Prezes UOKiK nałożył kary za uporczywe telefony z ofertą fotowoltaiki

Kary łączne w wysokości blisko 1,5 miliona złotych nałożył na spółkę Asmanta Call Center oraz osoby nią zarządzające Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Firma miała wykonywać połączenia telefoniczne do abonentów, którzy nie wyrażali wcześniej zgody na taki kontakt, wprowadzała także rozmówców w błąd, znacznie zawyżając kwoty możliwych do pozyskania, a związanych z fotowoltaiką dotacji.

Prezes UOKiK nałożył kary za uporczywe telefony z ofertą fotowoltaiki
  • Jakub Stasak
  • /
  • 20 lipca 2023

Dzwonili bez zgody abonenta

Asmanta Call Center to spółka zajmująca się telemarketingiem zleconym przez swoich kontrahentów.

Połączenia wykonywane są przez konsultantów lub z wykorzystaniem oprogramowania do automatyzacji rozmów (tzw. botów).

W ich trakcie konsumenci otrzymują m.in. oferty wykonania instalacji fotowoltaicznych czy zaproszenia na spotkania handlowe.

Rozmowy takie stanowią również okazję do zbierania danych na temat potencjalnych klientów.

Kontakt telefoniczny mający na celu przekazanie informacji handlowej osobom, które nie wyraziły na to zgody, jest jednak prawnie zabroniony.

Prezes UOKiK wszczyna postępowanie w sprawie reklam środków pseudomedycznychPrezes UOKiK wszczyna postępowanie w sprawie reklam środków pseudomedycznychJakub Stasak

Warto podkreślić, że o zgodę nie można także pytać na początku rozmowy.

Właśnie tego typu nieuczciwą praktykę stosowała, nieposiadająca pozwolenia abonentów na marketing bezpośredni, Asmata.

Do UOKiK coraz częściej wpływały skargi na niechciane połączenia, ich charakter nierzadko opisywano wręcz jako nękający i utrudniający życie.

Wprowadzali rozmówców w błąd

Podczas rozmów telemarketerzy przekazywali ponadto nieprawdziwą informację o tym, jakoby konsument mógł liczyć na 20,5 tys. złotych dotacji przy wykonaniu instalacji fotowoltaicznej w ramach rządowego „Programu Priorytetowego Mój Prąd Część 1) Program Mój Prąd na lata 2021-2023”.

Cyfrowy Polsat zapłaci swoim abonentom rekompensatę — decyzja UOKiKCyfrowy Polsat zapłaci swoim abonentom rekompensatę — decyzja UOKiKJakub Stasak

W rzeczywistości kwota dofinansowania wynosiła zaś maksymalnie 5 tys. złotych, a zgłaszających wątpliwości co do jej wysokości bardziej dociekliwych rozmówców po raz kolejny zapewniano o możliwości uzyskania wysokich korzyści.

Oczywiste zastrzeżenia natury etycznej wzbudziło również roztaczanie przed abonentami wizji potencjalnych częstych i długich przerw w dostawie prądu czy kilkukrotnego wzrostu cen energii, budowanie poczucia lęku miało ostatecznie przekonać odbiorców do zainstalowania fotowoltaiki.

Wszystkie te działania oraz ich konsekwencje następująco opisał Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów Tomasz Chróstny:

„Zajmująca się telemarketingiem spółka Asmanta Call Center naruszała zbiorowe interesy konsumentów. Wykonywała za pośrednictwem konsultantów oraz zautomatyzowanego oprogramowania połączenia telefoniczne, nie mając uprzedniej zgody konsumentów na kontakt. Intensywność niechcianych kontaktów i utrudnianie usunięcia swojego telefonu z bazy danych to najczęstsze powody skarg konsumenckich. Ponadto, podczas rozmów konsumenci byli celowo wprowadzani w błąd poprzez znaczne zawyżanie kwoty możliwych dotacji. Za te nieuczciwe praktyki rynkowe nałożyłem kary finansowe na firmę i osoby nią zarządzające. Nakazałem też natychmiastowe zaniechanie tych praktyk”.

Zostali dotkliwie ukarani

Decyzją Prezesa UOKiK, za naruszenie zbiorowych interesów konsumentów, na spółkę Asmanta Call Center nałożone zostały kary w łącznej wysokości 1 210 208 zł.

Odrębne sankcje finansowe dotknęły także osoby zarządzające firmą.

Decyzja powyższa jest nieprawomocna, tak spółce, jak i osobom nią zarządzającym przysługuje więc odwołanie do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Ukarani menedżerowie Asmanty byli wcześniej powiązani z niedziałającą już w Polsce firmą Euro Callcenter, której aktywności Prezes UOKiK przyglądał się w ramach postępowania wyjaśniającego.

15 mln zł kary dla Bocian Pożyczki?15 mln zł kary dla Bocian Pożyczki?Joanna Gościńska

Co niezwykle istotne, postępowanie prowadzone wobec Euro Callcenter również miało związek z uciążliwym i nierzetelnym telemarketingiem, uznano zatem, że pracując dla dwóch spółek, prowadzących taką samą działalność oraz znając wcześniejsze zastrzeżenia, zarządzający działali umyślnie i są osobiście odpowiedzialni za nieuczciwe działania spółki Asmanta.

W związku z działalnością Euro Callcenter do Prokuratury Krajowej wpłynęło, złożone przez Prezesa UOKiK, zawiadomienie o możliwości popełnienia przestępstwa, obecnie Urząd aktywnie współpracuje więc z organami ścigania, informując o wszczęciu i przebiegu postępowania w sprawie praktyk stosowanych przez spółkę Asmanta.

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami prawnymi, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!
Jeżeli podobał Ci się artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach społecznościowych - poniżej masz szybkie linki do udostępnień.

Security Magazine

Czy ten artykuł był przydatny?

Newsletter

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślemy Ci powiadomienie o najważniejszych tematach. Dla subskrybentów newslettera przygotowujemy specjalne wydarzenia np. webinaria. Nie pożałujesz!

O nas

Rzetelna Grupa

Rzetelna Grupa Sp. z o.o - firma doradztwa biznesowo-prawnego. Jest właścicielem marki dziennikprawny.pl

Wydawca

Rzetelna Grupa Sp. z o.o.
ul. Nowogrodzka 42 lok. 12
00-695 Warszawa
[email protected]
NIP: 524-261-19-51, Regon: 141022624, KRS: 0000284065
Sąd Rejonowy dla m. st. Warszawy w Warszawie
XII Wydział Gospodarczy KRS
Kapitał zakładowy: 50.000 zł
2007 - 2024 © Copyright - Rzetelna Grupa Sp. z o.o. Wszelkie prawa zastrzeżone.