Praca zdalna (telepraca). Obowiązki pracodawcy
Długo czekaliśmy na to, by nasz ustawodawca unormował popularne świadczenie telepracy. Chodzi bowiem o świadczenie pracy zdalnej z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej. Związane z tym jest dopełnienie przez pracodawcę wielu obowiązków.
- Anna Petynia-Kawa
- /
- 27 lutego 2023
Jakie obowiązki ma pracodawca?
Jeśli pracodawca zawarł ze swoim pracownikiem umowę na podstawie której świadczy on pracę przykładowo telepracę z doku, ma on obowiązek:
- zapewnić pracownikowi niezbędny do wykonywania pracy sprzęt (np. komputer, smartfon),
- ubezpieczyć sprzęt przekazany pracownikowi,
- zapewnić swojemu pracownikowi pomoc techniczną oraz, jeśli są potrzebne, to niezbędne szkolenia z zakresu obsługi przekazanego sprzętu do pracy,
- pokryć wszelkie koszty związane z serwisem, instalacją, eksploatacją i konserwacją sprzętu.
Istnieje możliwość, że pracodawca nie będzie zapewniać powyższych elementów niezbędnych pracownikowi do pracy. W takim wypadku należy określić to w specjalnie sporządzonej, odrębnej umowie. Można w niej określi między innymi:
- zakres ubezpieczenia i zasady wykorzystywania przez telepracownika sprzętu niezbędnego do wykonywania pracy w formie telepracy, stanowiącego własność telepracownika,
- zasady porozumiewania się pracodawcy z telepracownikiem, w tym sposób potwierdzania obecności telepracownika na stanowisku pracy,
- sposób i formę kontroli wykonywania pracy przez telepracownika.
Czy pracownika świadczonego telepracę można kontrolować?
Jeśli pracownik, który podjął telepracę, wykonuje ją w domu, to pracodawca ma możliwość kontrolowania go w miejscu pracy. Pracodawca ma prawo skontrolować:
- wykonywanie przez pracownika pracy,
- w celu przeprowadzenia serwisu, konserwacji, inwentaryzacji albo naprawy powierzonego sprzętu, jak i również jego prawidłowej instalacji,
- przestrzeganie bezpieczeństwa i higieny pracy.
W tym celu musi mieć jednak szybciej zgodę pracownika wykonującego telepracę, najlepiej na piśmie. Zgodą taką można również wyrazić z pomocą różnych środków komunikacji elektronicznej do porozumiewania się na odległość.
Wszystkie elementy związane ze świadczeniem telepracy reguluje Ustawa z dnia 26 czerwca 1974 r. — Kodeks pracy (Dz. U. z 2022 r. poz. 1510, z późn. zm.).
Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z
informacjami prawnymi, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!
Jeżeli podobał Ci
się
artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach społecznościowych - poniżej
masz
szybkie linki do udostępnień.