PFR skontroluje beneficjentów tarczy finansowej

Do tej pory w ramach PFR tarczy finansowej, do przedsiębiorców trafiło ponad 60 mld zł. PFR skontroluje wybrane firmy.

PFR skontroluje beneficjentów tarczy finansowej
  • Jan Wróblewski
  • /
  • 30 listopada 2020

Co sprawdza PFR?

Kontrole PFR-u będzie można podzielić na kilka etapów. Przede wszystkim weryfikacji podlegać będzie etap złożenia wniosku. Kontrolerzy sprawdzą, czy w firmie rzeczywiście nastąpił spadek sprzedaży. Kolejnym krokiem będzie weryfikacja, czy spadek jest zgodny z tym, który przedstawiono we wniosku. Następnym etapem może być sprawdzenie, czy podane we wniosku zatrudnienie zgadza się z tym faktycznym.

Kontroli dodatkowo podlegać będzie:

  • kwestia zadłużenia związana ze składkami ZUS oraz podatkiem dochodowym;
  • czy wobec danej firmy nie było prowadzone postępowanie restrukturyzacyjne;
  • czy firma spełniała wszystkie kryteria niezbędne do zaliczenia jej do sektora małych i średnich przedsiębiorstw.

Ostatni punkt jest istotny z powodu zmian, które miały miejsce w trakcie naboru wniosków. PFR w pierwszej kolejności wskazał definicję MŚP na podstawie Prawa przedsiębiorców. Po paru dniach zmienił ją, bazując na rozporządzeniu UE (651/2014). W przypadku prawa przedsiębiorców łatwo określić status, czy firma należy do sektora MŚP. Wystarczy znać ilości pracowników oraz znać obroty firmy lub roczną sumę bilansową. W przypadku definicji wynikającej z rozporządzenia nie jest to już takie proste. Dotyczy to zwłaszcza spółek z grup kapitałowych.

Jakie będą kolejne etapy kontroli ze strony PFR?

W następnym etapie urzędnicy PFR sprawdzą, w jaki sposób wykorzystano pieniądze z tarczy. Podczas kontroli urzędnicy sprawdzą, czy firma wykorzystała środki z subwencji zgodnie z ich przeznaczeniem.

Na co można przeznaczyć środki z tarczy PFR?

Na przykład na:

  • wynagrodzenie dla pracowników,
  • zakup niezbędnych materiałów,
  • pokryć inne koszty związane z prowadzeniem działalności gospodarczej,
  • spłatę kredytu w wysokości 25% subwencji
  • inwestycje w rozwój firmy.

Właściciele firm muszą pamiętać również o obowiązku złożenia odpowiednich dokumentów do banku. Mają na to czas do dnia 31 grudnia 2020 r. Dokumenty powinny potwierdzać, iż umowę o otrzymaniu wsparcia finansowego, podpisała osoba, która była do tego uprawniona. W przypadku niedostarczenia odpowiednich dokumentów PFR może wezwać beneficjenta do zwrotu subwencji.

Kiedy rozpoczną się kontrole PFR?

Przewiduje się, że kontrole rozpoczną się jeszcze w tym roku. Według ekspertów, w związku z obecną sytuacją epidemiologiczną, istnieje duże prawdopodobieństwo, że kontrole będą przeprowadzane zdalnie. Co ważne kontrolerzy PFR będą korzystać ze wsparcia zarówno urzędników administracji skarbowej, jak i funkcjonariuszy CBA.

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami prawnymi, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!
Jeżeli podobał Ci się artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach społecznościowych - poniżej masz szybkie linki do udostępnień.

Security Magazine

Czy ten artykuł był przydatny?

Newsletter

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślemy Ci powiadomienie o najważniejszych tematach. Dla subskrybentów newslettera przygotowujemy specjalne wydarzenia np. webinaria. Nie pożałujesz!