PFR skontroluje beneficjentów tarczy finansowej
Do tej pory w ramach PFR tarczy finansowej, do przedsiębiorców trafiło ponad 60 mld zł. PFR skontroluje wybrane firmy.

- Jan Wróblewski
- /
- 30 listopada 2020
Co sprawdza PFR?
Kontrole PFR-u będzie można podzielić na kilka etapów. Przede wszystkim weryfikacji podlegać będzie etap złożenia wniosku. Kontrolerzy sprawdzą, czy w firmie rzeczywiście nastąpił spadek sprzedaży. Kolejnym krokiem będzie weryfikacja, czy spadek jest zgodny z tym, który przedstawiono we wniosku. Następnym etapem może być sprawdzenie, czy podane we wniosku zatrudnienie zgadza się z tym faktycznym.
Kontroli dodatkowo podlegać będzie:
- kwestia zadłużenia związana ze składkami ZUS oraz podatkiem dochodowym;
- czy wobec danej firmy nie było prowadzone postępowanie restrukturyzacyjne;
- czy firma spełniała wszystkie kryteria niezbędne do zaliczenia jej do sektora małych i średnich przedsiębiorstw.
Ostatni punkt jest istotny z powodu zmian, które miały miejsce w trakcie naboru wniosków. PFR w pierwszej kolejności wskazał definicję MŚP na podstawie Prawa przedsiębiorców. Po paru dniach zmienił ją, bazując na rozporządzeniu UE (651/2014). W przypadku prawa przedsiębiorców łatwo określić status, czy firma należy do sektora MŚP. Wystarczy znać ilości pracowników oraz znać obroty firmy lub roczną sumę bilansową. W przypadku definicji wynikającej z rozporządzenia nie jest to już takie proste. Dotyczy to zwłaszcza spółek z grup kapitałowych.
Jakie będą kolejne etapy kontroli ze strony PFR?
W następnym etapie urzędnicy PFR sprawdzą, w jaki sposób wykorzystano pieniądze z tarczy. Podczas kontroli urzędnicy sprawdzą, czy firma wykorzystała środki z subwencji zgodnie z ich przeznaczeniem.
Na co można przeznaczyć środki z tarczy PFR?
Na przykład na:
- wynagrodzenie dla pracowników,
- zakup niezbędnych materiałów,
- pokryć inne koszty związane z prowadzeniem działalności gospodarczej,
- spłatę kredytu w wysokości 25% subwencji
- inwestycje w rozwój firmy.
Właściciele firm muszą pamiętać również o obowiązku złożenia odpowiednich dokumentów do banku. Mają na to czas do dnia 31 grudnia 2020 r. Dokumenty powinny potwierdzać, iż umowę o otrzymaniu wsparcia finansowego, podpisała osoba, która była do tego uprawniona. W przypadku niedostarczenia odpowiednich dokumentów PFR może wezwać beneficjenta do zwrotu subwencji.
Kiedy rozpoczną się kontrole PFR?
Przewiduje się, że kontrole rozpoczną się jeszcze w tym roku. Według ekspertów, w związku z obecną sytuacją epidemiologiczną, istnieje duże prawdopodobieństwo, że kontrole będą przeprowadzane zdalnie. Co ważne kontrolerzy PFR będą korzystać ze wsparcia zarówno urzędników administracji skarbowej, jak i funkcjonariuszy CBA.
Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z
informacjami prawnymi, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!
Jeżeli podobał Ci
się
artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach społecznościowych - poniżej
masz
szybkie linki do udostępnień.