających i wzajemnie utrzymujących się, które w przeliczeniu na osobę (przeciętny dochód na osobę w gospodarstwie domowym) nie przekraczają:

  1. 1400 zł – jeżeli mieszkasz z kimś

  2. 1960 zł – jeżeli mieszkasz sam

  • Dodatkowo, jeżeli prowadzimy działalność gospodarczą — Nasz przychód nie może być większy niż 30 minimalnych wynagrodzeń za pracę.– wtedy możemy starać się o podwyższone dofinansowanie

  • Program “Czyste powietrze”, co można odliczyć?

    Wsparcie finansowe można otrzymać na:

    • wymianę starych pieców na paliwo stałe na ekologiczne źródła ciepła spełniające wymagania Programu,

    • instalację centralnego ogrzewania lub ciepłej wody użytkowej,

    • wentylację mechaniczną,

    • mikroinstalację fotowoltaiczną,

    • ocieplenie domów oraz wymianę okien i drzwi (koszty materiałów i robocizny).

    Warto pamiętać, że wsparcie finansowe można otrzymać zarówno na projekty zakończone, w trakcie realizacji, jak i te jeszcze nierozpoczęte. Należy jednak pamiętać, że rozliczeniu podlegać będą koszty poniesione nie wcześniej niż 6 miesięcy przed złożeniem wniosku, ale też nie wcześniej niż 15.05.2020 r.

    Co ważne projekt musi zostać ukończony do 30 miesięcy od daty złożenia wniosku o dofinansowanie.

    Jaka jest wysokość dofinansowania?

    Wysokość dotacji w programie "Czyste powietrze" wynosi od 30 do 90 proc. kosztów inwestycji i zależy od dochodów rodziny. Kwota dofinansowania może wynosić nawet do 30 000 zł dla podstawowego poziomu dofinansowania i 37 000 zł dla podwyższonego poziomu dofinansowania.

    Program “Czyste powietrze”, gdzie składać wniosek?

    Wnioski należy składać w lokalnym oddziale WFOŚiGW lub za pomocą Portalu Beneficjenta swojego województwa. Po zarejestrowaniu się w portalu na naszym koncie pojawi się do pobrania Wniosek Czyste Powietrze. Poniżej krótka instrukcja jak złożyć wniosek przez internet. 

    • Najpierw należy wejść na stronę gwd.nfosigw.gov.pl. 

    • Następnie trzeba zalogować/zarejestrować się za pomocą login.gov.pl.

    • Po zalogowaniu należy wybrać opcję “Utwórz i wypełnij wniosek o dofinansowanie z programu Czyste Powietrze”

    • Kolejnym krokiem jest sprawdzenie wypełnionego przez nas wniosku

    • Następnie dołączamy wymagane załączniki w formie skanów lub dokumentów elektronicznych.

    • Podpisujemy wniosek elektronicznie za pomocą profilu zaufanego lub podpisu kwalifikowanego.

    • Na koniec wysyłamy dokumenty: wniosek z załącznikami.

    • Potwierdzenie złożenia wniosku otrzymamy na podany przez nas adres e-mail.

    Formularz można także pobrać w placówce WFOŚiGW.

    Program “Czyste powietrze”, jakie dokumenty?

    Wraz z wnioskiem należy dostarczyć następujące dokumenty:

    • oświadczenie o wysokości dochodów wraz z potwierdzeniem;

    • potwierdzenie prawa własności nieruchomości (w przypadku braku numeru księgi wieczystej, który wpisujemy we wniosku);

    • pozwolenie na rozpoczęcie prac budowlanych;

    • dokumentację fotograficzną, która odzwierciedla stan budynku i urządzeń będących przedmiotem inwestycji;

    • audyt energetyczny lub ekspertyzę ornitologiczną i chiropterologiczną (jeśli zaszła taka potrzeba).

    Gdzie znaleźć więcej informacji?

    Informacje ogólne na temat Programu można uzyskać zarówno w WFOŚiGW, jak i w gminach, które mają porozumienie z WFOŚiGW lub na stronie internetowej [email protected]

    Informacje na temat złożonych wniosków i podpisanych umów można uzyskać przez kontakt z Wojewódzkim Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, do którego został złożony wniosek.

    Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami prawnymi, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!
    Jeżeli podobał Ci się artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach społecznościowych - poniżej masz szybkie linki do udostępnień.

    Czy ten artykuł był przydatny?

    Newsletter

    Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślemy Ci powiadomienie o najważniejszych tematach. Dla subskrybentów newslettera przygotowujemy specjalne wydarzenia np. webinaria. Nie pożałujesz!