Ponad ćwierć miliona kary za sprzedaż na pokazach

Prawie 280 tys. złotych kary nałożył prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów na spółkę Millenium Medica z Wielkopolski, która organizowała badania i pokazy, zachęcając konsumentów do zakupów materacy. UOKiK nakazał jej także natychmiastowe zakończenie zakwestionowanych praktyk.

Ponad ćwierć miliona kary za sprzedaż na pokazach
  • Michał Górecki
  • /
  • 2 września 2021

Zaproszenia na bezpłatne badania

Wszystko zaczynało się od zaproszeń na „bezpłatne badania bez skierowania” obejmujące „wszystkie układy i narządy”. Według relacji UOKiK pacjenci dowiadywali się m.in. o stanie swojego układu trawiennego, krążenia, kostnego, czy nerwowego. 

Urząd zauważył, że ulotki nie informowały wyraźnie o tym, że spotkanie ma charakter komercyjny, choć znalazło się na nich zdanie zapisane małym drukiem: w trakcie oczekiwania na wyniki badania odbędzie się promocja ośrodka rehabilitacyjnego. Tymczasem, jak zauważa regulator głównym punktem takiego pokazu była sprzedaż materacy.

Koniec naciągania na pokazach handlowych?Koniec naciągania na pokazach handlowych?Anna Malinowska

Wprowadzanie konsumentów w błąd w czasie pokazów

To jednak nie wszystko. UOKiK zakwestionował także praktykę, która miała wprowadzać konsumentów w błąd odnośnie ich stanu zdrowia. „Badania były przeprowadzane przy pomocy pulsoksymetru HSR. W grudniu 2018 r. Prezes Urzędu Rejestracji Produktów Leczniczych, Wyrobów Medycznych i Produktów Biobójczych wycofał to urządzenie z obrotu i używania” – zauważa regulator. 

Badania tą metodą miały wykonywać osoby bez odpowiedniego wykształcenia medycznego. Zdaniem UOKiK byli to głównie handlowcy, którzy przekonywali do zakupu produktów wspomagających leczenie czy rehabilitacje.

Niedopuszczalne praktyki

Pokazy wspomnianej firmy mocno skrytykował prezes UOKiK Tomasz Chróstny. - Wprowadzanie konsumentów w błąd jest niedopuszczalne, a już szczególnie naganne jeśli dotyczy tak wrażliwych kwestii jak zdrowie. Prawdopodobnie wiele osób nie przyszłoby na pokaz, gdyby ulotki nie sugerowały medycznego celu spotkania, tylko rzetelnie informowały o jego handlowym charakterze. Ponadto Millenium Medica wykorzystywała obawy konsumentów o zdrowie i przekazywała im niewiarygodne wyniki badań po to, aby wpłynąć na ich decyzje zakupowe i nakłonić do nabycia materacy” – podkreślił w swoim komentarzu

Kara za zakwestionowane praktyki

W związku z decyzją UOKiK spółka ma obowiązek pod rygorem natychmiastowej wykonalności zaprzestać praktyk, które zakwestionował regulator. Dodatkowo zapłaci kary, których suma to ponad 275 tys. zł. Z czego 50 tys. to kara za nieprawdziwe informacje udzielane w czasie postępowania.

Ponadto spółka musi także powiadomić wszystkich konsumentów, z którymi zawarła umowy o decyzji UOKiK. Musi także powiadomić ich o tym, że każdy poszkodowany ma prawo żądać naprawienia szkody i domagać się tego przed sądem.

Nowe prawo ws. pokazów

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów od lat walczy z nieuczciwymi praktykami stosowanymi w czasie pokazów. Przygotował także pakiet zmian w prawie, które mają wyeliminować sporą część kwestionowanych metod stosownych przez firmy sprzedające w ten sposób różnego rodzaju towary czy usługi. Więcej na ten temat pisaliśmy w Dzienniku Prawnym w tym artykule z czerwca 2021 roku. 

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami prawnymi, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!
Jeżeli podobał Ci się artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach społecznościowych - poniżej masz szybkie linki do udostępnień.

Security Magazine

Czy ten artykuł był przydatny?

Newsletter

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślemy Ci powiadomienie o najważniejszych tematach. Dla subskrybentów newslettera przygotowujemy specjalne wydarzenia np. webinaria. Nie pożałujesz!