O czym pamiętać zmieniając sprzedawcę prądu?
Po pandemicznym spowolnieniu, Polacy znów masowo zmieniają sprzedawców energii elektrycznej, wynika z danych URE. Tylko od stycznia do marca 2021 roku, formalności z tym związane dopełniło 14,5 tys. osób. Urząd Regulacji Energetyki przypomina – zmiana sprzedawcy prądu jest prawem konsumenta, ale warto pamiętać, że nie wszystkie oferty są uczciwe.

- Mikołaj Frączak
- /
- 30 kwietnia 2021
Zmiana sprzedawcy energii elektrycznej
Jak przypomina Urząd Regulacji Energetyki, z jednej strony prawo do zmiany sprzedawcy jest jednym z podstawowych praw konsumenta. Co więcej, pozytywnie oddziałuje na rynek, wzmacniając konkurencję. Niestety, wśród coraz większej liczby ofert oraz sprzedawców nie brakuje firm, które stosują nieuczciwe praktyki, a klient traci pieniądze.
54% nowych firm założonych przez internet (Q1, 2021)Martyna Kowalska
Jak zmienić sprzedawcę energii elektrycznej?
„Urząd Regulacji Energetyki przypomina o konieczności uważnego i dokładnego zapoznania się z ofertą i umową, zanim złożymy swój podpis pod dokumentami przedłożonymi przez przedsiębiorcę” - napisano w komunikacie regulatora.
Pierwszą generalną zasadą jest to by nie patrzeć wyłącznie na cenę usług, ale także na okres zawierania umowy oraz wpisaną w jej treść opcję automatycznego przedłużenia. Dodatkowo sprawdźmy, czy w zapisach nie ma zawartych dodatkowych opłat lub kar, które mogą dotyczyć wcześniejszego odstąpienia od umowy.
Podpisałem umowę ze sprzedawcą prądu. Czy mogę się wycofać?
Każdy konsument, który podpisał umowę, ale dopiero po czasie wczytał się w jej postanowienia, może zmienić zdanie. Zgodnie z przepisami, taka osoba ma 14 dni na odstąpienie od umowy, pod warunkiem, że została ona zawarta poza lokalem przedsiębiorcy (a tak zazwyczaj się dzieje). W takiej sytuacji klient nie ma obowiązku tłumaczenia się ze swojej decyzji. Nawet jeśli druga strona żąda wyjaśnień na piśmie.
MZ: od 2030 roku wszystkie ambulanse będą żółteMartyna Kowalska
Statystyki dotyczące zmian dostawców energii
Urząd Regulacji Energetyki systematycznie zamieszcza na swojej stronie internetowej informacje oraz statystyki dotyczące zmian sprzedawcy energii. Można je znaleźć tutaj.
Aktualnie w Polsce znajduje się 17,8 mln końcowych odbiorców energii elektrycznej. W tej liczbie zawiera się 15,4 mln odbiorców taryfy „G” dedykowanej gospodarstwom domowym.
W marcu 2021 roku ponad 2,5 tys. odbiorców zdecydowało się na zamianę sprzedawcy prądu. W całym pierwszym kwartale zrobiło to aż 14,5 tysiąca odbiorców. Zmiany w tym zakresie najczęściej dokonują odbiorcy indywidualni (10 tys. w Q1 2021). Ich śladami poszło 3,5 tys. klientów biznesowych.
Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z
informacjami prawnymi, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!
Jeżeli podobał Ci
się
artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach społecznościowych - poniżej
masz
szybkie linki do udostępnień.