Prezes UOKiK wszczyna postępowanie w sprawie reklam środków pseudomedycznych

Czytelnicy kolorowych czasopism nader często natykają się na drukowane w nich reklamy cudownych specyfików, mających rzekomo leczyć najróżniejsze dolegliwości. Prezes UOKiK Tomasz Chróstny wszczął właśnie postępowanie wyjaśniające, w którym sprawdzi, czy i jak wydawcy weryfikują treść reklam, a także przyjrzy się samym reklamodawcom.

Prezes UOKiK wszczyna postępowanie w sprawie reklam środków pseudomedycznych
  • Jakub Stasak
  • /
  • 28 czerwca 2023

Rekomendacje nieistniejących specjalistów

Do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów trafia coraz więcej skarg, dotyczących publikowanych w kolorowej prasie reklam środków pseudomedycznych.

Według zapewnień reklamodawców produkty te mają gwarantować natychmiastowe ustąpienie dolegliwości związanych m.in. z miażdżycą czy bólem stawów, rozwiązywać problemy ze słuchem, wzrokiem, nietrzymaniem moczu.

Niestety, finalnie okazuje się, że preparaty są nieskuteczne, ich cena całkowicie nieadekwatna do jakości, a zachwalający liczne zalety "medykamentów" naukowcy nie istnieją.

Wszystko to stanowi jednak tylko wstęp do serii nieprzyjemności, z jaką do czynienia mają rozczarowani konsumenci, niezwykle problematyczne jest bowiem także ustalenie danych i adresu przedsiębiorcy, który zamieścił reklamę, co w konsekwencji uniemożliwia odstąpienie od umowy lub zareklamowanie kupionego towaru.

Cyfrowy Polsat zapłaci swoim abonentom rekompensatę — decyzja UOKiKCyfrowy Polsat zapłaci swoim abonentom rekompensatę — decyzja UOKiKJakub Stasak

Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów Tomasz Chróstny zauważa, iż:

„Ofiarami reklam promujących środki, które mają być remedium na wszelkie dolegliwości, padają najczęściej osoby starsze, schorowane, a więc szczególnie wrażliwa grupa konsumentów. Odpowiedzialność za to mogą ponosić nie tylko reklamodawcy, ale także wydawcy, którzy bezkrytycznie zamieszczają tego typu reklamy”.

Postępowanie wyjaśniające w toku

Po zapoznaniu się ze wszystkimi okolicznościami sprawy Prezes UOKiK podjął decyzję o wszczęciu postępowania wyjaśniającego.

Podczas wspomnianej procedury przeanalizowane zostaną reklamy wprowadzające klientów w błąd w zakresie choćby bezpodstawnego wyolbrzymiania właściwości produktu, zachęcania do kupna rzeczy szkodliwych bądź niebezpiecznych dla zdrowia, informacji o nieistniejących promocjach.

W toku postępowania nastąpi zbadanie takich aspektów jak działalność wydawców i reklamodawców oraz zasady ich współpracy.

Kupujesz na OLX? Sprawdź, jak platforma może Cię oszukiwaćKupujesz na OLX? Sprawdź, jak platforma może Cię oszukiwaćMonika Świetlińska

Do złożenia wyjaśnień w sprawie publikowanych reklam zostało w pierwszej kolejności wezwanych ośmiu przedstawicieli branży wydawniczej: Burda Media Polska (m.in. „Prześlij Przepis”, „Dobre Rady”), Corner Media („Dziennik Wschodni”), Grupa WM (m.in. „Gazeta Olsztyńska”), Petstar („Kropka TV”), Polska Press (m.in. „Dziennik Zachodni”, „Tygodnik Ostrołęcki”), Wydawnictwo Bauer (m.in. „Tele Tydzień”, „Rewia”, „Rozrywka”), Wydawnictwo Westa-Druk („Angora”) oraz ZPR Media (m.in. „Super Express”).

Rada Etyki Reklamy reaguje

Odnosząc się do informacji, które spodziewa się uzyskać od wydawców prezes Chróstny zaznacza:

„Chcemy zwrócić uwagę wydawców na ważny problem społeczny. Sprawdzić, czy i w jaki sposób weryfikują reklamy przed publikacją, w jakich przypadkach odmawiają ich przyjęcia, dlaczego nie podają konsumentom danych reklamodawców, a także, dlaczego mimo otrzymywania skarg od czytelników – nadal zgadzają się na zamieszczanie tego rodzaju reklam. Liczymy w pierwszej kolejności na samoregulację branży wydawniczej i całkowite wyeliminowanie z gazet reklam wprowadzających w błąd schorowane lub starsze osoby. Dalsze kroki uzależniamy od postawy wydawnictw i podjętych przez nie działań zmierzających do wyeliminowania tych patologicznych przekazów. Jeśli będą niewystarczające lub powolne, wówczas wydawcy powinni spodziewać się dalszych działań z naszej strony”.

Zgodnie z prawem prasowym, wydawca publikujący reklamy sprzeczne z prawem lub zasadami współżycia społecznego, naraża się na odpowiedzialność karną.

Co się dzieje z cenami owoców i warzyw? UOKiK sprawdza kto na nich naprawdę zarabiaCo się dzieje z cenami owoców i warzyw? UOKiK sprawdza kto na nich naprawdę zarabiaMikołaj Frączak

Sprawa reklam produktów pseudomedycznych znalazła się ponadto w obszarze zainteresowań Rady Etyki Reklamy.

Wydane przez nią uchwały potwierdzają, że analizowane publikacje mogą wprowadzać w błąd co do istotnych wartości promowanych specyfików, przedstawionych wyników badań czy osób rekomendujących dany wyrób.

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami prawnymi, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!
Jeżeli podobał Ci się artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach społecznościowych - poniżej masz szybkie linki do udostępnień.

Security Magazine

Czy ten artykuł był przydatny?

Newsletter

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślemy Ci powiadomienie o najważniejszych tematach. Dla subskrybentów newslettera przygotowujemy specjalne wydarzenia np. webinaria. Nie pożałujesz!