Masz telefon w Plusie? Możesz dostać zwrot za SMS premium

Zgłaszałeś reklamację dotyczącą usług premium na numery 7218 i/lub 60228? Możesz liczyć na zwrot podwojonej opłaty z tego tytułu – Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów wziął pod lupę nieprawidłowości w świadczeniu usług charakteryzujących się tzw. podwyższoną opłatą w sieci Plus. 

Masz telefon w Plusie? Możesz dostać zwrot za SMS premium
  • Anna Malinowska
  • /
  • 4 czerwca 2021

Drogie SMS-y. Co można z tym zrobić?

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów otrzymał skargi od osób, które miały zastrzeżenia dotyczące płatności za telekomunikacyjne usługi premium pod nazwami „Czat towarzyski” oraz „Subskrypcje Premium MT”. Były one świadczone za pośrednictwem numerów 7218 oraz 60228. Wątpliwości abonentów stały się podstawą do wszczęcia postępowania przez UOKiK przeciwko operatorowi sieci Plus, czyli spółce Polkomtel.

Pułapki usług SMS premium

Jak opisuje sytuację UOKiK, „klienci otrzymywali SMS-y z numeru 7218 np. o przepełnionej skrzynce telefonicznej. Aby ją odblokować, byli namawiani do wysłania SMS-a na numer 60228. Przykładowo: Info Czat: Skrzynka nr [***] jest pełna! Odczytaj te wiadomosci za darmo! Slij bezpłatny sms CZAT na 60228 zanim zostaną skasowane! 7218.pl potem 2,46/doba.” [Pisownia oryginalna]

Niestety, wysłanie takiej wiadomości przez abonenta było równoznaczne z aktywacją subskrypcji, która wiązała się z otrzymywaniem jednej płatnej wiadomości każdego dnia. Usługa umożliwiała także prowadzenie płatnych rozmów towarzyskich za pośrednictwem SMS z centrum operatorskim. Według UOKiK, klienci, którzy składali reklamację, zgłaszali, że nie byli świadomi, że uruchamiane są właśnie płatne usługi. 

Co to jest smishing?Co to jest smishing?Martyna Kowalska

UOKiK a SMS premium

Jak stwierdził cytowany w komunikacie UOKiK prezes tej instytucji, Tomasz Chróstny - „podczas postępowania zidentyfikowaliśmy nieprawidłowości dotyczące świadczonych przez Polkomtel usług premium. Zastrzeżenia dotyczyły sposobu rozpatrywania reklamacji konsumentów, a także braku efektywnej kontroli nad firmami realizującymi dodatkowe świadczenia”. 

W opinii regulatora firma telekomunikacyjna jest zgodnie z prawem dostawcą usług premium i to ona za nie odpowiada. Jak zauważa UOKiK, „Polkomtel nie miał pełnej wiedzy, o tym jakie podmioty realizowały dodatkowe świadczenia w ramach poszczególnych serwisów”. Urząd zwrócił także uwagę na fakt, że operator nie podjął się weryfikacji nieprawidłowości, jakie zgłaszali jego abonenci. 

Czy operator zwraca pieniądze za drogie SMS-y?

Prezes UOKiK zobowiązał Polkomtel do usunięcia skutków naruszeń oraz podjęcia działań, które zapobiegną powstawaniu podobnych sytuacji w przyszłości. Mowa zarówno o rekompensatach dla konsumentów, którzy czują się poszkodowani w tej sytuacji, jak również wprowadzenia procedur, które będą towarzyszyły uruchamianiu podobnych usług w przyszłości. Plus ma również monitorować nieprawidłowości, jakie mogą się w tym obszarze pojawiać. 

Osoby, które między 1.01.2015 r. a 16.07.2020 roku złożyły do spółki Polkomtel reklamacje związane z usługami premium na numery 7218 lub 60228 i które zostały odrzucone, otrzymają zwrot podwojonej opłaty, jaką ponieśli w związku z wymienionymi usługami. Dotyczy to zarówno byłych, jak i obecnych abonentów spółki Polkomtel. Firmazostała zobowiązana do powiadomienia tych osób o możliwości wyboru sposobu zwrotu. 

Reklamacje ws. SMS premium

Dodatkowo podobne reklamacje w przyszłości mają być rozpatrywane przez operatora pozytywnie, a kwestionowane opłaty powinny być zwracane, jeśli abonent został wprowadzony w błąd. Szczególnie dotyczy to sytuacji, w której usługi premium zostały aktywowane. 

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami prawnymi, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!
Jeżeli podobał Ci się artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach społecznościowych - poniżej masz szybkie linki do udostępnień.

Security Magazine

Czy ten artykuł był przydatny?

Newsletter

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślemy Ci powiadomienie o najważniejszych tematach. Dla subskrybentów newslettera przygotowujemy specjalne wydarzenia np. webinaria. Nie pożałujesz!