Orange musi wypłacić klientom rekompensaty. Sprawdź, czy jesteś w tym gronie

Była aktywacja płatnych serwisów podmiotów trzecich i innych usług? Musi być rekompensata dla klientów! Prezes UOKiK podjął już decyzję w sprawie Orange Polska.

Orange musi wypłacić klientom rekompensaty. Sprawdź, czy jesteś w tym gronie
  • Anna Malinowska
  • /
  • 21 grudnia 2021

Orange musi wypłacić rekompensaty

Decyzja prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów jest jasna. Orange musi zapłacić rekompensaty swoim klientom. Chodzi m.in. o włączanie płatnych serwisów oferowanych przez firmy trzecie oraz usług o charakterze nietelekomunikacyjnym. Poszło o usługi typu direct billing (czyli doliczanych do rachunku) oraz flash SMS. 

Decyzja regulatora zobowiązuje pomarańczową sieć do wypłaty swoim abonentom rekompensaty. Firma musi także zmienić swój sposób działania. W opinii urzędu doszło do nieprawidłowości przy aktywacji różnego rodzaju płatnych usług np. serwisów subskrypcyjnych. 

Orange ukarany po skargach klientów

Prezes UOKiK Tomasz Chróstny tłumaczy, że sprawa została zbadana po zgłoszeniach od samych abonentów.Otrzymywaliśmy skargi od konsumentów, którzy byli zaskoczeni wyższym rachunkiem i nie wiedzieli za co zostały naliczone opłaty. Ze zgłoszeń wynikało, że do aktywacji usług dochodziło nieświadomie – przez kliknięcie w tzw. flash SMS-a, w link na stronie internetowej, w reklamę w grze mobilnej, a także przy wykorzystaniu karty SIM w routerze. Sprawdziliśmy sposób aktywacji tych usług, zasady doliczania przez przedsiębiorcę opłat do rachunku za te treści i odpowiedzi na reklamacje” – powiedział. 

Kara dla Orange. O jakie usługi chodzi?

Jak wynika z materiałów opublikowanych przez UOKiK, wątpliwości dotyczyły takich usług, jak „Gdzie jest dziecko”, „Chroń dzieci w sieci”, „Nawigacja Orange”, „CyberTarcza”, „Zabezpiecz PESEL”. To jednak nie wszystko. Problemy dotyczyły także płatnych usług podmiotów trzecich. Transakcje rozliczane były przez operatora za pośrednictwem usługi „Zamów z Orange”, czyli tzw. direct billing. W takich wypadkach opłata była doliczana bezpośrednio do rachunku. 

Tego typu rozliczenia są powszechnie stosowane na świecie. Problemem był jednak brak oznaczenia, że kliknięcie przycisku OK oznacza złożenie zamówienia, które wiązało się z obowiązkiem zapłaty. W ocenie regulatora, w ten sposób wielu klientów mogło zostać wprowadzonych w błąd. Między innymi im będą należały się rekompensaty.

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami prawnymi, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!
Jeżeli podobał Ci się artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach społecznościowych - poniżej masz szybkie linki do udostępnień.

Security Magazine

Czy ten artykuł był przydatny?

Newsletter

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślemy Ci powiadomienie o najważniejszych tematach. Dla subskrybentów newslettera przygotowujemy specjalne wydarzenia np. webinaria. Nie pożałujesz!

O nas

Rzetelna Grupa

Rzetelna Grupa Sp. z o.o - firma doradztwa biznesowo-prawnego. Jest właścicielem marki dziennikprawny.pl

Wydawca

Rzetelna Grupa Sp. z o.o.
ul. Nowogrodzka 42 lok. 12
00-695 Warszawa
[email protected]
NIP: 524-261-19-51, Regon: 141022624, KRS: 0000284065
Sąd Rejonowy dla m. st. Warszawy w Warszawie
XII Wydział Gospodarczy KRS
Kapitał zakładowy: 50.000 zł
2007 - 2024 © Copyright - Rzetelna Grupa Sp. z o.o. Wszelkie prawa zastrzeżone.