Prezes UOKiK nałożył kary za uporczywe telefony z ofertą fotowoltaiki
Kary łączne w wysokości blisko 1,5 miliona złotych nałożył na spółkę Asmanta Call Center oraz osoby nią zarządzające Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Firma miała wykonywać połączenia telefoniczne do abonentów, którzy nie wyrażali wcześniej zgody na taki kontakt, wprowadzała także rozmówców w błąd, znacznie zawyżając kwoty możliwych do pozyskania, a związanych z fotowoltaiką dotacji.
- Jakub Stasak
- /
- 20 lipca 2023
Dzwonili bez zgody abonenta
Asmanta Call Center to spółka zajmująca się telemarketingiem zleconym przez swoich kontrahentów.
Połączenia wykonywane są przez konsultantów lub z wykorzystaniem oprogramowania do automatyzacji rozmów (tzw. botów).
W ich trakcie konsumenci otrzymują m.in. oferty wykonania instalacji fotowoltaicznych czy zaproszenia na spotkania handlowe.
Rozmowy takie stanowią również okazję do zbierania danych na temat potencjalnych klientów.
Kontakt telefoniczny mający na celu przekazanie informacji handlowej osobom, które nie wyraziły na to zgody, jest jednak prawnie zabroniony.
Prezes UOKiK wszczyna postępowanie w sprawie reklam środków pseudomedycznychJakub Stasak
Warto podkreślić, że o zgodę nie można także pytać na początku rozmowy.
Właśnie tego typu nieuczciwą praktykę stosowała, nieposiadająca pozwolenia abonentów na marketing bezpośredni, Asmata.
Do UOKiK coraz częściej wpływały skargi na niechciane połączenia, ich charakter nierzadko opisywano wręcz jako nękający i utrudniający życie.
Wprowadzali rozmówców w błąd
Podczas rozmów telemarketerzy przekazywali ponadto nieprawdziwą informację o tym, jakoby konsument mógł liczyć na 20,5 tys. złotych dotacji przy wykonaniu instalacji fotowoltaicznej w ramach rządowego „Programu Priorytetowego Mój Prąd Część 1) Program Mój Prąd na lata 2021-2023”.
Cyfrowy Polsat zapłaci swoim abonentom rekompensatę — decyzja UOKiKJakub Stasak
W rzeczywistości kwota dofinansowania wynosiła zaś maksymalnie 5 tys. złotych, a zgłaszających wątpliwości co do jej wysokości bardziej dociekliwych rozmówców po raz kolejny zapewniano o możliwości uzyskania wysokich korzyści.
Oczywiste zastrzeżenia natury etycznej wzbudziło również roztaczanie przed abonentami wizji potencjalnych częstych i długich przerw w dostawie prądu czy kilkukrotnego wzrostu cen energii, budowanie poczucia lęku miało ostatecznie przekonać odbiorców do zainstalowania fotowoltaiki.
Wszystkie te działania oraz ich konsekwencje następująco opisał Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów Tomasz Chróstny:
„Zajmująca się telemarketingiem spółka Asmanta Call Center naruszała zbiorowe interesy konsumentów. Wykonywała za pośrednictwem konsultantów oraz zautomatyzowanego oprogramowania połączenia telefoniczne, nie mając uprzedniej zgody konsumentów na kontakt. Intensywność niechcianych kontaktów i utrudnianie usunięcia swojego telefonu z bazy danych to najczęstsze powody skarg konsumenckich. Ponadto, podczas rozmów konsumenci byli celowo wprowadzani w błąd poprzez znaczne zawyżanie kwoty możliwych dotacji. Za te nieuczciwe praktyki rynkowe nałożyłem kary finansowe na firmę i osoby nią zarządzające. Nakazałem też natychmiastowe zaniechanie tych praktyk”.
Zostali dotkliwie ukarani
Decyzją Prezesa UOKiK, za naruszenie zbiorowych interesów konsumentów, na spółkę Asmanta Call Center nałożone zostały kary w łącznej wysokości 1 210 208 zł.
Odrębne sankcje finansowe dotknęły także osoby zarządzające firmą.
Decyzja powyższa jest nieprawomocna, tak spółce, jak i osobom nią zarządzającym przysługuje więc odwołanie do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
Ukarani menedżerowie Asmanty byli wcześniej powiązani z niedziałającą już w Polsce firmą Euro Callcenter, której aktywności Prezes UOKiK przyglądał się w ramach postępowania wyjaśniającego.
15 mln zł kary dla Bocian Pożyczki?Joanna Gościńska
Co niezwykle istotne, postępowanie prowadzone wobec Euro Callcenter również miało związek z uciążliwym i nierzetelnym telemarketingiem, uznano zatem, że pracując dla dwóch spółek, prowadzących taką samą działalność oraz znając wcześniejsze zastrzeżenia, zarządzający działali umyślnie i są osobiście odpowiedzialni za nieuczciwe działania spółki Asmanta.
W związku z działalnością Euro Callcenter do Prokuratury Krajowej wpłynęło, złożone przez Prezesa UOKiK, zawiadomienie o możliwości popełnienia przestępstwa, obecnie Urząd aktywnie współpracuje więc z organami ścigania, informując o wszczęciu i przebiegu postępowania w sprawie praktyk stosowanych przez spółkę Asmanta.
Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z
informacjami prawnymi, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!
Jeżeli podobał Ci
się
artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach społecznościowych - poniżej
masz
szybkie linki do udostępnień.