Praca tymczasowa - na czym polega? Kiedy można zatrudnić pracownika tymczasowego?

Praca tymczasowa to praca wykonywana doraźnie lub sezonowo. Jest dobrym rozwiązaniem zarówno dla przedsiębiorców, którzy potrzebują pracownika na już i na krótki okres, jak i dla pracowników, którzy nie chcą wiązać się na dłużej z danym miejscem pracy. Jakie są cechy umowy o pracę tymczasową? W jakich sytuacjach można, a kiedy nie wolno zatrudnić pracownika tymczasowego? 

Praca tymczasowa - na czym polega? Kiedy można zatrudnić pracownika tymczasowego?
  • Anna Pakaszewska-Cetera
  • /
  • 12 kwietnia 2024

Czym jest praca tymczasowa?

Praca tymczasowa polega na wykonywaniu na rzecz pracodawcy pracy:

  • o charakterze sezonowym, okresowym, doraźnym,
  • której wykonanie na czas przez pracowników zatrudnionych na stałe jest niemożliwe
  • która normalnie jest wykonywana przez nieobecnego pracownika.

Pracownik tymczasowy może być zatrudniony na okres:

  • łącznie 18 miesięcy w ciągu 36 kolejnych miesięcy, po upływie kolejnych 18 miesięcy pracownik może być ponownie skierowany do pracy u tego samego pracodawcy,
  • łącznie 36 miesięcy w sytuacji, gdy pracownik tymczasowy skierowany jest do wykonywania pracy nieobecnego pracownika, po upływie kolejnych 36 miesięcy pracownika może być ponownie skierowany do pracy u tego samego pracodawcy. 

Zatrudnieniem pracownika tymczasowego zajmuje się agencja pracy tymczasowej, która kieruje pracownika do pracy na rzecz użytkownika — pracodawcy. To właśnie ona odpowiedzialna jest za wypłatę wynagrodzenia i opłacanie składek na ubezpieczenia społeczne pracownika.

Koszty skorzystania z usług pracy tymczasowej obejmują prowizję na rzecz agencji oraz koszty zatrudnienia pracownika — jego wynagrodzenie, składki ZUS, podatek oraz inne opłaty związane ze stosunkiem pracy.

Cechy umowy o pracę tymczasową

Praca tymczasowa pod wieloma względami w zasadzie nie różni się od pracy wykonywanej na podstawie umowy o pracę. Jakie są najważniejsze aspekty pracy tymczasowej?

  • przy umowie o pracę tymczasową pracownik ma takie same prawa dotyczące ubezpieczenia, jak pracownik zatrudniony na stałe, ubezpieczenie to obejmuje między innymi ubezpieczenie emerytalne, chorobowe czy wypadkowe,
  • pracownik tymczasowy może na takich samych prawach jak pracownik zatrudniony na stałe, korzystać ze zwolnienia lekarskiego, 
  • pracownik tymczasowy ma prawo do urlopu wypoczynkowego po upływie określonego okresu pracy dla danego pracodawcy użytkownika, przysługują dwa dni za każdy miesiąc pozostawania w dyspozycji,
  • jeżeli umowa została zawarta w oparciu o umowę o pracę, wówczas staż pracy wlicza się do stażu pracy,
  • pracownik tymczasowy nie jest objęty okresem wypowiedzenia, co oznacza, że agencja pracy lub pracodawca może w dowolnym momencie rozwiązać umowę z pracownikiem, natomiast pracownik może złożyć wniosek o rozwiązanie umowy z agencją najpóźniej na jeden dzień roboczy przed planowanym rozwiązaniem umowy o pracę tymczasową. 

Zatrudnienie pracownika tymczasowego — kiedy można, a kiedy nie wolno?

Pracownika tymczasowego można zatrudnić w zasadzie na każdym stanowisku. Należy jednak pamiętać o kilku wyjątkach — pracownikowi tymczasowemu nie można powierzyć wykonywania pracy szczególnie niebezpiecznej, na stanowisku, na którym na stałe zatrudniony jest inny pracownik, ale uczestniczy w strajku lub wymagającej uzbrojenia pracownika ochrony w broń palną bojową lub przedmioty wykorzystywane do obezwładniania osób za pomocą energii elektrycznej, których posiadanie wymaga uzyskania pozwolenia. 

Prawa pracowników tymczasowych — czy są wystarczająco chronieni?Prawa pracowników tymczasowych — czy są wystarczająco chronieni?Katarzyna Leszczak

Ponadto pracownik tymczasowy nie może wykonywać pracy tego samego typu, co pracownik, z którym pracodawca rozwiązał stosunek pracy z przyczyn niezależnych od pracownika w okresie 3 miesięcy poprzedzających przewidywany termin rozpoczęcia wykonywania pracy tymczasowej. Dotyczy to również sytuacji, kiedy ta praca miałaby być wykonywana w innej jednostce organizacyjnej pracodawcy położonej w gminie, na terenie której znajduje się lub znajdowała się jednostka organizacyjna, w której był zatrudniony zwolniony pracownik. 

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami prawnymi, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!
Jeżeli podobał Ci się artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach społecznościowych - poniżej masz szybkie linki do udostępnień.

Security Magazine

Czy ten artykuł był przydatny?

Newsletter

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślemy Ci powiadomienie o najważniejszych tematach. Dla subskrybentów newslettera przygotowujemy specjalne wydarzenia np. webinaria. Nie pożałujesz!

O nas

Rzetelna Grupa

Rzetelna Grupa Sp. z o.o - firma doradztwa biznesowo-prawnego. Jest właścicielem marki dziennikprawny.pl

Wydawca

Rzetelna Grupa Sp. z o.o.
ul. Nowogrodzka 42 lok. 12
00-695 Warszawa
[email protected]
NIP: 524-261-19-51, Regon: 141022624, KRS: 0000284065
Sąd Rejonowy dla m. st. Warszawy w Warszawie
XII Wydział Gospodarczy KRS
Kapitał zakładowy: 50.000 zł
2007 - 2024 © Copyright - Rzetelna Grupa Sp. z o.o. Wszelkie prawa zastrzeżone.