Płynność finansowa w czasach koronawirusa

Wiele małych firm, takich jak restauracje, bary, siłownie i salony fryzjerskie, zostało zmuszonych do zamknięcia się w związku z blokadami ogłoszonymi przez rząd, podczas gdy inne widziały gwałtowny spadek popytu klientów, gdy ludzie izolowali się w domu, aby uniknąć kontaktów społecznych.

Płynność finansowa w czasach koronawirusa
  • Martyna Kowalska
  • /
  • 10 listopada 2020

Czy to duża międzynarodowa korporacja, średnia firma czy firma rodzinna: w pewnym sensie wszyscy obecnie odczuwają skutki koronawirusa i wynikającego z niego zamknięcia. Bez względu na to, jak duże są różnice między różnymi firmami, wszystkie zadają te same podstawowe pytania: „Jak i kiedy sytuacja wróci do normy?”; „Jakie są długoterminowe konsekwencje pandemii koronawirusa?”; „Jak mogę się upewnić, że zachowam własną wypłacalność?”

Tutaj do gry wkracza rzetelne i przemyślane planowanie finansowe. Ważnym elementem jest planowanie płynności finansowej.

Planowanie płynności finansowej: dlaczego jest tak ważne dla firm

Celem planowania płynności jest utrzymanie płynności przedsiębiorstwa. Osiąga się to poprzez podjęcie na czas działań zapobiegających niewypłacalności i ostatecznie upadłości.

Obejmuje to rejestrowanie wszystkich oczekiwanych przepływów pieniężnych w danym okresie. Wyzwaniem w sytuacjach kryzysowych, zwłaszcza w czasie kryzysu związanego z koronawirusem, jest to, że planowane wpływy z istniejących należności lub planowane przychody ze sprzedaży mogą ulec opóźnieniu, a nawet zostać całkowicie anulowane, co z kolei ma istotny wpływ na płynność finansową przedsiębiorstwa. 

Typowe błędy podczas planowania płynności

Nawet jeśli nieostrożne podejście do planowania płynności finansowej mogło zostać zlekceważone w ekonomicznie zdrowych czasach, z pewnością może ono powrócić, gdy zaczną pojawiać się skutki Covid-19. Dlatego należy za wszelką cenę unikać następujących błędów:

·       Oczekiwanie wpływów pieniężnych z przychodów albo zbyt wcześnie, albo ich przeszacowanie;

·       Brak śledzenia nieplanowanych wypływów z poprzednich lat (np. zaległych podatków);

·       Jednokrotne utworzenie planu płynności bez dokonywania korekt w ciągu roku;

·       Rozpoczynanie tworzenia planu płynności dopiero wtedy, gdy są już problemy z wypłacalnością.

Potencjalne działania w celu zwiększenia płynności finansowej czasach koronawirusa:

·       Wykorzystaj okresy bez rat w bankach;

·       Przeglądaj i korzystaj z rządowych pakietów wsparcia;

·       Przejrzyj licencje na oprogramowanie;

·       Nawiąż dialog ze swoimi dostawcami, aby negocjować wydłużone terminy płatności;

·       Komunikuj się z klientami. Sprawdź, czy są skłonni zapłacić przed terminem;

·       Pomyśl o potencjalnych nowych źródłach dochodów;

·       Twoje należności na koncie mogą być źródłem płynności;

·       Jak najszybciej rozpocznij dialog z wierzycielami;

·       Spójrz na alternatywne finansowanie;

·       Jeśli to możliwe, zamień zapasy na gotówkę;

·       Zwolnienia pracowników, w ostateczności.

Komunikuj się

Kluczowe znaczenie ma jak najwcześniejsze otwarcie linii komunikacji ze wszystkimi zainteresowanymi stronami.

Jak najszybciej rozpocznij dialog z wierzycielami. Wyjaśnij swoją sytuację i zobacz, czy są skłonni zmienić warunki twojego zobowiązania. Skontaktuj się ze swoim bankiem, aby omówić okresy bez rat.

Nawiąż także dialog ze swoimi dostawcami. Prawdopodobnie skorzystają na tym, jeśli przeżyjesz ten okres, więc możliwe jest wynegocjowanie przedłużonych terminów płatności.

Komunikuj się z obecnymi klientami i upewnij się, że wiedzą, że nadal prowadzisz działalność i jesteś w stanie zrealizować ich zakupy. Sprawdź, czy niektórzy klienci będą skłonni zapłacić przed terminem. Ponadto stale aktualizuj i angażuj swoich pracowników w sytuację. Bądź wobec nich przejrzysty i doceniaj ich wysiłki.

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami prawnymi, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!
Jeżeli podobał Ci się artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach społecznościowych - poniżej masz szybkie linki do udostępnień.

Security Magazine

Czy ten artykuł był przydatny?

Newsletter

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślemy Ci powiadomienie o najważniejszych tematach. Dla subskrybentów newslettera przygotowujemy specjalne wydarzenia np. webinaria. Nie pożałujesz!