Nowa umowa z operatorem komórkowym? Urząd ostrzega przed pułapkami

Każda osoba, która zawiera umowę z operatorem komórkowym, powinna zostać zapytana, czy zgadza się na włączenie usług dodatkowych, za które pobierana jest opłata. Niestety, zdaniem UOKiK-u, teoria nie zawsze idzie w parze z praktyką i konsumenci płacą więcej.

Nowa umowa z operatorem komórkowym? Urząd ostrzega przed pułapkami
  • Mikołaj Frączak
  • /
  • 29 lipca 2021

Usługi dodatkowe w telefonie – tylko za zgodą

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów zwraca uwagę na fakt, że jeśli operator chce przy okazji nowej umowy włączyć abonamentowi dodatkowo płatne usługi, to powinien się o to zapytać. Tylko wyraźna i świadoma zgoda konsumenta, może być podstawą do takiego działania. Zgoda, o której mowa, powinna zostać wyrażona najpóźniej w momencie, w którym potwierdzamy, że chcemy zawrzeć umowę.

To, co zauważa UOKiK, potwierdza, że operatorzy nie zawsze postępują z tą zasadą. Regulator sprawdził, czy oraz w jaki sposób operatorzy informują swoich abonentów o włączeniu dodatkowo płatnych usług. Rezultat tych obserwacji nie wyszedł pomyślnie. Prezes UOKiK do tej pory wydał dwie decyzje, które zostały podtrzymane decyzją sądu. Niedawno rozpoczęły się kolejne dwa postępowania, które zaowocowały konkretnymi zarzutami. 

Starsze telefony i modemy przestaną działać? Los 3G przesądzonyStarsze telefony i modemy przestaną działać? Los 3G przesądzonyMikołaj Frączak

Dodatkowe usługi w telefonie a prawo

Urząd informuje, że w czerwcu br. Sąd Apelacyjny zgodził się z szefem UOKiK, a tym samym oddalił apelację T-Mobile Polska. Operator miał naruszyć zbiorowe interesy konsumentów poprzez włączenie bez ich wyraźnej zgody dodatkowo płatnych usług. Mowa o takich serwisach jak m.in. „Granie na czekanie” – polegające na dodaniu do sygnału oczekiwania na połączenie wybranej piosenki. Kara w wysokości 15 mln zł, jaką otrzymał operator, została podtrzymana.

Miesiąc wcześniej Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów oddalił odwołanie innego operatora – firmy Polkomtel, która ukarana została kwotą 40 mln złotych za aktywowanie usług bez wyraźnej zgody, takich jak np. „Czasoumilacz”. 

Nie ma zgody – nie ma usługi

UOKiK zwraca uwagę na to, że operatorzy nie zawsze pamiętają o tym, że włączenie płatnej usługi musi wiązać się z wyraźną i świadomą zgodą, jaką konsument musi wyrazić w chwili przekazania woli zawarcia umowy. 

Co ciekawe, niedawno prezes UOKiK wszczął kolejne dwa postępowania przeciw Orange Polska oraz P4 (Play). Zarzuty dotyczą pobierania od konsumentów płatności za aktywację usług dodatkowych bez uzyskania ich wyraźnej zgody” – informuje UOKiK.

„Konsultanci podczas rozmów sprzedażowych informowali konsumentów jedynie o wysokości abonamentu, nie wspominali o kosztach usług dodatkowych. Pamiętajmy, iż włączenie jakichkolwiek usług musi się odbyć za wyraźną i świadomą zgodą abonenta. Powinno to sprowadzać się choćby do wypowiedzenia przez niego słowa „tak” lub „nie”. Wyrażeniem zgody nie jest poinformowanie, że usługa zostanie włączona na jakiś czas za darmo i wskazanie, że konsument będzie mógł zdecydować, czy ją wyłączy. Brak dezaktywacji niechcianych usług nie może być uznany za zgodę na pobieranie płatności” – powiedział prezes UOKiK Tomasz Chróstny cytowany w komunikacie kierowanej przez niego instytucji.

 Jak informuje UOKiK, postępowania wobec obu operatorów mogą zakończyć się nałożeniem kar finansowych. Ich wysokość może sięgnąć do 10 proc. rocznego obrotu każdej z firm.

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami prawnymi, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!
Jeżeli podobał Ci się artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach społecznościowych - poniżej masz szybkie linki do udostępnień.

Czy ten artykuł był przydatny?

Newsletter

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślemy Ci powiadomienie o najważniejszych tematach. Dla subskrybentów newslettera przygotowujemy specjalne wydarzenia np. webinaria. Nie pożałujesz!