Czy odzyskam gotówkę za zwrot towaru kupionego w sklepie stacjonarnym?

- Zwróciłem towar kupiony przez internet, ale odbiór był w sklepie stacjonarnym, łącznie z zapłatą. Zwrot pieniędzy otrzymałem w formie karty podarunkowej. Czy jeśli już przyjąłem kartę podarunkową to czy jest szansa, żeby  odwołać się od tej decyzji? — pyta Czytelnik. Odpowiadamy.

Czy odzyskam gotówkę za zwrot towaru kupionego w sklepie stacjonarnym?
  • Monika Świetlińska
  • /
  • 7 grudnia 2021

Zwrot pieniędzy w sklepie stacjonarnym

Jak już pisaliśmy na łamach Dziennika Prawnego, każdy sklep może mieć swój własny regulamin zwrotów. Może, ale nie musi. Zwrot towaru w sklepie stacjonarnym nie jest określony w przepisach — nie ma przepisu, który wskazywałby, że zwroty są obowiązkowe. Jeśli więc sprzedawca chce wprowadzić je w swoim sklepie stacjonarnym, to może on samodzielnie ustalić ich warunki, bo jest to jego dobra wola. Dlaczego tak jest?

"Zwrotów nie przyjmujemy". Czy sprzedawca może odmówić zwrotu towaru?"Zwrotów nie przyjmujemy". Czy sprzedawca może odmówić zwrotu towaru?Michał Górecki

W sklepie stacjonarnym widzimy przedmiot, który chcemy zakupić, możemy go przetestować, obejrzeć, sprawdzić. Mamy czas, by porozmawiać ze sprzedawcą, podjąć świadomą decyzję o jego nabyciu. Krótko: decydując się na zakup stacjonarnie, wiedzieliśmy i widzieliśmy, co kupujemy. Sprzedawca nie musi, ale jeśli chce z myślą o klientach, wprowadzać zwroty w swoim sklepie stacjonarnym, to ma prawo samodzielnie ustalić ich warunki. Informacje na ten temat muszą być jednak łatwo dostępne dla klientów, np. na tablicy informacyjnej, w regulaminach. 

Zwrot pieniędzy na karcie podarunkowej, nie gotówką

Określając warunki zwrotu, sprzedawca nie może zapomnieć o oznaczeniu czasu na zwrot towaru w sklepie stacjonarnym, tzn. ile dni na zwrot towaru w sklepie stacjonarnym ma klient oraz jak zwrócić towar w sklepie stacjonarnym. Ważne jest także określenie, w jaki sposób nastąpi zwrot pieniędzy. Okazuje się, że nie zawsze będzie to gotówka. Sklep może napisać i musi to wyraźnie zaznaczyć, że zwrotu za towar, którego klient nie chce, można dokonać wyłącznie na kartę podarunkową.

Czytelnicy dopytują nas, czy jest to legalne? Odpowiadamy: sklep nie ma prawa dokonać zwrotu na kartę podarunkowa w przypadku składania przez nas reklamacji. Jeśli towar zwracamy (bo nam się np. nie podoba), sklep może (jest to legalne) oddać nam pieniądze na kartę podarunkową. Musi być jednak informacja na ten temat w regulaminie. Trzeba również pamiętać o tym, że innymi prawami rządzi się reklamacja, a innymi zwrot bez podania przyczyny.

Polityka zwrotów i reklamacji w sklepach, czyli po czym poznać uczciwego sprzedawcę?Polityka zwrotów i reklamacji w sklepach, czyli po czym poznać uczciwego sprzedawcę?Anna Malinowska

Zakupy online, zapłata offline

Wielu klientów decyduje się na odbiór zamówionego przez internet produktu w sklepie stacjonarnym. głównie ze względu na to, by zaoszczędzić na dostawie, której koszty sięgają od ok. 7 zł wzwyż. Niektóre sklepy traktują to jako rezerwację produktu, a nie zakupy online. Do zawarcia umowy dochodzi więc stacjonarnie.

- Oczywiście jest to dozwolone, jednak sklep musi to wyraźnie zaznaczyć w swoim regulaminie oraz musi to wynikać z komunikacji na stronie internetowej — jeżeli tego nie ma wówczas Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów może oskarżyć sprzedawcę o wprowadzanie konsumentów w błąd - przekazuje Rafał Stępniewski, prezes zarządu Rzetelna Grupa Sp. z o.o., spółki będącej właścicielem m.in. marki rzetelnyregulamin.pl, specjalista i praktyk w zakresie prawa e-commerce, który współuczestniczył w sejmowych pracach legislacyjnych przy ustawie o prawach konsumenta.

Odstąpienie od umowy. Kto ponosi koszty przesyłki?Odstąpienie od umowy. Kto ponosi koszty przesyłki?Michał Górecki

- Jeśli w regulaminie sklepu nie ma takiego zapisu, wówczas umowa została zawarta na odległość. Klientowi przysługują zatem pełne prawa, tak jak podczas zakupów online, mimo że towar odbierał, a nawet zapłacił za niego przy odbiorze — podkreśla Rafał Stępniewski.

Jakie prawa przy zakupach online?

Trzeba pamiętać, że inne prawa mamy kiedy kupujemy stacjonarnie, a inne, kiedy kupujemy przez internet. Przy zakupach na odległość, czyli online, klient ma prawo zdecydować w ciągu 14 dni od dnia odebrania produktu, czy zwrócić towar, niekiedy nawet dłużej, jeśli sprzedawca tak zdecyduje.

Przypomnijmy — przy sprzedaży stacjonarnej nie ma takiego prawa.

Przy każdym zakupie na odległość sprzedawca ma obowiązek poinformować o przysługującym klientowi zwrocie bez podania przyczyn. Jeśli tego nie zrobi, termin automatycznie przedłuża się aż do 12 miesięcy. Ponadto, co do kosztów, to po pierwsze: sprzedawca ma obowiązek zwrócić pieniądze w taki sposób, w jaki je otrzymał; po drugie: musi zwrócić pieniądze również za najtańszy możliwy sposób dostawy. Oczywiście za samą dostawę zwrotną zapłaci klient.

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami prawnymi, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!
Jeżeli podobał Ci się artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach społecznościowych - poniżej masz szybkie linki do udostępnień.

Security Magazine

Czy ten artykuł był przydatny?

Newsletter

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślemy Ci powiadomienie o najważniejszych tematach. Dla subskrybentów newslettera przygotowujemy specjalne wydarzenia np. webinaria. Nie pożałujesz!