Kiedy zmienić opony na zimowe?
Coraz częściej temperatura powietrza, szczególnie nad ranem spada poniżej siedmiu stopni Celsjusza, a to w opinii specjalistów sygnał by udać się do zakładu oponiarskiego i zmienić ogumienie. Według wulkanizatorów, o ile kilka lat temu największe kolejki zdarzały się przed 1 listopada, to w ostatnich latach coraz większa część kierowców odkłada tę operację na ostatni moment – czasem nawet w grudniu czy… styczniu.

- Michał Górecki
- /
- 21 października 2020
Kiedy wymienić opony?
Coraz cieplejsze i bezśnieżne zimy usypiają czujność kierowców, którzy odkładają wymianę ogumienia w samochodzie na ostatni moment. To błąd — twierdzą eksperci. Jak pokazują wieloletnie statystyki meteorologiczne – niespodziewany atak zimy czy wystąpienie gołoledzi może pojawić w październiku czy listopadzie, nawet mimo raportowanego ocieplania się klimatu.
Odkładanie wymiany ogumienia na ostatnią chwilę zawsze wiąże się z dodatkowymi trudnościami jak np. wielogodzinne kolejki do wulkanizatora. Można tego uniknąć wymieniając opony wcześniej, uprzedzając szczyt zainteresowania oraz potencjalny atak zimy. Inną możliwością jest zdecydowanie się na zakup opon całorocznych – jak wynika ze statystyk to rozwiązanie cieszy się w Polsce coraz większym zainteresowaniem.
W opinii Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego (PZPO), nowoczesne i homologowane opony zimowe oraz całoroczne zapewniają bezpieczną jazdę w różnych warunkach pogodowych charakterystycznych dla jesieni czy zimy – zarówno po zaśnieżonej jak i mokrej nawierzchni.
10 sposobów na bezpieczeństwo w sieci Michał Górecki
Jak czytać oznaczenia opon zimowych i wielosezonowych?
Decydując się na zakup opon zimowych czy całorocznych warto zwrócić uwagę czy są one odpowiednio oznaczone. Kluczowy jest tutaj piktogram płatka śniegu umieszczonego na tle konturów górskich szczytów. Dodatkowe oznaczenie M+S oznacza, że producent deklaruje, że zastosowany bieżnik sprawdzi się zarówno w czasie jazdy po błocie pośniegowym jak i samym śniegu, jednak użyta do produkcji mieszkanka gumowa nie jest typowo zimowa.
Całoroczne czy zimowe opony?
Opony całoroczne są rodzajem kompromisu jaki osiągnęli producenci ogumienia. Polega on na tym, że z jednej strony konsument może zaoszczędzić pieniądze używając jednego zamiast dwóch kompletów opon z drugiej zaś, może liczyć na rozwiązanie, które zapewni mu komfort i bezpieczeństwo jazdy także w trudnych, zimowych warunkach. Innym argumentem używanym przez zwolenników całorocznych opon są zmiany klimatyczne i cieplejsze niż przed laty zimy. Trzeba jednak pamiętać, że typowo zimowe opony są najlepszym rozwiązaniem, szczególnie jeśli udajemy się na zimowy wypoczynek w Tatry czy Alpy.
Opony wielosezonowe – w opinii specjalistów – są dobrym rozwiązaniem szczególnie dla osób mieszkających i podróżujących głównie w warunkach miejskich oraz w pasie nizin, gdzie klimat zimą jest łaskawszy niż na południu kraju. To dobry wybór także dla osób, które jeżdżą na krótkich dystansach, a roczny przebieg ich aut nie przekracza 10 tysięcy kilometrów.
Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z
informacjami prawnymi, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!
Jeżeli podobał Ci
się
artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach społecznościowych - poniżej
masz
szybkie linki do udostępnień.