Polscy przedsiębiorcy mają problem z informacją o cenach. Posypały się kary

Przeszło dwa tysiące skontrolowanych firm i… setki tysięcy złotych kar – to wynik potężnych kontroli, jakie w 2,2 tys. podmiotów przeprowadziła Inspekcja Handlowa. Inspektorzy sprawdzali, jak przedsiębiorcy informują swoich klientów o cenach towarów i usług. Co drugi z nich popełnił błędy.

Polscy przedsiębiorcy mają problem z informacją o cenach. Posypały się kary
  • Michał Górecki
  • /
  • 19 kwietnia 2021

Problem z cenami na sklepowych półkach

Zanim zdecydujemy się na zakup konkretnego towaru, zwracamy uwagę nie tylko na jego właściwości, markę, termin przydatności, ale w dużej mierze także na cenę. Jak się okazuje polscy przedsiębiorcy nadal mają problem z oznakowaniem towarów na półkach, lub przygotowaniem cenników zgodnych z prawem.

Jak się okazało, po kontroli w przeszło 2,2 tys. firm, w przeszło połowie Inspekcja Handlowa dopatrzyła się nieprawidłowości, które w różnym stopniu łamały obowiązujące przepisy w zakresie prezentacji cen czy oznaczania nimi produktów.

Gdzie najczęściej są problemy z cenami?

Jak wynika z prezentacji zamieszczonej na stronie Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów najczęściej błędy ujawniano na stacjach benzynowych, w sklepach oraz w lokalach gastronomicznych.

W pierwszym przypadku inspektorzy zwracali uwagę m.in. na złą ekspozycję cen przy produktach znajdujących się na półkach. W przypadku sklepów najczęstszymi przewinami był brak cen jednostkowych za litr czy kilogram, lub były one niepoprawnie wyliczone. W trzeciej kategorii, czyli lokalach gastronomicznych odnotowano brak ceny lub informacji o ilości oferowanej potrawy (np. w gramach), czy napoju (w mililitrach).

Kiedy cena na półce nie zgadza się przy kasie

Jednym z najpoważniejszych zaniedbań (lub co gorsza, celowym wprowadzeniem w błąd) jest sytuacja, w której cena zaprezentowana na cenówce na sklepowych półkach jest inna, niż ta, która pojawia się ostatecznie na paragonie. Przy większych zakupach łatwo bowiem przeoczyć różnicę. Jak wynika z badania Inspekcji Handlowej, nie jest to może nagminna nieprawidłowość, jednak dotyczyła podczas kontroli 4% sprawdzonych towarów. Na 1224 skontrolowane sklepy, na tego rodzaju praktykach (lub nieumyślnych błędach) przyłapano 48 punktów.

Jak powinna być oznaczona cena w miejscu sprzedaży detalicznej?

Punktach, w których prowadzona jest sprzedaż detaliczna, cena oferowanych produktów musi zostać umieszczona w ogólnodostępnym oraz dobrze widocznym dla konsumenta miejscu. W grę wchodzi naniesienie jej bezpośrednio na towarze, zaraz przy nim, lub w odpowiedniej bliskości produktu, którego ona dotyczy.

Zgodnie z przepisami należy umieścić także jednostkową cenę, czyli przelicznik żądanej kwoty na odpowiednią jednostkę miary — np. XX.XX zł / 1 litr lub XX.XX zł / 1 kg itd.

Cena wraz z ceną jednostkową może zostać umieszczona m.in. na wywieszce, w cenniku, katalogu, na obwolucie etc. Jeżeli sprzedajemy luzem towary takie jak warzywa, czy cukierki, właściwym oznaczeniem jest cena jednostkowa (np. za kilogram).

Ceny na stacjach paliw oraz parkingach

Wśród wytycznych zaprezentowanych w raporcie inspekcji handlowej, znalazły się zalecenia dla stacji paliw oraz parkingów. W tych przypadkach ważne jest to, aby ceny były prezentowane w taki sposób, aby były czytelne dla kierowców podróżujących drogami publicznymi, którzy zbliżają się do danej stacji paliw lub parkingu.

Poprawna prezentacja cen usług

W przypadku firm usługowych ceny powinny znajdować się w ogólnodostępnym i dobrze widocznym cenniku. Jeżeli dana usługa jest świadczona u konsumenta, przedsiębiorca powinien przedstawić swój cennik w formie papierowej lub elektronicznej, zanim rozpocznie świadczenie usługi. Obok ceny należy doprecyzować dokładnie, o jakim rodzaju i zakresie usług jest mowa.

Tam, gdzie jest to konieczne, powinny znaleźć się stawki godzinowe lub procentowe. W przypadku transportu kluczową będzie stawka za kilometr, oraz wszelkie inne elementy, które mają wpływ na skalkulowanie ostatecznej ceny usługi.

Jeżeli cena za realizację danej usług nie zawiera w sobie wartości materiałów, surowców czy towarów potrzebnych do jej wykonania, sprzedawca ma obowiązek wcześniejszego poinformowania o tym konsumenta.

Kary za nieprawidłowości związane z cenami

W wyniku omawianych kontroli, na setki przedsiębiorców spadły nałożone przez Inspekcję Handlową kary, których suma sięga setek tysięcy złotych.

W toku kontroli wydano 621 decyzji, w wyniku których nałożono na przedsiębiorców kary pieniężne na ponad 491 tys. zł. To jednak nie koniec — 19 decyzji  z karami o łącznej sumie prawie 328,5 tys. zł nałożono za kolejne naruszenia w tym obszarze.


Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami prawnymi, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!
Jeżeli podobał Ci się artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach społecznościowych - poniżej masz szybkie linki do udostępnień.

Security Magazine

Czy ten artykuł był przydatny?

Newsletter

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślemy Ci powiadomienie o najważniejszych tematach. Dla subskrybentów newslettera przygotowujemy specjalne wydarzenia np. webinaria. Nie pożałujesz!