Prawo ureguluje wyprzedaże? UOKiK walczy z nieuczciwymi promocjami
Letnie wyprzedaże w pełni. Sezon na przeceny, które sięgają czasem 80%, ruszył wraz z początkiem wakacji. Zdaniem UOKiK w dalszym ciągu wielu przedsiębiorców wprowadza przy tej okazji klientów w błąd. Czy nowe prawo zapowiadane przez regulatora ureguluje wyprzedaże?
- Anna Malinowska
- /
- 27 lipca 2021
Letnie wyprzedaże a prawo
W galerii handlowej, w niewielkim butiku i w internecie. Na wyprzedaże możemy natrafić właściwie wszędzie. Mimo coraz większej świadomości konsumentów oraz kar, grożących za nieuczciwe organizowanie wyprzedaży, nie brakuje firm, które przy okazji słów „promocja”, „przecena” i „okazja” wprowadzają swoich klientów w błąd. Takie praktyki, również w tym roku dostrzega Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK).
Zdaniem, prezesa UOKiK Tomasza Chróstnego - „najczęstsze nieprawidłowości, z jakimi spotyka się UOKiK w kontekście sezonowych wyprzedaży to anulowanie zamówień, wprowadzanie w błąd co do warunków wyprzedaży oraz tworzenie pozorów atrakcyjności promocji, podczas gdy cena jest taka sama, lub nawet wyższa niż w czasie regularnych zakupów” – powiedział.
Projekt zakłada, że każdy sprzedawca będzie miał obowiązek poinformowania o tym, jaka była cena danego towaru i jak zmieniała się na przestrzeni ostatnich 30 dni. W ten sposób będą musiały być zaniechane praktyki sztucznego podnoszenia cen np. dwa tygodnie przed planowanym startem wyprzedaży.
UOKiK: 2,7 mln złotych kary za sprzedaż na pokazachAnna Malinowska
Kary za nierzetelne informowanie o cenachKary za nierzetelne informowanie o cenach
Każdorazowo Inspekcja Handlowa, która odkryje, że przedsiębiorca nierzetelnie informuje o cenach oferowanych produktów, może ukarać go karą do 20 tys. złotych, a w przypadku recydywy nawet do 40 tys. złotych. Jeśli zjawisko nasili się i będzie powszechnie stosowane, oraz naruszy tym samym zbiorowe interesy konsumentów, wówczas sankcja może wzrosnąć do 10% rocznego obrotu. Takim narzędziem dysponuje prezes UOKiK
Prawa konsumenta w Polsce i UE
Jeżeli obywatel Polski, kupuje na wyprzedażach w innych państwach członkowskich UE, posiada dokładnie te same prawa co w Polsce. Są takie kraje, których maksymalny czas trwania wyprzedaży jest odgórnie uregulowany i obejmuje np. jeden wakacyjny oraz jeden zimowy miesiąc (Francja, Luksemburg) lub jest ograniczony do 4 miesięcy w roku (Portugalia)
Wyprzedaże – jakie prawa ma konsument?
W Polsce dość popularną praktyką jest informacja „ubranie przecenione nie podlega reklamacji”. Jak wyjaśnia UOKiK to praktyka niezgodna z prawem. Kupioną rzecz można reklamować. Inna rzecz to już zwrot produktu, który zależy już od dobrej woli sprzedawcy.
Aby skutecznie złożyć reklamację, należy to zrobić u sprzedawcy. Najlepiej, jeśli będzie miała ona charakter pisemny.
Jeśli obniżenie towaru wynika z wady towaru i jesteśmy o niej poinformowani przed dokonaniem zakupu, na skuteczną reklamację nie mamy szans. Chyba że chodzi o inną wadę. Przykładem może być zakup zegarka z rysą na szkiełku. Jeśli rysa była powodem przeceny, wówczas nie możemy jej zareklamować. Jeśli się jednak okaże, że produkt ma inne wady, np. się spieszy, wówczas ten fakt może być przedmiotem reklamacji.
Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z
informacjami prawnymi, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!
Jeżeli podobał Ci
się
artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach społecznościowych - poniżej
masz
szybkie linki do udostępnień.