Odszkodowanie za odwołany lot - jakie są prawa pasażera?

Jeżeli podczas podróży Twój lot został opóźniony, odwołany lub też spotkałeś się z odmową przyjęcia na pokład, masz możliwość uzyskania odszkodowania nawet do 600 euro na osobę (pasażera). Złe warunki atmosferyczne, usterka samolotu, strajki na lotniskach czy awaria systemu kontroli lotów to jedne z wielu przyczyn, które mogą uniemożliwić bezpieczne i należyte wykonanie rejsu. W Polsce rocznie obsługiwanych jest ok. 25 mln pasażerów — w tym blisko 264 tys. kwalifikuje się do uzyskania rekompensaty. Tylko 5 tys. podróżnych spośród wszystkich uprawnionych do składania roszczeń wykazuje jakąkolwiek aktywność. Z czego to wynika? Często z niewiedzy oraz braku świadomości praw, jakie nam przysługują. Procedura likwidacji szkód lotniczych jest skomplikowana i czasochłonna, a linie lotnicze zrobią wiele, by nie wypłacić odszkodowania. 

Odszkodowanie za odwołany lot - jakie są prawa pasażera?
  • Rafał Stępniewski
  • /
  • 31 lipca 2022

Przeczytaj nasz artykuł, a dowiesz się:

  • kiedy przysługuje nam odszkodowanie w przypadku odwołania lotu
  • jakie są inne przesłanki do otrzymania odszkodowań od linii lotniczych
  • co jeszcze warto wiedzieć przy ubieganiu się o odszkodowanie od przewoźnika lotniczego

Planujesz dochodzić odszkodowania za opóźniony, odwołany lot? A może nie zostałeś wpuszczony na pokład samolotu? Dowiedz się jakie masz prawa.

Odszkodowanie za odwołany lot — kiedy przysługuje?

Pierwszym przypadkiem, kiedy może przysługiwać nam odszkodowanie, jest odwołanie lotu. W przypadku kiedy doszło do odwołania lotu, przewoźnik powinien powiadomić o odwołaniu rejsu co najmniej czternaście dni przed planowanym terminem wylotu, zaproponować alternatywny lot na tej samej trasie lub zwrócić koszty biletów lotniczych. Jeżeli linie lotnicze nie poinformowały pasażera bez dwutygodniowego wyprzedzenia o zaistniałej sytuacji, zyskuje on prawo do uzyskania odszkodowania. Podstawą do otrzymania rekompensaty jest Rozporządzenie Europejskie UE 261/04. Na podstawie określonych warunków, zwrot kosztów waha się pomiędzy 250 a 600 euro (w zależności od długości lotu). Aby skutecznie wyegzekwować odszkodowanie za odwołany lot, warto skorzystać z pomocy specjalistycznej kancelarii, specjalizującej się w tej procedurze. 

Nie tylko odwołanie lotu — inne przesłanki do odszkodowań

Odszkodowanie może nam przysługiwać nie tylko za odwołanie lotu. Możemy otrzymać rekompensatę również za opóźniony lot. W przypadku kiedy doszło do opóźnienia lotu, można ubiegać się o wypłatę odszkodowania przez przewoźnika w wysokości od 250 do 600 euro. Wysokość rekompensaty zależy od długości lotu i całkowitego opóźnienia w porcie docelowym. Minimalny czas opóźnienia, pozwalający na wszczęcie procedury ubiegania się o odszkodowanie, to 3 godziny w stosunku do planowanej pory dotarcia do portu docelowego. Jeżeli opóźnienie lotu wyniesie ponad 5 godzin, można ubiegać się o zwrot kosztów biletów oraz domagać się zapewnienia transportu do miejsca skąd wyruszyliśmy. Poza rekompensatą należy się również dodatkowa opieka na lotnisku m.in. posiłek, telefon, nocleg, transport do miejsca zakwaterowania w przypadku odwołania lotu. Dodatkowe odszkodowanie należy się także za każdy dzień urlopu, o który został on skrócony z powodu opóźnienia lotu. Trzeba pamiętać, że odszkodowanie nie przysługuje, kiedy przewoźnik lotniczy jest w stanie udowodnić, że duże opóźnienie lotu spowodowane jest nadzwyczajnymi okolicznościami.

 Innym powodem do ubiegania się o odszkodowanie jest odmowa przyjęcia na pokład (overbooking). W przypadku otrzymania odmowy wejścia na pokład samolotu, można ubiegać się o wypłatę odszkodowania. Linie lotnicze często stosują tę metodę, mając nadzieję, że część klientów się nie zjawi (np. spóźni się na odprawę). Przewoźnicy w zamian za odstąpienie miejsca często oferują: zwrot pieniędzy za bilet, vouchery czy też inny termin lotu. Jeśli nie zrezygnujemy dobrowolnie z rezerwacji, mamy możliwość uzyskania rekompensaty. Natomiast dobrowolna odmowa wejścia na pokład skutkuje utratą prawa do odszkodowania.

Odszkodowanie w przypadku odwołania lotu — co jeszcze warto wiedzieć

Jedną z podstawowych dla nas informacji przy odwołaniu lotu jest to, że odszkodowanie można uzyskać zarówno za loty rejsowe, jak i czarterowe. Prawo do odszkodowania od linii lotniczych w Polsce ulega przedawnieniu z upływem 2 lat. Aby uzyskać odszkodowanie, potrzebne będą dokumenty ułatwiające liniom weryfikację zgłaszanych przez pasażera roszczeń z tytułu odwołanego lotu, opóźnionego lotu lub odmowy wpuszczenia na pokład - bilet lotniczy, kartę pokładową (o ile została wydana) oraz rachunki potwierdzające powstanie kosztów dodatkowych. Więcej informacji o tym, jakie mamy prawa jako pasażerowie znajdziemy na stronie http://aircashback.com/warto-wiedziec/prawa-pasazera.

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami prawnymi, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!
Jeżeli podobał Ci się artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach społecznościowych - poniżej masz szybkie linki do udostępnień.

Security Magazine

Czy ten artykuł był przydatny?

Newsletter

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślemy Ci powiadomienie o najważniejszych tematach. Dla subskrybentów newslettera przygotowujemy specjalne wydarzenia np. webinaria. Nie pożałujesz!