Na czym polega nieuczciwa reklama?

Reklama, zgodnie z zasadami sztuki, powinna być neutralna. Co to znaczy, że reklama jest nieuczciwa?

Na czym polega nieuczciwa reklama?
  • Martyna Kowalska
  • /
  • 27 marca 2019

Definicja nieuczciwej reklamy

Pod tym pojęciem kryje się nawiązanie do czynu nieuczciwej konkurencji. Definiują go przepisy prawa. Nieuczciwa reklama jest sprzeczna z przepisami prawa i dobrymi obyczajami, wprowadza odbiorcę w błąd, jest nastawiona na wywołanie lęku, kryje się pod płaszczykiem neutralności albo ingeruje w strefę prywatności.

Pod pojęciem nieuczciwej reklamy kryje się również reklama porównawcza, której celem jest wyśmianie określonego produktu konkurencji.                 

Reklama niezgodna z prawem i obrażająca

Reklama sprzeczna z prawem, dobrymi obyczajami albo uchybiająca godności ludzkiej to działania, które są niezgodne z prawem obowiązującym w danym kraju. Może to dotyczyć odwoływania się do zakazanych symboli, epatowania nagością, zawiera elementy rasistowskie etc. Tego rodzaju reklamy obrażają jakąś grupę społeczną, budzą powszechny niesmak. Reklama obrażająca innych powinna zostać jak najszybciej wycofana. Jej działanie najczęściej opiera się na dużej kontrowersji.

Reklama wprowadzająca klienta w błąd

Zadaniem reklamy wprowadzającej klienta w błąd jest przedstawienie i ekspozycja cech produktu, które są szczególnie atrakcyjne albo wyróżniające, a tak naprawdę dany produkt ich nie posiada. Reklama oczywiście może nieco przesadzać i uwypuklać jakieś cechy reklamowanego przedmiotu, ponieważ to leży w jej naturze (na przykład podkreślać wyjątkowy wspaniały smak czekolady i jej "kremowość"), ale nie może oszukiwać zainteresowanych zakupem twierdząc na przykład, że przy zakupie jednej czekolady drugą otrzymają gratis, jeżeli nie jest to prawda.

Czytaj też:

Czy można legalnie produkować własny prąd?

Bankomat "połknął" pieniądze. Zobacz, co zrobić

Wprowadzenie klienta w błąd to odwołanie się wprost do przymiotów, którego dany produkt nie posiada.

Reklama bazująca na negatywnych emocjach

Reklama odwołująca się do uczuć klienta to taka, która ma za zadanie wzbudzić intensywne emocje. Takie emocje nie są pozytywne, a wręcz przeciwnie – często budzą na przykład lęk. Tego typu reklama bazuje nierzadko na łatwowierności, na przykład dzieci. Mogą to być sceny brutalne, drastyczne. W tę kategorię wlicza się również wszelkiego typu reklamy, które pokazują, że produkt posiada jakąś cechę, jeżeli w rzeczywistości tak nie jest – na przykład samodzielnie chodząca lalka, która jest w stanie bawić się z dzieckiem.

Ingerencja w strefę prywatności

Istnieje także kategoria nieuczciwych reklam, które ingerują w strefę prywatności. To wszelkiego typu intensywne, nagabujące reklamy, na przykład w miejscach publicznych. Nieuczciwe firmy wysyłają przesyłki na koszt klienta, który uprzednio nie zamówił danego towaru albo nadużywają technicznych środków przekazu informacji. Nieuczciwa reklama to spam, natrętne wręczanie ulotek, a także intensywny telemarketing.

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami prawnymi, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!
Jeżeli podobał Ci się artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach społecznościowych - poniżej masz szybkie linki do udostępnień.

Czy ten artykuł był przydatny?

Newsletter

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślemy Ci powiadomienie o najważniejszych tematach. Dla subskrybentów newslettera przygotowujemy specjalne wydarzenia np. webinaria. Nie pożałujesz!