Koniec szlabanów na autostradach. Jest projekt ustawy

Od 1 grudnia 2021 roku znikną szlabany na autostradowych odcinkach Konin-Stryków (A2) oraz Wrocław-Sośnica (A4), z kolei na państwowych odcinkach dróg płatnych będzie działał jeden system poboru opłat e-Toll. Takie rozwiązania znalazły się w nowym projekcie ustawy, która niebawem trafi do konsultacji społecznych.

Koniec szlabanów na autostradach. Jest projekt ustawy
  • Michał Górecki
  • /
  • 6 listopada 2020

Dwie możliwości płacenia za autostradę

Jak informuje Ministerstwo Finansów oraz Krajowa Administracja Skarbowa, wprowadzone zostaną dwie możliwości wnoszenia opłat za przejazd autostradą przez lekkie pojazdy o masie do 3,5 tony. Będzie można kupić bilet autostradowy lub ponieść opłatę na podstawie danych geolokalizacyjnych które trafią do Systemu Poboru Opłaty Elektornicznej KAS (e-Toll) za pośrednictwem specjalnej aplikacji zainstalowanej w telefonie.

Zgodnie z zapowiedziami, druga z opcji zakładająca użycie aplikacji mobilnej dla kierowców samochodów osobowych zostanie wprowadzona już w momencie uruchomienia nowego systemu. Zgodnie z planem ma to nastąpić już w pierwszym kwartale 2021 roku. Również do tego czasu zostanie uruchomiony wolny pas dla pojazdów ciężkich, których kierowcy wcześniej wniosą opłatę elektroniczną.

Kto sprawdzi opłatę za przejazd autostradą

Zgodnie z informacją przekazaną przez resort finansów, za kontrolę prawidłowości dokonania opłaty będzie odpowiadać Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wraz funkcjonariuszami trzech służb: Policji, Straży Granicznej oraz Inspekcji Transportu Drogowego (ITD). Obowiązek zapłaty za przejazd będzie ciążył na właścicielu, posiadaczy lub użytkowniku pojazdu. Za każdym razem, kiedy odpowiednie służby stwierdzą jazdę bez wniesienia opłaty, na kierującego zostanie nałożony mandat karny.

Mandat za brak opłaty za autostradę

Projektodawca przewidział, że w sytuacji braku biletu za przejazd autostradą, sytuacja będzie analogiczna jak w przypadku braku opłaty za parkowanie. Użytkownik otrzyma wezwanie do wniesienia opłaty dodatkowej w wysokości 500 zł i z terminem płatności 14 dni. Kwota ta będzie mogła zostać obniżona do 400 zł, pod warunkiem zapłaty w ciągu tygodnia od dnia doręczenia wezwania. Jak czytamy na stronie resortu finansów „opłata nie będzie pobierana, jeśli w ciągu 3 dni od zakończenia przejazdu, zostanie zakupiony brakujący bilet, lub jeśli został nałożony mandat podczas kontroli drogowej”.

Czy zostanie wprowadzony „videotolling”?

Ministerstwo Finansów poinformowało o unieważnieniu ogłoszonego w styczniu 2020 roku przetargu na tzw. „videotolling” czyli system automatyzacji podnoszenia szlabanów na dwóch płatnych odcinkach autostradowych: Konin-Stryków (A2) oraz Wrocław-Sośnica (A4). Powodem jest decyzja o wprowadzeniu jednego systemu informatycznego bez konieczności utrzymywania bramek na autostradach.

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami prawnymi, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!
Jeżeli podobał Ci się artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach społecznościowych - poniżej masz szybkie linki do udostępnień.

Security Magazine

Czy ten artykuł był przydatny?

Newsletter

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślemy Ci powiadomienie o najważniejszych tematach. Dla subskrybentów newslettera przygotowujemy specjalne wydarzenia np. webinaria. Nie pożałujesz!