Sylwestrowe reklamacje. Do czego ma prawo konsument?

Już za moment bal sylwestrowy, a okazuje się, że nieudana jest fryzura lub makijaż. Je także możesz zareklamować. Najlepiej jak najszybciej, wyznaczając termin na poprawki. Można żądać także zwrotu pieniędzy, obniżenia ceny, rabatu.

Sylwestrowe reklamacje. Do czego ma prawo konsument?
  • Rafał Stępniewski
  • /
  • 29 grudnia 2021

Zwrotu pieniędzy masz prawo jednak domagać się wtedy, gdy wada jest istotna — np. usługa fryzjerska zniszczyła włosy lub zabieg kosmetyczny spowodował chorobę skóry. Jeśli poprawki kosmetyczne musiały odbyć się w innym gabinecie, można domagać się zwrotu kosztów. Aby udowodnić szkodę i wystąpić o odszkodowanie, trzeba posiadać rachunki.

Jest już po Sylwestrze, a sylwestrowa zabawa była zupełnie nieudana — organizator nie zapewnił atrakcji, które obiecał, było mniej ciepłych dań, a zamiast zespołu na żywo — muzyka z płyt. Złóż reklamację i domagaj się zwrotu części pieniędzy. 

A co w przypadku, gdy – z różnych względów — chcesz zmienić plany?

Rezygnacja jest kosztowna. Jeśli nagle zmienisz plany, zrezygnujesz z pójścia na bal, galę sylwestrową, przedstawienie w teatrze, licz się z tym, że stracisz część lub całość wpłaconych pieniędzy. Potrącenie powinno być w każdym przypadku adekwatne do poniesionych przez organizatora wydatków. W sytuacji wyjazdu turystycznego, opłata za rezygnację może być określona w umowie i zależna od czasu odstąpienia. Jeśli istotne warunki umowy (miejsce, cena, program) zmieniły się z winy organizatora, powinieneś mieć możliwość rezygnacji bez ponoszenia kosztów.

W Sylwestra i w Nowy Rok mogą wystąpić nieprzewidziane sytuacje, w których masz swoje prawa. Oto kilka porad UOKiK:

Zgubiony płaszcz. Wchodząc na imprezę sylwestrową widzisz napis „za zaginięcie lub zniszczenie garderoby szatnia nie odpowiada” – jest to niezgodne z prawem. Przedsiębiorca odpowiada za rzeczy pozostawione w szatni, niezależnie od tego, czy jest płatna, czy nie.

Nieudany wyjazd. Jeśli warunki zorganizowanego wyjazdu są niezgodne z umową (np. niższy standard hotelu, mniej atrakcji), złóż reklamację i żądaj obniżenia ceny. Powinieneś zrobić to jak najszybciej, najlepiej jeszcze w trakcie wyjazdu. Swoich praw można dochodzić przez 3 lata, po których roszczenia się przedawnią.

Święta lub Sylwester na stoku. Jeśli z powodu pogorszenia warunków atmosferycznych nie wykorzystałeś karnetu, możesz liczyć na zwrot pieniędzy proporcjonalny do pozostałych zjazdów.

Fajerwerki. Istnieje kilka instytucji, które zajmują się czuwaniem nad bezpieczeństwem wyrobów pirotechnicznych i kontrolują ich jakość. Tak więc:

  • Jeśli masz informacje o wyrobach niespełniających wymagań, skontaktuj się z Inspekcją Handlową, która prowadzi ich kontrole.
  • Produkt niezgodny z wymaganiami możesz też zgłosić Urzędowi Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
  • Przypadki sprzedaży wyrobów pirotechnicznych nieletnim, niewłaściwego użytkowania czy naruszania przepisów dotyczących sprzedaży — zgłoś policji.

Ważne!

Niewłaściwe używanie fajerwerków jest wykroczeniem i podlega karze grzywny lub pozbawienia wolności. Jeżeli zatem:

  • zakłócasz spokój, porządek lub ciszę nocną — za to grozi areszt od 5 do 30 dni, albo grzywna od 20 do 5000 zł;
  • nieostrożnie obchodzisz się z ogniem lub stwarzasz zagrożenie pożarowe – jest to zagrożone aresztem od 5 do 30 dni, grzywną od 20 do 5000 zł, albo naganą;
  • nieostrożnie obchodzisz się z materiałami wybuchowymi lub łatwopalnymi, naruszasz przepisy o wyrobie, sprzedaży, przechowywaniu, używaniu lub przewożeniu – narażasz się na areszt od 5 do 30 dni, grzywnę od 20 do 5000 zł, albo naganę.

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami prawnymi, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!
Jeżeli podobał Ci się artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach społecznościowych - poniżej masz szybkie linki do udostępnień.

Security Magazine

Czy ten artykuł był przydatny?

Newsletter

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślemy Ci powiadomienie o najważniejszych tematach. Dla subskrybentów newslettera przygotowujemy specjalne wydarzenia np. webinaria. Nie pożałujesz!