NFZ uruchomił Teleplatformę Pierwszego Kontaktu

Niezbędną pomoc medyczną poza godzinami pracy lekarzy rodzinnych, a także w weekendy i święta można uzyskać dzwoniąc pod numer Teleplatformy Pierwszego Kontaktu (TPK). Narzędzie zostało uruchomione przez Narodowy Fundusz Zdrowia. Konsultacje lekarskie można przeprowadzić także w innych językach. 

NFZ uruchomił Teleplatformę Pierwszego Kontaktu
  • Mikołaj Frączak
  • /
  • 31 maja 2021

Numer na Teleplatformę Pierwszego Kontaktu

Dotychczas jeśli działo się coś niedobrego z naszym zdrowiem w godzinach nocnych lub dni wolne od pracy, jedynym miejscem, w którym można było szukać pomocy były placówki oferujące Nocną i Świąteczną Opiekę Zdrowotną. 

Teraz NFZ stworzył alternatywę dla wyjazdów do przychodni. Najwyraźniej bazując na doświadczeniu z teleporad w czasie pandemii uruchomił Teleplatformę Pierwszego Kontaktu, która umożliwia zdalne zasięgnięcie porady lekarskiej przez telefon.

Połączenie z TPK można uzyskać dzwoniąc pod bezpłatny numer 800 137 200

Czym jest system MSZ „Odyseusz”?Czym jest system MSZ „Odyseusz”?Mikołaj Frączak



Co to jest Teleplatforma Pierwszego Kontaktu? 

Stworzona przez NFZ platforma telefoniczna to miejsce pierwszego kontaktu dla osób, które znalazły się w sytuacji nagłego pogorszenia stanu zdrowia, lub potrzebują wystawienia e-recepty. Mowa o sytuacjach, które mają miejsce poza godzinami przyjęć przychodni POZ, czyli np. wieczorem, w nocy, a także w weekendy oraz dni świąteczne. 

Kto udziela porad na Teleplatformie Pierwszego Kontaktu?

Jak zapewnia NFZ, dzwoniąc na TPK mamy pewność, że po drugiej stronie łącza będą profesjonalni medycy np. pielęgniarki, położne, a także lekarze. Warto pamiętać, że bezpłatne połączenie na numer TPK może być wykonane jedynie z terytorium Polski. Narzędzie to jest bowiem dedykowane wyłącznie dla osób ubezpieczonych, które mieszkają na terenie RP. 

W jakich godzinach działa Teleplatforma Pierwszego Kontaktu?

Na TPK można się dodzwonić w dni powszednie tj. od poniedziałku do piątku między godziną 18:00 a 8:00 rano następnego dniaCałodobowe działanie linii jest przewidziane na soboty, niedzielę oraz dni świąteczne. 

W jakim języku porady na TPK?

Zgodnie z informacją przekazaną w komunikacie Narodowego Funduszu Zdrowia, połączenia na TPK obsługiwane są nie tylko w języku polskim, ale także angielskim, rosyjskim oraz ukraińskim. 

Jak wygląda pomoc medyczna na TPK?

TPK to nic innego jak telefoniczne konsultacje, w trakcie których może zostać wystawiona e-recepta lub e-skierowanie. Wszystko działa bardzo podobnie do Nocnej i Świątecznej Opieki Zdrowotnej. „Jeśli poradnia lekarza rodzinnego jest już zamknięta, a stan zdrowia budzi Twój niepokój, wtedy możesz skorzystać ze zdalnej porady z pielęgniarką lub położną, bądź z lekarzem” – napisano na stronie Narodowego Funduszu Zdrowia. 

Co robić, jeśli teleporada to za mało? 

Jeśli okaże się, że w naszej sytuacji telefoniczna pomoc to za mało, wówczas medycy z TPK mogą zalecić wizytę w najbliższej stacjonarnej przychodni świadczącej nocną i świąteczną pomoc, kontakt z lekarzem POZ w godzinach pracy, a w przypadku poważnego zagrożenia wezwanie karetki pogotowia. 

Dzwonię na TPK, co dalej?

Tak jak w przypadku innych podobnych usług, pacjent wysłucha na początku krótkiego komunikatu, po którym może tonowo wybrać język udzielenia konsultacji. Na początku, pacjent porozmawia z pielęgniarką lub położną. W tym czasie zostaną zweryfikowane dane pacjenta pod kątem uprawnień do opieki zdrowotnej oraz rejestracja zgłoszenia. 

W kolejnym kroku, zostanie przeprowadzony wstępny wywiad, który pozwoli określić stan zdrowia pacjenta. Istnieje możliwość wystawienia w tym czasie elektronicznej recepty. Przekazane zostaną także porady, co do zachowania się w stanach nagłych. Zawsze kiedy okaże się to niezbędne, możemy usłyszeć zalecenie wezwania pogotowia ratunkowego.

W każdym przypadku, w którym okaże się, że pacjent potrzebuje dodatkowej konsultacji, połączenie będzie przekierowane do dyżurującego lekarza. Nie będzie konieczności rozłączania się czy telefonowania na inny numer. Wszystko ma się odbywać podczas jednego połączenia telefonicznego. 

Wideoczat TPK dla osób niesłyszących 

NFZ poinformował o uruchomieniu specjalnego wideoczatu, który umożliwi konsultację także dla osób niesłyszących. Konsultacja odbywa się przy pomocy tłumacza Polskiego Języka Migowego.

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami prawnymi, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!
Jeżeli podobał Ci się artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach społecznościowych - poniżej masz szybkie linki do udostępnień.

Security Magazine

Czy ten artykuł był przydatny?

Newsletter

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślemy Ci powiadomienie o najważniejszych tematach. Dla subskrybentów newslettera przygotowujemy specjalne wydarzenia np. webinaria. Nie pożałujesz!