Przedsiębiorco, tych towarów kupionych przez internet nie zwrócisz

Już za 7 miesięcy wejdzie w życie znowelizowane prawo konsumenckie, które rozszerzy uprawnienia konsumenckie również na przedsiębiorców prowadzących działalność gospodarczą. A to oznacza, że od 1 stycznia 2021 roku, kiedy prawo wejdzie w życie, jednoosobowe firmy będą mogły — tak jak obecnie konsumenci — zwrócić towar zakupiony przez internet w ciągu 14 dni bez podawania przyczyn. Od tej zasady istnieją jednak wyjątki. Jakich towarów zakupionych w sklepie internetowym przedsiębiorca nie będzie mógł zwrócić?

Przedsiębiorco, tych towarów kupionych przez internet nie zwrócisz
  • Anna Stępniewska
  • /
  • 28 listopada 2019

Przedsiębiorcy będą mogli skorzystać z prawa odstąpienia od umowy zawartej na odległość, czyli przez internet, telefon lub  poza lokalem przedsiębiorstwa, np. podczas pokazu na konferencji czy na wycieczce. Każdy przedsiębiorca prowadzący jednoosobową działalność gospodarczą, który zdecyduje się skorzystać z tego przywileju, najpierw powinien poinformować o tym sprzedawcę przez złożenie oświadczenia o odstąpieniu od umowy. Będzie mógł to zrobić w terminie 14 dni kalendarzowych. W oświadczeniu nie musi podawać przyczyn odstąpienia od umowy. Ważne, aby określił, w jakim zakresie chce odstąpić od umowy i podał szczegóły zamówienia.

Zwrot towaru dla firm

Przedsiębiorcy prowadzący działalność gospodarczą, jeśli będą chcieli skorzystać z prawa odstąpienia od umowy zawartej na odległość, muszą spełnić jeden ważny warunek: ich zakupy nie mogą dotyczyć bezpośrednio branży, w której się specjalizują. Bo jeśli umowa ze sprzedawcą będzie miała “zawodowy charakter”, wówczas stracą uprawnienia konsumenckie. 

Więcej o zasadach zwrotu towaru na firmę, liczeniu biegu 14-dniowego terminu odstąpienia od umowy, terminie zwrotu towaru przez kupującego oraz terminie zwrotu pieniędzy przez sprzedawcę pisaliśmy TUTAJ.

Prawo odstąpienia od umowy zawartej na odległość nie dotyczy jednak wszystkich towarów. Niektórych produktów zakupionych przez internet i na odległość przedsiębiorca nie będzie mógł zwrócić.

Wyjątki od prawa odstąpienia od umowy, czyli tych towarów zakupionych w sieci nie zwrócisz

Prawo odstąpienia od umowy nie dotyczy tych produktów, które po rozpakowaniu tracą swoje pierwotne właściwości. I tak na przykład płyty CD z muzyką, filmy i gry DVD po zerwaniu folii zabezpieczającej i po rozpakowaniu tracą swoje pierwotne właściwości. Może dojść do skopiowania zawartości, dlatego nie można zwrócić tych produktów. Te towary można zwrócić, ale tylko wtedy, kiedy oryginalne opakowania nie zostały naruszone.

Przedsiębiorca nie zwróci również towarów wykonanych na jego indywidualne zamówienie. Jeśli zamówi odzież szytą na miarę, ubrania z firmowym nadrukiem, gadżety z logotypem, meble o konkretnym wymiarze pasujące tylko do jego pomieszczeń, zegarek czy biżuterię z monogramem — nie będzie mógł zrezygnować z tych towarów, ponieważ nie są to produkty seryjne, ale wykonane wyłącznie dla niego zgodnie z przesłaną specyfikacją. Sprzedawca nie znajdzie innego nabywcy na tak spersonalizowane towary o specyficznych cechach.

Nie ma również możliwości zwrotu towarów, które mają krótki okres przydatności do użycia. Będą to na przykład warzywa, owoce, produkty mięsne, ryby, niektóre rodzaje nabiału. Żaden sprzedawca nie przyjmie oświadczenia o odstąpieniu od umowy w czternastym dniu od zakupu surowego mięsa, bo w tym czasie towar znacznie straci swoje właściwości.

Przedsiębiorca nie zwróci także biletu lotniczego zakupionego w internecie. Będzie mógł zmienić datę lotu czy skorygować dane na bilecie, oczywiście za odpowiednią dopłatą, ale żadna linia lotnicza nie przyjmie zwrotu biletu. Podobnie w przypadku biletów do kina, teatru i na występy artystyczne. Choć w przypadku wydarzeń kulturalnych zdarza się, że organizator w zależności od okoliczności zwraca pieniądze za elektroniczne bilety, ale zależy to wyłącznie od jego dobrej woli i nie wynika z przepisów prawa.

Jeśli przedsiębiorca zamawia gazetę codzienną lub np. czasopismo, musi pamiętać, że tego typu pojedyncze zakupy również nie podlegają prawu odstąpienia od umowy zawartej na odległość. Nie oznacza to, że nie będzie można zrezygnować z prenumeraty. Z takiej usługi oczywiście można zrezygnować w terminie 14 dni od zakupu. I tak na przykład, kiedy przedsiębiorca zawarł umowę na periodyczne dostarczanie miesięcznika, może od niej odstąpić w terminie 14 dni od otrzymania pierwszego numeru czasopisma.

Jednoosobowe firmy kupujące towary w internecie od osób prywatnych, również nie będą mogły ich zwrócić. Prawo odstąpienia od umowy dotyczy tylko transakcji zawartych z innym przedsiębiorcą, a nie z konsumentem — osobą fizyczną.

Jeżeli nie wiesz jak poprawnie wdrożyć prawa konsumenckie 2021

możemy opracować niezbędne dokumenty, przeszkolić pracowników, doradzać w zakresie rozwiązywania problemów.

Inne korzystne dla przedsiębiorcy zmiany w prawie konsumenckim 2021

Znowelizowane prawo konsumenckie pozwoli jednoosobowym firmom nie tylko na odstąpienie od umowy zawartej na odległość w terminie 14 dni kalendarzowych. Przedsiębiorcy zyskają również ochronę — na równi z konsumentami — w zakresie rękojmi za wady towaru oraz ochronę w zakresie klauzul abuzywnych, czyli niedozwolonych zapisów w umowach. 

Więcej na temat nowych obszarów uprawnień konsumenckich dla przedsiębiorców prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą pisaliśmy TUTAJ.

CZYTAJ TEŻ Prawo konsumenckie 2021. Nowe obowiązki sprzedawców

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami prawnymi, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!
Jeżeli podobał Ci się artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach społecznościowych - poniżej masz szybkie linki do udostępnień.

Security Magazine

Czy ten artykuł był przydatny?

Newsletter

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślemy Ci powiadomienie o najważniejszych tematach. Dla subskrybentów newslettera przygotowujemy specjalne wydarzenia np. webinaria. Nie pożałujesz!